![]() |
3D Ontwerpen. Wat raden jullie mij aan?
Hallo allemaal,
Ik begin volgend studiejaar aan mijn nieuwe opleiding: Industrieel Ontwerpen. In de studie gebruikt wordtSolidworks (2D/3D Cad programma) gebruikt. Ik heb het programma al, maar tutorials/boeken zijn bijna niet te vinden. Gezien ik ook geen dictaat via de studie kan regelen, kan ik dus ook niks. Daarom wil ik per se toch een programma onder de knie krijgen. 3ds max leek mij een prima programma. Mijn vraag: is dit programma aan te raden? Zo nee, wat is een betere alternatief. Ik heb namelijk een aantal 3d designs gezien op gather.tweakers.net. De pracht ervan inspireert mij om dit ook te kunnen. Daar wordt voornamelijk 3ds max gebruikt. En h et is ook heel makkelijk om een boek/tutorial te vinden voor 3ds max |
Nou, ik denk dat je bij de studie wel informatica oid krijgt waar je met Solidworks leert werken.
Je zou ook Alias Maya kunnen overwegen |
Citaat:
|
Lightwave ftw
|
ik ben nu eerste jaars io, en al het 3d werk wordt ermee gedaan, maar er zit toch al een online tut bij t programma? aan de rechter kant van t scherm op zo'n prikkertje ofzo klikken, en dan komt die hele tutorial te voorschijn. maar het is iig niet een programma waarmee ik voor de lol zou werken (n)
|
Als je LW bedoeld, ik heb een crash curses gehad op mn stage van 2 weken en in mijn geval was de overstap van max (3jaar) naar LW (2weken) niet moeilijk.
LW werkt het makkelijkst met hotkeys en heeft een beetje een andere insteek dan Max en Maya, er zijn bijvoorbeeld geen edges, maar wel de mogelijkheid om vertexex (points) neer te gooien waar je blieft en deze te verbinden om er vervolens een poly mee te creeeren, dit geeft een werkmethode die je in staat stelt veel meer op gevoel te werken dan de technische insteek van max en maya. |
nee ik bedoelde solidworks.
|
Citaat:
|
3ds max lijkt me daar prima geschikt voor. Maar ik heb geen ervaring met andere 3d-programma's, dus echt een objectief oordeel kan ik je niet geven.
|
Ik gebruik voornamelijk alias wavefront maya. Pittig om onder de knie te krijgen maar werkt zeer intuitief wil het lukken. Particle systeem is de bom!
|
Programma's die ik gebruik tijdens de opleiding(IO):
- SolidWorks - Rhinoceros - 3ds Max - Maya Voor die laatste 3 zijn er meer dan genoeg tutorials te vinden. Voor solidworks kan je hier even kijken: http://www.opm.ctw.utwente.nl/staff/...solidworks.htm |
Om even dit topic te refreshen en zelf niet te spammen met een nieuw topic, ik heb ook een vraag!
Ik gebruik op het moment namelijk 3ds max 8, maar hoor/lees veel over maya. Ik zit nog in een 'leerfase' met 3ds max 8 en kan daarom ook zonder spijt beginnen met maya. Ik zal het vooral gebruiken voor 3d stills. Mijn vraag na dit nietzosamenhangend verhaal is dus: Welk programma raden jullie mij aan; 3ds max of maya? Ik kan beide programma's makkelijk verkrijgen en qua computerkracht heb ik ook geen enkel probleem, dus daar mag het niet aan liggen. Het gaat mij eigenlijk vooral om renderkracht en modelleertools. |
Probeer ze beiden, ieder pakket heeft zn voor en nadelen, ik zie mensen geweldige dingen met blender maken.
Het gaat er dus om wat jij het lekkerst vind werken, zoveel mensen zweren bij Max en Maya maar ik ga volledig voor Lightwave, gewoon omdat ik dat het fijnst vind werken. |
Zelf gebruik ik Unigraphics, schijnt zo'n beetje de beste en professioneelste op de markt te zijn (Cola Cola, Tupperware en DAF gebruiken het bijvoorbeeld). De gebruiksvriendelijkheid is niet briljant, maar je kunt er wel zo'n beetje elke denkbare vorm mee maken. Solidworks heb ik eigenlijk nooit mee gewerkt, dus kan niet vergelijken, maar raad toch UG aan; ik denk dat dat programma de toekomst is.
|
Citaat:
|
Owk, k heb hieronder ff neergezet wat ik van de bekendste pakketen vind. Als je zelf gaat kiezen, kijk dan naar de kwaliteiten, niet naar de films of games die ermee zijn gemaakt. Dat animatoren in de VS voor Maya kiezen, en 90% van de game-industrie met 3DSMAX werkt is een nietszeggende statistiek als je nog nooit een 3Dpakket hebt gebruikt.
