![]() |
onderzoeksvraag profielwerkstuk
Ik heb een vraagje :) Ik wil mijn profielwerkstuk graag over slaap/dromen houden, maar ik heb niet echt een idee voor een onderzoeksvraag en een onderzoek.
Weten jullie iets leuks wat ik kan onderzoeken? |
Je zou misschien kunnen kijken naar de invloed van omgevingsgeluid op de slaaptoestand.
Niet alleen naar het in slaap komen, maar ook de diepte van de slaap. De invloed van wat je afgelopen 0.5-1-2-3-4-hele dag gedaan hebt op de slaap. Een boek lezen/ televisie kijken / muziekje luisteren voor het slapen gaan... wat voor invloed heeft dat? Je zou ook meer onderzoek kunnen doen naar het lichaam... hartslag bijvoorbeeld. Succes, ps: nu pas je profielwerkstuk maken? |
ik heb donderdag in het tentamen over algemen farmacologie een onderzoek gekregen over de invloed van klassieke muziek en de activatie van het parasympathische systeem
--> daarin werd gekeken naar de hartslagfrequentie en zweetproductie ( je zou bijvoorbeeld dan ook kunnen kijken naar speekselproductie oid) |
Citaat:
|
Bedankt voor de reacties. Het is inderdaad een goed idee om vanalles, zoals hartslag, te meten tijdens iemands slaap. Maar het lijkt me wel moelijk omdat het moeilijk is om de verschillende invloeden van elkaar te scheiden. Want als iemand bijv. onrustig slaapt, of dat dan komt door het TV-kijken, of doordat hij morgen een spreekbeurt heeft. Ik weet niet hoe je dat op kunt lossen, want er spelen natuurlijk altijd wel meerdere dingen tegelijk in iemands leven.
Misschien is er een andere onderzoeksvraag waarbij ik allemaal gegevens kan meten tijdens iemands slaap? In elk geval bedankt, en meer tips mogen natuurlijk altijd :) :p ps, @Barry K: tja, wij moeten dat aan het begin van de zesde maken, en het onderzoeksplan in de vijfde inleveren.. |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:54. |