Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Algemene schoolzaken (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=45)
-   -   niveau VWO (op mijn school) om te huilen? (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1421690)

Sanctus 02-06-2006 20:45

niveau VWO (op mijn school) om te huilen?
 
Is het niet om te huilen dat je na zes jaar VWO nog geen woord Frans of Duits kan, terwijl je de 1,2-versie van de talen hebt? Misschien ligt het aan mijn school, of is dit op andere scholen ook het geval? Er belde net een Fransman en ik moest al zeggen: "Ik zal mijn vader wel even roepen.", omdat mijn Frans slecht is en dát kon ik nog niet eens zeggen :( Ohja, ik behoor in de klas ook nog tot de besten in Frans :o

Ach, ik kan wel meer klagen over andere vakken, maar dat laat ik aan jullie over.

Strever 02-06-2006 20:48

Same Here

Shadyboy-Ray 02-06-2006 20:55

Citaat:

Sanctus schreef op 02-06-2006 @ 21:45 :
Ach, ik kan wel meer klagen over andere vakken, maar dat laat ik aan jullie over.
Zal ik dan maar beginnen:

Geen (bijna) enkel vak heeft een niveau waarbij je denkt: "Wow! Nu heb ik veel geleerd!"

Kazet Nagorra 02-06-2006 21:26

Ja, daarom lopen er ook tegenwoordig zo veel mensen met middelmatige intelligentie, maar redelijke inzet, met een VWO-diploma rond. Het VWO lijkt wel gezonken tot een soort marteling, waarbij puur wordt geselecteerd op hoogbegaafdheid, inzet of masochisme en dus een klapmongool die wel kan Googlen gewoon met een VWO-diploma van school kan gaan.

Sanctus 02-06-2006 21:32

Perfecte analyse Mepho :D En de oplossing?

Anneka 02-06-2006 21:47

De stof is vooral algemeen en oppervlakkig. Na 6 jaar vwo ben ik dat ook wel zat. Hopelijk is het op de uni wat diepgaander.

oh en als je goed frans wilt leren ga je frans studeren?

Morri 02-06-2006 21:48

Citaat:

Anneka schreef op 02-06-2006 @ 22:47 :
De stof is vooral algemeen en oppervlakkig. Na 6 jaar vwo ben ik dat ook wel zat. Hopelijk is het op de uni wat diepgaander.

oh en als je goed frans wilt leren ga je frans studeren?

Als ik alles moet gaan studeren wat ik goed wil leren, ben ik wel even bezig. ;)

Op mijn school is het niveau misschien iets hoger (ik spreek toch best aardig Frans en Duits, 4VWO C&M, maar voor mij is het te laag.

Jive. 02-06-2006 22:24

En kijk dan eens verder ...

Een meisje bij mij op school wil volgende jaar een studie chinese taal gaan volgen aan een universiteit. Zij moet dus in 4 of 5 jaar zo'n onbekende taal kunnen leren spreken, schrijven en lezen.

N'est pas possible !!

Snees 02-06-2006 22:59

Citaat:

Mephostophilis schreef op 02-06-2006 @ 22:26 :
Ja, daarom lopen er ook tegenwoordig zo veel mensen met middelmatige intelligentie, maar redelijke inzet, met een VWO-diploma rond. Het VWO lijkt wel gezonken tot een soort marteling, waarbij puur wordt geselecteerd op hoogbegaafdheid, inzet of masochisme en dus een klapmongool die wel kan Googlen gewoon met een VWO-diploma van school kan gaan.
Ken je nog een ander liedje?

Vice 03-06-2006 00:13

Citaat:

Mephostophilis schreef op 02-06-2006 @ 22:26 :
Ja, daarom lopen er ook tegenwoordig zo veel mensen met middelmatige intelligentie, maar redelijke inzet, met een VWO-diploma rond. Het VWO lijkt wel gezonken tot een soort marteling, waarbij puur wordt geselecteerd op hoogbegaafdheid, inzet of masochisme en dus een klapmongool die wel kan Googlen gewoon met een VWO-diploma van school kan gaan.
En wat is jouw ogen dan de perfecte VWO?

**SoMeOne 03-06-2006 00:42

Je kunt nu eenmaal niet alles leren, zelfs niet op de universiteit.
Maar gelukkig kun je ook buiten school om je interesses verbreden en uitdiepen...