3DS MAX - Veel tutorials, meest gebruikte pakket ter wereld, visualisatie en game-industrie. zeer veel tutorials. Maya - favoriet in de filmwereld, moeilijk voor beginners. XSI - Mapping is in dit pakket echt super. Erg leuk pakket, zeer goed voor characters. Zbrush - Leuk als je een Wacom hebt en je wilt richten op realtime character sculpting Cinema4D - Leuk doet niet echt onder voor Max en Maya, goede scanline renderer. Je gebruikt Autocad? Dan kom je automatisch bij Max als beste keus. De compatibility met DWG is super. |
Citaat:
Ik vraag me trouwens af of je alleen maar solidworks krijgt bij Industrieel Ontwerpen? Edit: ik heb geen toegang tot de handleidingen. Kan je die voor mij misschien downen en ergens anders uploaden? Rhinoceros schijnt trouwens 1 van de beste te zijn. Klopt dat? Heb hem al geinstalleerd. :cool: |
Edit: ik heb geen toegang tot de handleidingen. Kan je die voor mij misschien downen en ergens anders uploaden parazonium? Alvast bedankt!
|
Citaat:
Ik heb btw in de 4 programma's die ik noemde les gehad, waarbij de nadruk vooral op SolidWorks lag. Dat programma gebruik ik dan ook het meest (handig voor het maken van werkplaatstekeningen, spuitgietsimulaties, etc). Echter voor het maken van "mooie plaatjes" voor een productpresentatie, folder, brochure oid. is 3ds Max met een goede Render wel een vereiste. |
Citaat:
|
MAYA
3d max werkt oneindig veel irritanter en qua mogelijkheden scheelt het niet zoveel |
Citaat:
|
Hallo,
Ik ben toevalig ook op zoek naar een mooie handleiding voor solidworks :bloos: Zou iemand deze kunnen doorsturen naar mijn email? (kan gerust 10mb aan) HEEL erg bedankt alvast (y) |
Citaat:
|
Super! :)
Helaas heb ik op school nooit solidworks gekregen. begonen met robocad->robodraw-> en gestopt bij autocad. jammer eigelijk want solidworks lijkt me veel interesanter.. |
ik gebruik esprit op mijn werk geen idee of dat wat voor je is
|
Bij IO gebruiken ze alleen Solidworks. Lijkt me niet echt ideaal, voor fotorealistische ontwerpen. Had veel liever 3ds max.
|
Gray, check je pm. Daar staan de links in.
|
Lego
|
Hola relief,
fijn dat je naar delft komt. Ik zal het proberen een beetje duidelijk te maken. Solidworks is wat men noemt een solid modeler, waar het rijtje andere programma's door gaat voor surface modelers. (hoewel her en der wat overlap mogelijk is). Met solidworks bewerk en creeer je als het ware virtuele materie waarbij je met 3dMax/Maya/Xsi/Rhino met oneindig dunne oppervlakten werkt. In een Solidworksmodel wordt alle vorminformatie vast gelegd. Het is de technische documentatie van het ontwerp. Je kunt het aan iemand overdragen en die kan het model gaan vervaardigen exact als jij het hebt ontworpen. Maar je kunt het ook gebruiken voor krachtberekeningen, spuitgietsimulaties en het aansturen van (prototyping) gereedschappen. Solidworks heeft een plug-in, Photoworks, om renderingen mee te maken. En die zuigt aan alle kanten. (alleen gebruiken in noodgevallen). De surfacemodelers zijn voor visualisatie doeleinden. Ze zijn erg geschikt om 'vrije' vormen mee te bewerken. Je kunt ze mooie textures meegeven en fraai belichten. Uiteraard staat niks je in de weg om een Solidworks model te exporteren en te renderen met Maya ofzo. Er is ook een groot verschil in de benadering van het modeleren tussen Solidworks en de rest, en de meeste concepten zijn niet zomaar uitwisselbaar. Solidworks wordt je mee doodgegooid op IO. Als je een visualisatiepakket erbij wilt leren raad ik Maya aan. In het begin een beetje stijle leercurve, maar daarna oneindig mogelijkheden. Rhino heeft een iets lagere instap (iets), en het pakket als geheel is wat meer basic. Ik raad je Maya aan als je een 3d pakket wilt leren. Vooral omdat 3dMaxers van die wankers zijn. Rhino komt altijd een beetje over als kinderspul. XSI is ook tof, maar het stelt op een of andere manier belachelijke eisen aan je machine, in vergelijking met het zelfde werk in Maya. Maya en Rhino komen op IO voorbij in keuzevakken. Solidworks leer je vanaf het begin. Als je in Solidworks op help klikt zie 'online tutorials'. Zo hebben we het hier ook geleerd. En onthoudt: Echte helden modelen NURBS - polygonen zijn voor homoos. |
Als industrieel ontwerpen je ding is kan Solid Works wel handig zijn, je werkt immers het meeste met CAD geöriënteerde programmatuur.
