![]() |
niveau VWO (op mijn school) om te huilen?
Is het niet om te huilen dat je na zes jaar VWO nog geen woord Frans of Duits kan, terwijl je de 1,2-versie van de talen hebt? Misschien ligt het aan mijn school, of is dit op andere scholen ook het geval? Er belde net een Fransman en ik moest al zeggen: "Ik zal mijn vader wel even roepen.", omdat mijn Frans slecht is en dát kon ik nog niet eens zeggen :( Ohja, ik behoor in de klas ook nog tot de besten in Frans :o
Ach, ik kan wel meer klagen over andere vakken, maar dat laat ik aan jullie over. |
Same Here
|
Citaat:
Geen (bijna) enkel vak heeft een niveau waarbij je denkt: "Wow! Nu heb ik veel geleerd!" |
Ja, daarom lopen er ook tegenwoordig zo veel mensen met middelmatige intelligentie, maar redelijke inzet, met een VWO-diploma rond. Het VWO lijkt wel gezonken tot een soort marteling, waarbij puur wordt geselecteerd op hoogbegaafdheid, inzet of masochisme en dus een klapmongool die wel kan Googlen gewoon met een VWO-diploma van school kan gaan.
|
Perfecte analyse Mepho :D En de oplossing?
|
De stof is vooral algemeen en oppervlakkig. Na 6 jaar vwo ben ik dat ook wel zat. Hopelijk is het op de uni wat diepgaander.
oh en als je goed frans wilt leren ga je frans studeren? |
Citaat:
Op mijn school is het niveau misschien iets hoger (ik spreek toch best aardig Frans en Duits, 4VWO C&M, maar voor mij is het te laag. |
En kijk dan eens verder ...
Een meisje bij mij op school wil volgende jaar een studie chinese taal gaan volgen aan een universiteit. Zij moet dus in 4 of 5 jaar zo'n onbekende taal kunnen leren spreken, schrijven en lezen. N'est pas possible !! |
Citaat:
|
Citaat:
|
Je kunt nu eenmaal niet alles leren, zelfs niet op de universiteit.
Maar gelukkig kun je ook buiten school om je interesses verbreden en uitdiepen... |
Ja ze kunnen je ook wel vloeiend Frans leren maar dan heb je niets meer te doen na de middelbare school he. De wereld zit nou eenmaal vrij simpel in elkaar en dat zie je logischerwijs ook terug op school. Niets om je druk over te maken.
|
Tja, middelmatigheid is kenmerkend voor de Nederlandse cultuur.
|
Nou voor sommige vakken heb je misschien gelijk, maar vakken als Biologie2, Economie2 en Natuurkunde2 zijn weldegelijk diepgaand genoeg.
Je moet er ook rekening mee houden dat de overheid de scholieren een erg breed scala aan vakken door de strot wil duwen. |
Citaat:
|
Mijn Frans is wel heel goed.
Maar verder heb je wel gelijk. Met name talen stellen echt helemaal niks voor. |
Frans en Duits stellen niet veel voor nee. Engels wel. Daar staat Nederland ook wel bekend om (buitenlanders vinden mijn engels bijv. ook altijd goed, terwijl ik er voor Nederlandse begrippen echt niet goed in ben).
|
Engels is dan ook gewoon een handige taal om te kunnen spreken/verstaan/schrijven/lezen.
Frans is lang zo handig niet, in de meeste gevallen. |
Citaat:
Nadeel van de middelbare school is dat je een soort basis moet leren, en 't liefst een beetje een brede basis. Je kan vakken niet echt diep maken, want dat gaat ten koste van andere vakken en dus ook van de basis. Maar goed, zelf lijkt 't me wel slim om minder vakken te geven op de middelbare school, maar die vakken dan wel beter. Nu zijn het te veel vakken die te oppervlakkig blijven. Uitdiepen ga je op de universiteit doen, daar is de middelbare school niet voor. |
Bij ons heb ik dat ook het gevoel, de meeste toetsen die wij krijgen zijn havo toetsen, en een enkele vwo toets. Is de vwo toets gemaakt, dan moet er een havo-norm op komen, en als het een beetje tegen zit moet de vmbo-norm op komen, wil iedereen toch nog net rond de 5 zitten, wat niet echt goed is dus. Zo zijn er wel meer vakken waar ik zoiets heb van; nou.. is dit het? Ik heb veel dingen die ik gewoon niet heb gehad bij Frans, Duits en Engels. Terwijl ze wel in het dagelijks leven worden gevraagd. Ons Vwo-niveau scheelt niet veel van Havo.