Frostbite 03-06-2006 01:13

Ja ze kunnen je ook wel vloeiend Frans leren maar dan heb je niets meer te doen na de middelbare school he. De wereld zit nou eenmaal vrij simpel in elkaar en dat zie je logischerwijs ook terug op school. Niets om je druk over te maken.

Sylph 03-06-2006 01:37

Tja, middelmatigheid is kenmerkend voor de Nederlandse cultuur.

LB06 03-06-2006 10:10

Nou voor sommige vakken heb je misschien gelijk, maar vakken als Biologie2, Economie2 en Natuurkunde2 zijn weldegelijk diepgaand genoeg.

Je moet er ook rekening mee houden dat de overheid de scholieren een erg breed scala aan vakken door de strot wil duwen.

MightyMarcel 03-06-2006 10:15

Citaat:

Jive. schreef op 02-06-2006 @ 23:24 :
En kijk dan eens verder ...

Een meisje bij mij op school wil volgende jaar een studie chinese taal gaan volgen aan een universiteit. Zij moet dus in 4 of 5 jaar zo'n onbekende taal kunnen leren spreken, schrijven en lezen.

N'est pas possible !!

hoezo zou je niet in 4 jaar een vreemde taal kunnen leren ?

da leentjuh 03-06-2006 11:03

Mijn Frans is wel heel goed.

Maar verder heb je wel gelijk. Met name talen stellen echt helemaal niks voor.

Chloe Siere 03-06-2006 11:08

Frans en Duits stellen niet veel voor nee. Engels wel. Daar staat Nederland ook wel bekend om (buitenlanders vinden mijn engels bijv. ook altijd goed, terwijl ik er voor Nederlandse begrippen echt niet goed in ben).

MightyMarcel 03-06-2006 11:45

Engels is dan ook gewoon een handige taal om te kunnen spreken/verstaan/schrijven/lezen.

Frans is lang zo handig niet, in de meeste gevallen.

Andijvie 03-06-2006 12:35

Citaat:

Jive. schreef op 02-06-2006 @ 23:24 :
En kijk dan eens verder ...

Een meisje bij mij op school wil volgende jaar een studie chinese taal gaan volgen aan een universiteit. Zij moet dus in 4 of 5 jaar zo'n onbekende taal kunnen leren spreken, schrijven en lezen.

N'est pas possible !!

Fulltime een taal studeren is iets anders dan 6 jaar een taal een uurtje of twee per week krijgen. Daarnaast zijn mensen die een taal studeren vaak gemotiveerder dan mensen die een taal kiezen op de middelbare school.

Nadeel van de middelbare school is dat je een soort basis moet leren, en 't liefst een beetje een brede basis. Je kan vakken niet echt diep maken, want dat gaat ten koste van andere vakken en dus ook van de basis.

Maar goed, zelf lijkt 't me wel slim om minder vakken te geven op de middelbare school, maar die vakken dan wel beter. Nu zijn het te veel vakken die te oppervlakkig blijven.

Uitdiepen ga je op de universiteit doen, daar is de middelbare school niet voor.

Antubis 03-06-2006 16:15

Bij ons heb ik dat ook het gevoel, de meeste toetsen die wij krijgen zijn havo toetsen, en een enkele vwo toets. Is de vwo toets gemaakt, dan moet er een havo-norm op komen, en als het een beetje tegen zit moet de vmbo-norm op komen, wil iedereen toch nog net rond de 5 zitten, wat niet echt goed is dus. Zo zijn er wel meer vakken waar ik zoiets heb van; nou.. is dit het? Ik heb veel dingen die ik gewoon niet heb gehad bij Frans, Duits en Engels. Terwijl ze wel in het dagelijks leven worden gevraagd. Ons Vwo-niveau scheelt niet veel van Havo.
En dan de andere onzinnige vakken die we 3x per week krijgen, zoals KCV. Leuk vak hoor, maar ik heb wel wat beters te doen in die uren. En een heleboel met mij. Er moeten meer keuzevakken komen zoals inderdaad ANW, KCV en LB. Veel mensen vinden dit verspilde uren en kunnen dit beter gebruiken voor een extra les voor bijvoorbeeld wiskunde oid.

