![]() |
Snaartheorie
Beste forummers,
Ik heb recent een paar artikels en filmpjes gekeken over de snaartheorie en ik zou gaarne jullie kijk op de snaartheorie willen zien. Denken jullie dat de snaartheorie de theorie van alles is? Wanneer zullen de kwantummechanica en de relativiteitstheorieën samengevoegd kunnen worden? Kunnen we het heelal überhaupt begrijpen? PS: Voor degenen die niet weten wat de snaartheorie is of je wil meer leren over de snaartheorie bekijk deze filmpjes dan! Dit is echt een aanrader, je leert (bijna) alles over de snaartheorie! MVG, Darkiekurd |
Als je alles wil leren over de snaartheorie komt daar ook nog een redelijk pak wiskunde bij kijken, waarvan ik niet denk dat jij daar als 13-jarige veel mee kan. Verder weet ik ook niet zo veel van snaartheorie, naast wat populair-wetenschappelijk dingen te hebben gelezen/gezien, dus ik weet niet of er veel van zal blijken te kloppen, zodra we het kunnen verifiëren.
|
Nu weet ik alleen de basis van de snaartheorie (parallele werelden, meerdere dimensies, snaren e.d.). Ik leer nu niet eens wiskunde op de basisschool, dus ik moet autodidact zijn. Als ik over een paar jaar op het VWO fatsoenlijk wiskunde kan ga ik me wagen aan de wiskundige kant van die theorieën. Nu is het voornamelijk de basis.
MVG, Darkiekurd. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Maar denk jij dat het mogelijk is dat de kwantummechanica en de relativiteitstheorie samengevoegd kunnen worden?
|
Volgens mij is het zowel de natuurkunde van newton en consorten als de RT die met de QM samengevoegd dient te worden.
Mooie filmpjes overigens :) |
Citaat:
|
Citaat:
|
ik bedoel dan ook niet als zodanig Newton's theoriën, maar de theorieën van het macropscopische van de klassieke natuurkunde. Die moeten volgens mij verenigd worden met de QM.
|
De zeer grote objecten in het heelal (planeten, sterren, sterrenstelsels) en de zeer kleine dingen (quarks, atomen, moleculen) die kunnen worden verenigd met de snaartheorie, als die klopt tenminste.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Sluit dat dan aan op wat je op het VWO hebt geleerd?
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Verder wil ik zeggen dat als jij je erg interesseert in de snaartheorie, het heus nuttig zal zijn om op de VWO goed je best te doen. Ondanks dat je daar nog niet de benodigde wiskunde ervoor zal krijgen, zal een goede basis je altijd helpen. Je kan ook niet zomaar ineens een wereldster in voetballen worden. Daar moet je gewoon heel lang heel hard voor trainen. En als je na je VWO naar de universiteit wilt gaan en bijv. natuur- of wiskunde wilt gaan studeren, zijn hoge cijfers die vakken alleen maar mooi meegenomen. |
Citaat:
|
De basis zonder wiskunde kun je nu toch al leren? De vier wetten van thermodynamica ken ik nu al, maar bij géén enkel onderwerp ken ik de wiskundige basis.
|
Ja je kunt de wetten wel in je hoofd stampen, maar als je het echt wilt toe gaan passen dan zul je er zelf wel aan moeten rekenen. Ik weet niet precies wat jij later ermee wilt gaan doen, maar als je wilt gaan kijken of je theoriën kunt samenvoegen oid heb je zeker berekeningen nodig. Dat kun je niet alleen bewijzen door met een theorie te komen. Offtopic: Iets wat trouwens wel met de evolutietheorie gebeurd is, maar iedereen met een gezond verstand en een beetje verstand van zaken weet dat daar iets niet klopt.
|
Op dat probleem stuit ik steeds: ik kan het niet toepassen! De formule van Newton over de zwaartekracht snap ik wel, ik kan het misschien ook toepassen.
Wat bedoel je met de evolutietheorie? |
Citaat:
Overigens :( waarom ben ik nu weer niet goed in wiskunde (ik doe een economie profiel op havo, omdat ik met wis en natuurkunde te veel moeite had met het rekenwerk, de filosofische aspecten zijn nooit een probleem geweest) @Blackwolf Inderdaad volgens mij is de evolutietheorie nog steeds een punt van discussie onder de biologen, aangezien er te weinig mutaties zijn om de mens zo snel vanuit de aap te laten evolueren (Goed dat heb ik in ieder geval in laatst gelezen ik zal eens op internet zoeken of ik iets kan vinden). |
Citaat:
Om de snaartheorie, en met name de wiskunde die daaraan ten grondslag ligt, te kunnen begrijpen, heb je kennis nodig van differentiaalmeetkunde en (algebraïsche) toplogie. Deze deelgebieden van de wiskunde komen echter pas in de hogere jaren van de universiteit aan de orde, zoals ik al eerder vermeldde. |
Citaat:
|
|
Over de evolutietheorie:
http://www.gnmagazine.org/issues/gn1...alcreation.htm Geen geweldige bron, amar het geeft wel ietwat de fouten in de evolutietheorie weer. |
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
Ach nuja, het was het eerste wat ik kon vinden joh :o
|
Citaat:
http://www.real-life.nl/rubrieken/ev.../mutaties.html |
Rot nou maar op met je evolutie, je kunt discussieren in de evolutietopics, waar ik je graag afkraak. Dit topic gaat over snaartheorie.