En dan de andere onzinnige vakken die we 3x per week krijgen, zoals KCV. Leuk vak hoor, maar ik heb wel wat beters te doen in die uren. En een heleboel met mij. Er moeten meer keuzevakken komen zoals inderdaad ANW, KCV en LB. Veel mensen vinden dit verspilde uren en kunnen dit beter gebruiken voor een extra les voor bijvoorbeeld wiskunde oid. |
Hm volgens mij heb ik best wel op een goede school gezeten.
|
Citaat:
(Ow, het is trouwens Culturele en Kunstzinnige Vorming. Knappe VWO-er die daar KCV van weet te maken, een afkorting die mij doet denken aan de 'Kampeer & Caravan Kampioen', het onvolprezen blad van de ANWB.) |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Ik denk dat er misschien wel een versie boven het VWO moet komen.
Ik merk dat sinds ik van het categoraal gymnasium af ben gekomen, ik bijna een half jaar heb stil gezeten op het VWO en ik nu nog veel dingen weet, terwijl ik anderhalf jaar verder ben in de tijd! Bijvoorbeeld Nederlands, nu beginnen we pas in de vierde daar diep op in te gaan. Bedroefend. Ik heb echt megaspijt dat ik op het gym niet mijn bek heb dicht gehouden en een wat minder arrogante houding had gehad. Dit had me nu een trauma gescheelt. Je merkt het ook in de maatschappij, lees maar eens het stukje van Mirna Goos, zoheet ze toch?, van vandaag in het volkskrant magazine, er ontstaat een nieuwe klasse. En die mammoetwet had er eigenlijk gewoon nooit mogen komen, je merkt dat de VWO groep te groot wordt, de Havo met afgehaakte VWO scholieren vol zit en mensen die het bijna niet redden van het VMBO, en het VMBO is al helemaal een zorgenkindje. Het onderwijs zou dan ook eens veel individueler moeten worden en weer eens gaan denken vanuit de leerling i.p.v de massa. Sommige leraren op mijn school kennen nauwelijk mijn naam, maar wel mijn nummert, 5234. Dat is echt te belachelijk voor woorden! Dat er natuulijk ook goede dingen gebeuren is ook waar, maar kijk nou eens op een gemiddelde VWO gemeenschap, moet dit nou de top van Nederland worden, onze toekomst en leiders?. Waarom denk je dat ik in het buitenland een IB wil gaan halen? Dan mag je het UCU e.d. maar een elitair groepje noemen, ik wil wel verder komen! En dan niet aankomen met± als je het zelf wilt kom je verder en op de universiteit kun je jezelf verder ontplooien en etc. Want als je gewoon gemotiveerd bent, werkt school enorm tegen je en raak je er zelfs een beetje gedemotiveerd van. Waarom denk je dat veel hoogbegaafden op school i.p.v hoger juist lager terecht komen! |
Sorry hoor, maar iets zegt mij dat je je elitairder voordoet dan je werkelijk bent.
|
Citaat:
|
Dat je goed bent in het vak Frans wil niet zeggen dat je ook goed bent in de taal zelf. Met een beetje ervoor is het best mogelijk om op een redelijk niveau te komen met VWO-lessen, hoor.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Maar vinden jullie in het algemeen ook dat de kwaliteit van het onderwijs (makkelijker) wordt aangetast naarmate er meer leerlingen zijn. Want ik vond mijn eerdere school met 400 leerlingen echt beduidend beter. Misschien is er dan wat minder geld voor een supermodern schoolgebouw met 500 pc´s, maar het is wel persoonlijker etc. |
't Ligt eraan wat je zelf nodig hebt, zelf vond ik een grote school wel prettig. Beetje anoniem, daar hou ik wel van. Sommige mensen vinden dat echt vervelend, en daar zijn kleine scholen weer goed voor. Verschil in kwaliteit van onderwijs vind ik er niet in zitten; je moet dit soort dingen voor jezelf bepalen.