Chloe Siere 03-06-2006 17:13

Hm volgens mij heb ik best wel op een goede school gezeten.

MightyMarcel 03-06-2006 17:26

Citaat:

Antubis schreef op 03-06-2006 @ 17:15 :
Bij ons heb ik dat ook het gevoel, de meeste toetsen die wij krijgen zijn havo toetsen, en een enkele vwo toets. Is de vwo toets gemaakt, dan moet er een havo-norm op komen, en als het een beetje tegen zit moet de vmbo-norm op komen, wil iedereen toch nog net rond de 5 zitten, wat niet echt goed is dus. Zo zijn er wel meer vakken waar ik zoiets heb van; nou.. is dit het? Ik heb veel dingen die ik gewoon niet heb gehad bij Frans, Duits en Engels. Terwijl ze wel in het dagelijks leven worden gevraagd. Ons Vwo-niveau scheelt niet veel van Havo.
En dan de andere onzinnige vakken die we 3x per week krijgen, zoals KCV. Leuk vak hoor, maar ik heb wel wat beters te doen in die uren. En een heleboel met mij. Er moeten meer keuzevakken komen zoals inderdaad ANW, KCV en LB. Veel mensen vinden dit verspilde uren en kunnen dit beter gebruiken voor een extra les voor bijvoorbeeld wiskunde oid.

Niet dat er veel verschil zit tussen havo en vwo wat vreemde talen betreft volgens mij.

(Ow, het is trouwens Culturele en Kunstzinnige Vorming. Knappe VWO-er die daar KCV van weet te maken, een afkorting die mij doet denken aan de 'Kampeer & Caravan Kampioen', het onvolprezen blad van de ANWB.)

Chloe Siere 03-06-2006 17:27

Citaat:

MightyMarcel schreef op 03-06-2006 @ 18:26 :

(Ow, het is trouwens Culturele en Kunstzinnige Vorming. Knappe VWO-er die daar KCV van weet te maken, een afkorting die mij doet denken aan de 'Kampeer & Caravan Kampioen', het onvolprezen blad van de ANWB.)

Je weet toch wel dat het vak KCV echt bestaat he?

Strever 03-06-2006 17:44

Citaat:

Chloe Siere schreef op 03-06-2006 @ 18:27 :
Je weet toch wel dat het vak KCV echt bestaat he?
Oh my god, dat weet hij niet eens :|

Jaeger 03-06-2006 18:00

Citaat:

MightyMarcel schreef op 03-06-2006 @ 18:26 :
(Ow, het is trouwens Culturele en Kunstzinnige Vorming. Knappe VWO-er die daar KCV van weet te maken, een afkorting die mij doet denken aan de 'Kampeer & Caravan Kampioen', het onvolprezen blad van de ANWB.)
Klassiek Culturele Vorming, vriend. Je weet wel, die Grieken en Romeinen enzo.

Jaeger 03-06-2006 18:02

Citaat:

Strever schreef op 03-06-2006 @ 18:44 :
Oh my god, dat weet hij niet eens :|
Dat is net zo erg als denken dat Ajax volgend jaar kampioen word.

iThink 03-06-2006 19:21

Ik denk dat er misschien wel een versie boven het VWO moet komen.
Ik merk dat sinds ik van het categoraal gymnasium af ben gekomen, ik bijna een half jaar heb stil gezeten op het VWO en ik nu nog veel dingen weet, terwijl ik anderhalf jaar verder ben in de tijd!
Bijvoorbeeld Nederlands, nu beginnen we pas in de vierde daar diep op in te gaan. Bedroefend. Ik heb echt megaspijt dat ik op het gym niet mijn bek heb dicht gehouden en een wat minder arrogante houding had gehad. Dit had me nu een trauma gescheelt.
Je merkt het ook in de maatschappij, lees maar eens het stukje van Mirna Goos, zoheet ze toch?, van vandaag in het volkskrant magazine, er ontstaat een nieuwe klasse.
En die mammoetwet had er eigenlijk gewoon nooit mogen komen, je merkt dat de VWO groep te groot wordt, de Havo met afgehaakte VWO scholieren vol zit en mensen die het bijna niet redden van het VMBO, en het VMBO is al helemaal een zorgenkindje. Het onderwijs zou dan ook eens veel individueler moeten worden en weer eens gaan denken vanuit de leerling i.p.v de massa.
Sommige leraren op mijn school kennen nauwelijk mijn naam, maar wel mijn nummert, 5234. Dat is echt te belachelijk voor woorden!
Dat er natuulijk ook goede dingen gebeuren is ook waar, maar kijk nou eens op een gemiddelde VWO gemeenschap, moet dit nou de top van Nederland worden, onze toekomst en leiders?.
Waarom denk je dat ik in het buitenland een IB wil gaan halen?
Dan mag je het UCU e.d. maar een elitair groepje noemen, ik wil wel verder komen! En dan niet aankomen met± als je het zelf wilt kom je verder en op de universiteit kun je jezelf verder ontplooien en etc.
Want als je gewoon gemotiveerd bent, werkt school enorm tegen je en raak je er zelfs een beetje gedemotiveerd van. Waarom denk je dat veel hoogbegaafden op school i.p.v hoger juist lager terecht komen!

