![]() |
Raadsel
Hallo ik heb een raadsel:
Ikzelf weet het antwoord er niet op. Heeft iemand van jullie misschien wel een idee? Jan gaat vandaag 50 euro overmaken naar een goede vriend. Hij heeft de gegevens waaronder het bankrekeningnummer opgeschreven op een papiertje. Maar omdat hij vergeten was het papiertje uit zijn blouse te halen toen hij zijn kleren ging wassen is een cijfer van het bankrekeningnummer onleesbaar geworden. Op het papiertje staat 3170?4847. De vriend van Kees is de Mount Everest aan het beklimmen dus hij kan hem niet bellen om zijn rekeningnummer te vragen. Opeens herinnert hij zich dat voor ieder geldig Nederlands bankrekeningnummer geldt dat het eerste cijfer keer 9 + het tweede cijfer keer 8 + het derde cijfer keer 7 + ..... + het negende cijfer keer 1 deelbaar moet zijn door 11. Kees denkt even na en heeft het juiste rekeningnummer gevonden. Wat is dat nummer? |
Kees heeft het rekeningnummer al gevonden dus het is onzin om dat nog een keer uit te gaan rekenen.
|
3.
|
Ik ben stoned..snap er dus geen fuck van
|
Waarom heet hij eerst Jan en later Kees?
|
Citaat:
|
Citaat:
zeker zelfde raadsel als die buschauffeur.. en maar tellen en dan zn kleur sokken vragen |
Leuk die namen van Jan en Kees ;)
maar zouden ze zelfde persoon zijn, dan was het antwoord 3 :) |
Ingewikkeld.
|
Citaat:
Ofwel doe je het proper, dwz met een vgl oid, maar je kan ook gewoon proberen en missen (trial and error-methode). Er zijn maar 10 mogelijke cijfers, dus 't is snel eventjes uitgerekend. |
Citaat:
|
Ik ben onervaren, lui en slecht in wiskunde. En jij denkt dat ik dit voor mn lol ga uitrekenen?
dat dacht ik toch even nie, he? :p |
Aha, je bedoelt de zogenaamde check-digits? :p
Bijvoorbeeld: bankrekeningnummer = 464011027 0*1 = 0 4*2 = 8 6*3 = 18 4*4 = 16 0*5 = 0 1*6 = 6 1*7 = 7 0*8 = 0 2*9 = 18 7*10 = 70 Totaal: 73, delen door 11, dan komt er 6 uit en houd je 7 over, het laatste getal dus. :) Hier is het dus: 3170?4847 0*1 = 0 3*2 = 6 1*3 = 3 7*4 = 28 0*5 = 5 ?*6 = ? 4*7 = 28 8*8 = 64 4*9 = 36 Totaal = ?, delen door 11, dan komt er ? uit en je moet 7 overhouden (het laatste getal) Zo, ik geef de voorzet en iemand anders mag het antwoord inkoppen. :p |
hier snap ik dus echt geen fuck van
|
ik geloof dat ik dit niet eens wíl snappen
|
Citaat:
*gaap* applaus voor de menschens die hier moeite in steken (y) |
Citaat:
|
Citaat:
|
een bankrek. nr heeft toch maar 8 cijfers??
|
Als je het een beetje fatsoenlijk opschrijft is het in feite het oplossen van de vergelijking (som + x) mod 11 = 0, waarin 'som' de som is van de overige cijfers is maal hun vermenigvuldigingsfactor, x het ontbrekende cijfer is en a mod b de deelrest is wanneer je a door b deelt (dus bijv. 7 mod 3 = 1). Simpel, hoor. Heb je niks moeilijkers?
|
som = 139 + 5 × ? = [een getal dat op 4 of 9 eindigt]
Het enige veelvoud van 11 tussen de 100 en 200, dat eindigt op een 4 of een 9, is natuurlijk 154. :) 154 - 139 = 15 15/5 = 3 voilá na 1 minuut hoofdrekenen heb je het antw :) |
dit is geen raadsel, dit is een rekensom
|
Jeetje, er zitten hier mensen die kunnen rekenen :cool:
Patsers :P |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
tis walles behalve ene wonder :) |
Citaat:
|
Daar waag ik dus me maar alvast niet aan :):):)
|
Citaat:
Mijn uitleg was trouwens iets anders, dat is om het laatste getal van je bankrekening te controleren. :bloos: Maar dat komt altijd wel uit. :p |
Citaat:
|
Echt niet dat je nog acht cijfers kunt lezen als dat papiertje in de wasmachine is geweest.
|
Citaat:
|
3 was inderdaad het juiste antwoord, bedankt allemaal :)
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:14. |