|
Rustig maar Mephostophilis :bloos: nu niet gaan flamen hè, wij weten best dat dit topic over de snaartheorie gaat, het was slechts een korte afleiding, het is niet zo dat we al 3 pagina's lang offtopic gaan oid.
Maargoed de stringtheorie: |
String Theory dus.
Polyakov action: http://upload.wikimedia.org/math/e/5...60e6c8fe02.png Startpunt van bosonische snaartheorie. Geeft de bewegingsvergelijking van de klassieke relativistische snaar. Geeft je de randvoorwaarden voor de snaar (wat in principe inhoudt dat er open en gesloten snaren bestaan). Van daaruit kan je quantisatie toepassen wat zoveel inhoudt als de theorie quantummechanisch maken. Op die manier rolt er een spectra van deeltjes uit, waaronder tachyonen, fotonen en gravitonen. En inderdaad, die bewegingsvergelijkingen voor die deeltjes zijn (bij benadering) precies de klassieke bewegingsvergelijkingen die je zou verwachten. Dus Maxwell's vergelijkingen voor het foton, Einsteins vergelijkingen voor het graviton... Maf ding. Heeft namelijk 3 verschillende metrieken. (Ja dat is apart ja ;)) |
Na dat ding gezien te hebben denk ik WTF :confused: :| Als ik wist wat die symbolen betekenden zou ik er misschien nog wat van kunnen maken maar nu in ieder geval niet :|
|
Die symbolen hebben ook geen intrinsieke betekenis, behalve het integraal-teken dan. ;)
Als ik het zo bezie lijkt het alsof er een integraal over een bepaald oppervlak wordt genomen, maar wat die X inhoudt weet ik niet, en als die h de constante van Planck is, weet ik niet wat dat superscript betekent. |
Zoals het er nu staat heb je een onbepaalde integraal, oftewel je hebt dan een oneindig groot oppervlak. Maar waar dat oppervlak voor staat is weer zoiets....
|
T = string tension, wat zo goed als de fundamentele constante is van snaar theorie. Deze bepaalt min of meer de grootte van een snaar.
Het integraal is inderdaad een integraal over een 2-dimensionaal vlak: de world sheet. Dit is een vlak dat zich uitstrekt door de ruimte-tijd heen. Zoals een puntdeeltje langs een lijn beweegt door de ruimte tijd heen (een 'world line'), beweegt een snaar (een 1 dimensionaal object) langs een 2 dimensionaal oppervlak. sigma staat voor het coordinaat op dit 2 dimensionaal oppervlak. Aangezien je 2 coordinaten nodig hebt om de positie op een oppervlak aan te geven, zijn er in deze actie ook 2 sigma's aanwezig (ook al zie je dat niet terug in de actie; een beetje slordig van wikipedia). Vergelijk het met simpele (x,y) coordinaten op de R2 Xmu geeft de coordinaat aan in je ruimte tijd. In een 4 dimensionale ruimte tijd (zoals bij de relativiteitstheorie het geval is) hebben je coordinaten 4 componenten: (t,x,y,z). De 'mu' is een index welke aangeeft welke component je bedoelt: X0 = t, X1 = x, etc. Waarschijnlijk is het nu al niet meer te volgen... Maar voor de volledigheid: gmu nu staat voor de metriek van de ruimte tijd. ha b staat voor een nieuwe metriek, alleen gedefineerd op de world sheet. h staat voor de determinant van deze metriek. Te wiskundig allemaal. Ik weet het. Maar moeten ergens beginnen nietwaar? ;) |
Citaat:
|
Dus een snaar is 1 dimensionaal, vat ik dat goed op?
|
Valt wel mee, ik weet alleen niet wat 'metriek' inhoudt. Ik hoef het waarschijnlijk ook niet te weten. ;)
|
me·triek1 (de ~ (v.))
1 leer van de versbouw 2 maatsoort waarin een vers geschreven is 3 [muz.] leer van de maatsoorten http://www.vandale.nl/opzoeken/woord...kwoord=metriek Beeldspraak vanwege de snaren? |
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
In het geval van gekromde ruimte tijd kan de metriek behoorlijk ingewikkelde vormen aannemen. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:32. |