LB06 03-06-2006 20:26

Sorry hoor, maar iets zegt mij dat je je elitairder voordoet dan je werkelijk bent.

Chloe Siere 03-06-2006 20:31

Citaat:

LB06 schreef op 03-06-2006 @ 21:26 :
Sorry hoor, maar iets zegt mij dat je je elitairder voordoet dan je werkelijk bent.
Precies mijn gedachte.

Freyja 03-06-2006 21:07

Dat je goed bent in het vak Frans wil niet zeggen dat je ook goed bent in de taal zelf. Met een beetje ervoor is het best mogelijk om op een redelijk niveau te komen met VWO-lessen, hoor.

iThink 03-06-2006 21:14

Citaat:

Chloe Siere schreef op 03-06-2006 @ 21:31 :
Precies mijn gedachte.
:s , leg eens uit??

Vice 03-06-2006 21:23

Citaat:

iThink schreef op 03-06-2006 @ 20:21 :
Sommige leraren op mijn school kennen nauwelijk mijn naam, maar wel mijn nummert, 5234.
Dan ligt dat gewoon aan jouw school, want bij is het nou net andersom. ;)

Andijvie 03-06-2006 21:28

Citaat:

Vice schreef op 03-06-2006 @ 22:23 :
Dan ligt dat gewoon aan jouw school, want bij is het nou net andersom. ;)
Precies, het merendeel van de scholen heeft docenten die je gewoon bij naam kennen.

iThink 03-06-2006 21:36

Citaat:

Andijvie schreef op 03-06-2006 @ 22:28 :
Precies, het merendeel van de scholen heeft docenten die je gewoon bij naam kennen.
Mooi, ik vind het zelf ook absoluut niet normaal en het toont geen respect naar mensen. Ik ga leraren toch ook niet met hun afkorting roepen, of naar hun nummer op hun salarisstrookje?

Maar vinden jullie in het algemeen ook dat de kwaliteit van het onderwijs (makkelijker) wordt aangetast naarmate er meer leerlingen zijn. Want ik vond mijn eerdere school met 400 leerlingen echt beduidend beter. Misschien is er dan wat minder geld voor een supermodern schoolgebouw met 500 pc´s, maar het is wel persoonlijker etc.

Andijvie 03-06-2006 21:47

't Ligt eraan wat je zelf nodig hebt, zelf vond ik een grote school wel prettig. Beetje anoniem, daar hou ik wel van. Sommige mensen vinden dat echt vervelend, en daar zijn kleine scholen weer goed voor. Verschil in kwaliteit van onderwijs vind ik er niet in zitten; je moet dit soort dingen voor jezelf bepalen.

LB06 03-06-2006 22:14

Citaat:

iThink schreef op 03-06-2006 @ 22:14 :
:s , leg eens uit??
Oké. Je bent van mening dat het niveau van het VWO te laag is. Als voorbeeld geef je dat het niveau van het vak Nederlands bedroefend laag is. En dat je iets een trauma zou hebben gescheelt. Tevens ontbeert je betoog het overzicht (witregels), de structuur en hier en daar de causale cohesie.

Kijk als je dyslexie hebt wordt het een ander verhaal, maar in dat geval had je het vak Nederlands waarschijnlijk niet als voorbeeld gekozen, wel? Welke dyslectische scholier wil nu een hoger niveau NL?

