Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Muziek (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=29)
-   -   Wie heeft tips voor schrijven van een nummer?? (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=142092)

Wekkerradio 27-06-2002 18:53

Wie heeft tips voor schrijven van een nummer??

Als ik nummer ga schrijven ga ik eerst een tekst schrijven in het engels ( in engels kan je beter met woordspelingen aan de slag vind ik) En daarna ga ik het pas rijmende maken in andere woorden. Zoiets als hier dus ook als topic bijstaat. Ik vond de nummers tot nu toe niet denderend.

Heeft iemand tips? Of kun je me vertellen hoe jij je nummers schrijft? Maybe kan ik het eens op die manier proberen..:) Dank u!!

jnieuwelaar 27-06-2002 18:56

Die heb ik al gegeven :D

fruitmand 27-06-2002 18:59

ik schrijf heel veel nummers

...wat ik altijd doe is muziek aanzetten, en goed luisteren ernaar, dan kan je luisteren naar hoe anderen mensen rijmtechnieken gebruiken enzo (als je die wilt gebruiken dus).
Verder wil ik niemand om me heen hebben.
En je moet natuurlijk inspiratie hebben. Ik heb alleen maar op bepaalde momenten echt inspiratie, en voel ook meteen wanneer ik het heb of niet, en pak meteen pen en papier om te schrijven.
Je moet niet concentreren op de woorden, gewoon alles schrijven wat in je opkomt, of het nou rijmt of niet. Het moet vloeiend gaan, je mag niet nadenken, of een woordenboek bij de hand houden ofzo, dan is het niet natuurlijk.
Eh...en als je muziek erbij wilt halen (doe ik ook) dan moet je gewoon uitproberen, met gitaar, of welk instrument je ook hebt. Mn vriendin is drummer en die schrijft er drummuziek bij, en mn broer schrijft gitaar muziek erbij als ie zin heeft. Zelf schrijf ik ook de zangnoten op (heb ik geleerd om te doen) zodat ik de toon nooit kwijtraak, heb je ook meteen muziek voor de piano.
Tja...gewoon je eigen technieken uitproberen, iedereen schrijft anders!

Hoop dat ik een beetje heb geholpen:)
suc6

Wekkerradio 27-06-2002 19:06

Citaat:

fruitmand schreef:

...wat ik altijd doe is muziek aanzetten, en goed luisteren ernaar, dan kan je luisteren naar hoe anderen mensen rijmtechnieken gebruiken enzo (als je die wilt gebruiken dus).
En je moet natuurlijk inspiratie hebben. Ik heb alleen maar op bepaalde momenten echt inspiratie, en voel ook meteen wanneer ik het heb of niet, en pak meteen pen en papier om te schrijven.
Je moet niet concentreren op de woorden, gewoon alles schrijven wat in je opkomt, of het nou rijmt of niet. Het moet vloeiend gaan, je mag niet nadenken, of een woordenboek bij de hand houden ofzo, dan is het niet natuurlijk.
Eh...en als je muziek erbij wilt halen (doe ik ook) dan moet je gewoon uitproberen, met gitaar, of welk instrument je ook hebt. Mn vriendin is drummer en die schrijft er drummuziek bij, en mn broer schrijft gitaar muziek erbij als ie zin heeft. Zelf schrijf ik ook de zangnoten op (heb ik geleerd om te doen) zodat ik de toon nooit kwijtraak, heb je ook meteen muziek voor de piano.

suc6

Dat heb je zeker..:) Ik speel gitaar, schrijf ook inderdaad altijd acoorden op die ik in mn hoofd heb zitten voor nummer zodat ik het niet vergeet. Ik moet zeggen muziek klinkt alttijd wel. Maar tekst is echt mijn probleem :confused:

Maar bedankt!

Wekkerradio 27-06-2002 19:10

Citaat:

fruitmand schreef:

suc6

Zou ik eens tekst mogen lezen van jou dan? lijkt me nu wel interressant. :D

acid-star 27-06-2002 20:20

Eehm ja...

*luister veel muziek, maar probeer het niet te kopieren.
*heb een gitaar/piano bij de hand (een ander instrument kan ook, maar deze zijn het makkelijkste)

Je kan eerst een tekst in het nederlands schrijven en deze daarna vertalen naar het engels en rijm toevoegen Een Nederlands engels en een engels/nederlands woordenboek zijn hier handig bij.

Het is het makkelijkste om eerst de muziek te schrijven en pas daarna de tekst.

Maar vooral:

Vind eerst inspiratie. Zomaar gaan zitten en gaan schrijven draait 99 van de 100 keer uit op niks. Ook is het handig om altijd pen en papier bij je te hebben zodat als er iets in je opkomt je het gelijk kan noteren.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:00.