|
Citaat:
Kijk als je dyslexie hebt wordt het een ander verhaal, maar in dat geval had je het vak Nederlands waarschijnlijk niet als voorbeeld gekozen, wel? Welke dyslectische scholier wil nu een hoger niveau NL? Het was niet mijn bedoeling je te kwetsen als je oprecht was, maar het is gewoon wat ehh... vreemd als je iemand ziet betogen dat het niveau van het vak Nederlands te laag is, en dat vervolgens op zo'n manier laat blijken. :) |
Elke randdebiel had het Duits en Frans Centraal Eindexamen kunnen maken, vooral met een woordenboek erbij. Dus dat het niveau van talen laag ligt is een understatement :)
|
Citaat:
Nu zit ik bij een MBO met rond de 1.600 studenten. Klinkt misschien veel vergeleken met de middelbare, maar als je nagaat dat de veel ROC's wel 50.000 kinders hebben rondlopen, valt 1.600 nog wel mee. Ik merk dat het bij mij op school best wel persoonlijk is, maar er worden daarnaast ook wel veel fouten gemaakt. Zo had een oude vriendin van me een half jaar studievertraging, omdat de school een aantal werkstukken van haar niet meer konden vinden. (n) |
Citaat:
Citaat:
Die 'nieuwe klasse' van Mirna Goossen ging nou niet bepaald over het intelligentieniveau, maar over financiele welvaart en trok een vergelijking met de adel van tegenwoordig. Citaat:
Ik kan geen touw vastknopen aan dit stukje. De VWO groep te groot ? Op de havo zitten mensen die het VWO niet aan zouden kunnen ? En bedoel je nou dat er ook nog eens VMBO-ers op de havo zitten ? Citaat:
Dat iemand die beweert dat het niveau van het VWO te laag is, en kennelijk zichzelf daar nog eens boven durft te stellen, het woord 'nummer' niet kan spellen, Citaat:
Citaat:
Iets zegt me dat het hopeloos onwaarschijnlijk is dat jij 'onze toekomst' enig goed zal doen. Daarnaast, het VWO is niet bedoelt als uiteindelijk onderwijs, daar heb je universiteiten en hogescholen voor. Citaat:
Als je het zelf wil, dan kom je verder, dan met moddergooien op 'het systeem'. Ow, en op de uni kun je je verder ontplooien, als je daar de capaciteiten tenminste voor bezit. Citaat:
Overigens zijn veel hoogbegaafden toch autodidact, wat het nogal zinloos maakt om ze onderwijs te geven. @vice : ROC's met 50 duizend kinderen ? Dat lijkt me wat erg veel. Als dat echt zo is, waar is dat dan (welke ROC ?). Dat zou een gebouw van minstens 100.000 m2 vereisen. |
Size does not matter :)
Ik heb zelf op een middelbare school gezeten met +/- 2.300 scholieren. Alles was verbazend goed geregeld. Ook was het onderwijs helemaal niet anoniem. In de bovenbouw hield je van 4vwo tot en met 6vwo dezelfde mentoren, docenten en mede-scholieren waardoor je iedereen goed leerde kennen, en v.v. Natuurlijk, er waren 280 docenten die ik niet of nauwelijk kende, maar dat maakt toch niks uit? Als je de docenten maar kent waar je mee om moet zien te gaan. Overigens studeren er aan een instelling aan het hoger onderwijs doorgaans ook tienduizenden studenten. Misschien wel anoniem, maar dat hoeft niet te zeggen dat het onderwijs ook slecht is. Dat verband of zelfs die correlatie zie ik niet. |
Nouja, het niveau bij ons is echt kut. Alleen bij Grieks, Latijn en biologie heb ik het gevoel dat ik iets leer. Bij geschiedenis behandelen we 50 pagina's in zes weken, bij wiskunde kun je in twee dagen inhalen wat je gedurende de periode had moeten doen, en ga zo maar door.
|
Citaat:
Maar ik heb wel dyslectie, wat af en toe id wel k*t is met de talen, maar oefening baart kunst! Maar wat ik graag wilde zeggen lijkt me duidelijk.... |
Citaat:
|
hahaha idd, als je de Elsevier-beoordeling erop na leest :cool:
|
Ik ben van mening dat er minder vakken moeten komen.
Ik had bijvoorbeeld ANW (volgens mij van origine een vak geintroduceerd voor de maatschappij-profielen) terwijl ik NT deed. Verder ben ik voor verplicht Nederlands en Engels en een derde verplichte keuze tussen Duits/Frans/Spaans/(Chinees). Dan kan dat nog worden uitgebreid eventueel in je profiel of keuzedeel. |
Citaat:
|
Citaat:
Ik vind ook het verplichte ckv nergens op slaan; die 'basis' leer je maar tot en met de derde; daarna richt je je op een profiel. Ik hoor over dit vak ook veel te veel verschillende verhalen. Bij de een was het nog best leerzaam en interessant; bij de ander was het een kwestie van twee films kijken en klaar. Als ze het dan een vak voor iedereen willen laten zijn; zorg dan in ieder geval dat het behoorlijk ingevuld is. |
Citaat:
|
Ach ja, sommige dingen leer je niet goed genoeg en van andere dingen kunnen ze wel wat weglaten, maar voor iemand anders geldt het misschien omgekeerd. Dus om iedereen nou vloeiend Duits en Frans te gaan leren is ook niet zo'n geweldig idee, want er zijn ook mensen die er nooit iets mee zullen doen.
De hoeveelheid van wat je leert hangt ook af van je inzet, als je alleen ff voor een toetsje leert en het daarna weer lekker vergeet kan je de schuld wel bij het VWO of je leraar of je school leggen, maar 't is en blijft je eigen. |
Ik vind die werkstukken die we moeten maken belachelijk, je kunt ze zo van internet halen met. Als je er zelf een paar dingen aan verandert heb je zo een 8!
Hier leer je toch niets van... :rolleyes: |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:46. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.