Het was niet mijn bedoeling je te kwetsen als je oprecht was, maar het is gewoon wat ehh... vreemd als je iemand ziet betogen dat het niveau van het vak Nederlands te laag is, en dat vervolgens op zo'n manier laat blijken. :)

reno 04-06-2006 01:22

Elke randdebiel had het Duits en Frans Centraal Eindexamen kunnen maken, vooral met een woordenboek erbij. Dus dat het niveau van talen laag ligt is een understatement :)

Vice 04-06-2006 02:06

Citaat:

iThink schreef op 03-06-2006 @ 22:36 :
Maar vinden jullie in het algemeen ook dat de kwaliteit van het onderwijs (makkelijker) wordt aangetast naarmate er meer leerlingen zijn. Want ik vond mijn eerdere school met 400 leerlingen echt beduidend beter. Misschien is er dan wat minder geld voor een supermodern schoolgebouw met 500 pc´s, maar het is wel persoonlijker etc.
Op de middelbare had mijn school iets van 900 leerlingen en ik had nou niet echt het idee dat het allemaal zo anoniem aan toe ging. Over het algemeen vond ik de kwaliteit wel prima. Het enige wat ik slecht vond was dat de MAVO soms achtergesteld werd vergeleken met wat ze bij de HAVO en VWO deden. Zo gingen we nooit naar musea en mochten we niet meedoen met zo'n uitwisselingsproject.

Nu zit ik bij een MBO met rond de 1.600 studenten. Klinkt misschien veel vergeleken met de middelbare, maar als je nagaat dat de veel ROC's wel 50.000 kinders hebben rondlopen, valt 1.600 nog wel mee. Ik merk dat het bij mij op school best wel persoonlijk is, maar er worden daarnaast ook wel veel fouten gemaakt. Zo had een oude vriendin van me een half jaar studievertraging, omdat de school een aantal werkstukken van haar niet meer konden vinden. (n)

MightyMarcel 04-06-2006 10:57

Citaat:

iThink schreef op 03-06-2006 @ 20:21 :
Bijvoorbeeld Nederlands, nu beginnen we pas in de vierde daar diep op in te gaan. Bedroefend.

Gast, je hebt geen idee hoe hard ik om deze zinsnede heb moeten lachen.

Citaat:


Je merkt het ook in de maatschappij, lees maar eens het stukje van Mirna Goos, zoheet ze toch?, van vandaag in het volkskrant magazine, er ontstaat een nieuwe klasse.



Die 'nieuwe klasse' van Mirna Goossen ging nou niet bepaald over het intelligentieniveau, maar over financiele welvaart en trok een vergelijking met de adel van tegenwoordig.

Citaat:


En die mammoetwet had er eigenlijk gewoon nooit mogen komen, je merkt dat de VWO groep te groot wordt, de Havo met afgehaakte VWO scholieren vol zit en mensen die het bijna niet redden van het VMBO, en het VMBO is al helemaal een zorgenkindje. Het onderwijs zou dan ook eens veel individueler moeten worden en weer eens gaan denken vanuit de leerling i.p.v de massa.


Ik kan geen touw vastknopen aan dit stukje. De VWO groep te groot ? Op de havo zitten mensen die het VWO niet aan zouden kunnen ? En bedoel je nou dat er ook nog eens VMBO-ers op de havo zitten ?

Citaat:


Sommige leraren op mijn school kennen nauwelijk mijn naam, maar wel mijn nummert, 5234.



Dat iemand die beweert dat het niveau van het VWO te laag is, en kennelijk zichzelf daar nog eens boven durft te stellen, het woord 'nummer' niet kan spellen,
Citaat:

Dat is echt te belachelijk voor woorden!
Citaat:


Dat er natuulijk ook goede dingen gebeuren is ook waar, maar kijk nou eens op een gemiddelde VWO gemeenschap, moet dit nou de top van Nederland worden, onze toekomst en leiders?.
Waarom denk je dat ik in het buitenland een IB wil gaan halen?


Iets zegt me dat het hopeloos onwaarschijnlijk is dat jij 'onze toekomst' enig goed zal doen. Daarnaast, het VWO is niet bedoelt als uiteindelijk onderwijs, daar heb je universiteiten en hogescholen voor.

