![]() |
[SK] Neerslagreactie
Voor mijn scheikunde verslag moet ik de neerslagreactie-formule hebben van Natriumsulfaat (NaSO4) en Calciumchloride (CaCl). Aangezien neerslagreacties niet mijn sterkste punt zijn, wil ik vragen of iemand me hier even bij kan helpen. :P
De neerslag die ontstaat is overigens Calciumsulfaat Ik kom niet verder dan het volgende: :confused: NaSO4 + CaCl --> ............................... En dan moest er toch ook nog iets onder de reactie komen te staan? Nouja heel bedankt in ieder geval! |
Citaat:
Je hebt de stoffen: 2Na+, SO42- , Ca 2+ en 2Cl- kijken bij welke een S staat. achter de pijl krijg je: 2Na+, 2Cl- en CaSO4. waarbij je die chloor en natrium ionen door kun strepen. Je moet de stoffen wel eerst vantevorden oplossen in water |
Citaat:
CaCl2 (aq) + Na2SO4 (aq) -> Na+ (l) + 2Cl- (l) + CaSO4 (s) ??? Er staat me wel iets van bij, dat je bij neerslagreacties iets onder de pijl moet schrijven.. Iets van de stoffen die niet mee doen aan de reactie? Dus moet je dan Na en Cl rechts van de pijl weghalen en er daar onder schrijven? En hoe doe je dat dan links van de pijl? |
Nee, je hebt alleen losse ionen voor de reactie (alles is immers ogelost). Bovendien kun natrium en chloor inderdaad onder de pijl schrijven:
Ca(2+) (aq) + SO4(2-) (aq) --> CaSO4 (s) 2Cl(-) (aq) 2Na(+) (aq)________2Cl(-)(aq) 2Na(+)(aq) (Die streep is even nodig voor de lay-out, verder niks :p ) |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:53. |