Maar Max wordt alsnog veel gebruikt voor dergelijke toepassingen. Vooral in de visualisatiewereld. blaatpaap is gewoon jaloers dat hij geen écht 3dpakket kan, zoals 3dsmax :cool: |
omg..3D pakket fanboys, wat lame.
|
ghehe
Anyway, ik gebruik nu een week of 2/3 3ds max 8 en ben er zeer blij mee. Er zit standaard mentay ray renderer bij, die enige oefening vereist, maar dan wel hele mooie plaatjes levert. Ik gebruik 'n voornamelijk voor still images en heb dus geen zware animatie stuff nodig, misschien dat je bij animeren iets anders beter kan gebruik. Aan Captain N: Lightwave 9 is uit en je kan nu wel edges gebruiken!!! |
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
Je zou Vray eens moeten proberen Flab. Die renderer werkt veel makkelijker dan mental ray, en sneller, en beter :D
|
Je moet er gewoon helemaal niet aan beginnen, allemaal veels te moeilijk! :D
|
Citaat:
|
Citaat:
Nee, lekker 50 uur of langer achter je pc zitten voor een of ander nep object, dat is fijn. Ik ga liever buiten zitten of lekker op een terrasje of zo. (y) |
Je hebt nu anders ook niets beters te doen met je tijd blijkbaar.
|
Ik zit gewoon lekker rustig te surfen onder het genot van een Cola light en een paar sultana's. :)
Maar goed als jij mij vertelt wat er zo interresant is aan 3D dan wil ik ooit nog wel een poging wagen! :) |
Ik heb zojuist de 3ds max trial gedownload van discreet.com (lijkt wel porno die url.)
Ik zal eens kijken of dat wat is. |
Citaat:
http://forum.scholieren.com/showthre...hreadid=754138 :confused: |
Citaat:
Maar goed, kan ik net zo goed mijn laatste model posten: http://www.ewe-squad.com/runabout/ (even scrollen voor de pics.) Captain N, het spijt me dat ik je zo op de kast hebt gejaagd. :D Even ontopic: ik zou zelf voor 3ds max kiezen. |
Moeten die lampjes niet andersom? (groene en rode bovenop?)
|
Citaat:
|
dit begint te lijken op een echt 3d topic (y)
en dan heb ik gelijk ook maar een vraag waar ik geen nieuw topic voor wil openen. Ik ben op het moment 'de standaard' audi tt aan 't modellen en ben inmiddels klaar met de low-poly basis, die met een meshsmooth 2 er als een echte audi uitziet. Maar nu wil ik de lijnen van de motorkap e.d. maken, dus zeg maar de geulen, maar hoe? Wat ik heb geprobeerd is door de lijnen waar de geulen moeten komen chamferen, vervolgens de polygonen erin naar binnen te extruden, maar dan krijg ik 2983 smoothing fouten. Het vervolgens chamferen van al die lijnen lijkt ook geen zin te hebben :s. Help! |
Als ik het goed begrijp zou je 3 cuts kunnen maken en de binnenste edge naar beneden trekken..vervolgens de 2 buitste edges chamferen voor een smoother resultaat.
|
ik zal het vanmiddag proberen, tnx
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:05. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.