Citaat:


Dan mag je het UCU e.d. maar een elitair groepje noemen, ik wil wel verder komen! En dan niet aankomen met± als je het zelf wilt kom je verder en op de universiteit kun je jezelf verder ontplooien en etc.


Als je het zelf wil, dan kom je verder, dan met moddergooien op 'het systeem'. Ow, en op de uni kun je je verder ontplooien, als je daar de capaciteiten tenminste voor bezit.

Citaat:


Want als je gewoon gemotiveerd bent, werkt school enorm tegen je en raak je er zelfs een beetje gedemotiveerd van. Waarom denk je dat veel hoogbegaafden op school i.p.v hoger juist lager terecht komen!

Omdat hoogbegaafden zichzelf te bijzonder vinden en verwachten dat ze een voorkeursbehandeling krijgen. Volkomen onterecht natuurlijk, en het zal ook wel niet voor iedereen gelden, maar veel hoogbegaafden verwachten dat de leraar of de school alle tijd van de wereld heeft om ze iets bij te kunnen leren.

Overigens zijn veel hoogbegaafden toch autodidact, wat het nogal zinloos maakt om ze onderwijs te geven.

@vice : ROC's met 50 duizend kinderen ? Dat lijkt me wat erg veel. Als dat echt zo is, waar is dat dan (welke ROC ?). Dat zou een gebouw van minstens 100.000 m2 vereisen.

LB06 04-06-2006 12:32

Size does not matter :)

Ik heb zelf op een middelbare school gezeten met +/- 2.300 scholieren. Alles was verbazend goed geregeld. Ook was het onderwijs helemaal niet anoniem. In de bovenbouw hield je van 4vwo tot en met 6vwo dezelfde mentoren, docenten en mede-scholieren waardoor je iedereen goed leerde kennen, en v.v.

Natuurlijk, er waren 280 docenten die ik niet of nauwelijk kende, maar dat maakt toch niks uit? Als je de docenten maar kent waar je mee om moet zien te gaan.

Overigens studeren er aan een instelling aan het hoger onderwijs doorgaans ook tienduizenden studenten. Misschien wel anoniem, maar dat hoeft niet te zeggen dat het onderwijs ook slecht is. Dat verband of zelfs die correlatie zie ik niet.

Sanctus 04-06-2006 13:25

Nouja, het niveau bij ons is echt kut. Alleen bij Grieks, Latijn en biologie heb ik het gevoel dat ik iets leer. Bij geschiedenis behandelen we 50 pagina's in zes weken, bij wiskunde kun je in twee dagen inhalen wat je gedurende de periode had moeten doen, en ga zo maar door.

iThink 04-06-2006 13:44

Citaat:

LB06 schreef op 03-06-2006 @ 23:14 :
Oké. Je bent van mening dat het niveau van het VWO te laag is. Als voorbeeld geef je dat het niveau van het vak Nederlands bedroefend laag is. En dat je iets een trauma zou hebben gescheelt. Tevens ontbeert je betoog het overzicht (witregels), de structuur en hier en daar de causale cohesie.

Kijk als je dyslexie hebt wordt het een ander verhaal, maar in dat geval had je het vak Nederlands waarschijnlijk niet als voorbeeld gekozen, wel? Welke dyslectische scholier wil nu een hoger niveau NL?

Het was niet mijn bedoeling je te kwetsen als je oprecht was, maar het is gewoon wat ehh... vreemd als je iemand ziet betogen dat het niveau van het vak Nederlands te laag is, en dat vervolgens op zo'n manier laat blijken. :)

Ah, oké, ik heb gewoon wat te snel getypt...
Maar ik heb wel dyslectie, wat af en toe id wel k*t is met de talen, maar oefening baart kunst!
Maar wat ik graag wilde zeggen lijkt me duidelijk....

Strever 04-06-2006 18:30

Citaat:

Sanctus schreef op 04-06-2006 @ 14:25 :
Nouja, het niveau bij ons is echt kut. Alleen bij Grieks, Latijn en biologie heb ik het gevoel dat ik iets leer. Bij geschiedenis behandelen we 50 pagina's in zes weken, bij wiskunde kun je in twee dagen inhalen wat je gedurende de periode had moeten doen, en ga zo maar door.
Jaa Sanctus, we zitten niet voor niets op 1 van de slechtste scholen van Nederland.

Sanctus 04-06-2006 19:16

hahaha idd, als je de Elsevier-beoordeling erop na leest :cool:

Barry K 04-06-2006 21:08

Ik ben van mening dat er minder vakken moeten komen.
Ik had bijvoorbeeld ANW (volgens mij van origine een vak geintroduceerd voor de maatschappij-profielen) terwijl ik NT deed.
Verder ben ik voor verplicht Nederlands en Engels en een derde verplichte keuze tussen Duits/Frans/Spaans/(Chinees).
Dan kan dat nog worden uitgebreid eventueel in je profiel of keuzedeel.

Kazet Nagorra 04-06-2006 22:35

Citaat:

Vice schreef op 03-06-2006 @ 01:13 :
En wat is jouw ogen dan de perfecte VWO?
Een VWO waarbij minder tijd wordt besteed aan hersenloos werkstukken van Google plukken en meer tijd wordt besteed een het verwerven van theoretische kennis waar je wat mee kan, zodat intelligentie ook een factor wordt bij het verkrijgen van je VWO-diploma. Heel simpel, woordjes, regels en formules. Het VWO is het voorbereidend WETENSCHAPPELIJK onderwijs en dient dus theoretisch van aard te zijn.

Barry K 05-06-2006 00:07

Citaat:

Mephostophilis schreef op 04-06-2006 @ 23:35 :
Een VWO waarbij minder tijd wordt besteed aan hersenloos werkstukken van Google plukken en meer tijd wordt besteed een het verwerven van theoretische kennis waar je wat mee kan, zodat intelligentie ook een factor wordt bij het verkrijgen van je VWO-diploma. Heel simpel, woordjes, regels en formules. Het VWO is het voorbereidend WETENSCHAPPELIJK onderwijs en dient dus theoretisch van aard te zijn.
Helemaal mee eens, de tijd in werkstukken zou beter besteed moeten worden. Zelfs het profielwerkstuk is niet eens van echt hoog niveau (in het algemeen, zoals ik zelf heb gezien op mijn school).

Ik vind ook het verplichte ckv nergens op slaan; die 'basis' leer je maar tot en met de derde; daarna richt je je op een profiel.
Ik hoor over dit vak ook veel te veel verschillende verhalen. Bij de een was het nog best leerzaam en interessant; bij de ander was het een kwestie van twee films kijken en klaar.
Als ze het dan een vak voor iedereen willen laten zijn; zorg dan in ieder geval dat het behoorlijk ingevuld is.

Nienna* 05-06-2006 14:55

Citaat:

Barry K schreef op 05-06-2006 @ 01:07 :

Ik vind ook het verplichte ckv nergens op slaan; die 'basis' leer je maar tot en met de derde; daarna richt je je op een profiel.
Ik hoor over dit vak ook veel te veel verschillende verhalen. Bij de een was het nog best leerzaam en interessant; bij de ander was het een kwestie van twee films kijken en klaar.
Als ze het dan een vak voor iedereen willen laten zijn; zorg dan in ieder geval dat het behoorlijk ingevuld is.

Maak dan KCV verplicht en niet CKV. Daar heb je enorm veel aan, mijns inziens.

OwL 05-06-2006 16:43

Ach ja, sommige dingen leer je niet goed genoeg en van andere dingen kunnen ze wel wat weglaten, maar voor iemand anders geldt het misschien omgekeerd. Dus om iedereen nou vloeiend Duits en Frans te gaan leren is ook niet zo'n geweldig idee, want er zijn ook mensen die er nooit iets mee zullen doen.

De hoeveelheid van wat je leert hangt ook af van je inzet, als je alleen ff voor een toetsje leert en het daarna weer lekker vergeet kan je de schuld wel bij het VWO of je leraar of je school leggen, maar 't is en blijft je eigen.

Nini11 05-06-2006 16:43

Ik vind die werkstukken die we moeten maken belachelijk, je kunt ze zo van internet halen met. Als je er zelf een paar dingen aan verandert heb je zo een 8!



Hier leer je toch niets van... :rolleyes:


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:46.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.