![]() |
[netwerk] router achter router
Ik heb sinds kort de livebox van Wanadoo. Dit is een router. Ik gebruik echter in mijn netwerk ook een Linksys BEFSR41 router met 4p switch. Omdat dit een router achter een andere router is, werkt dat nu niet meer.
Wat kan ik doen om dit op te lossen? Moet ik instellingen in mijn Linksys wijzigen? Kan ik de Linksys als pure switch gebruiken en hoe? ps: het is niet mogelijk om mijn beide pc's rechtstreeks op de livebox aan te sluiten. |
Kabel vanuit Livebox in de Uplink poort op de Linksys stoppen, dat zou moeten werken. Als 'ie geen Uplink poort heeft (oudere versies hebben dat volgens mij niet) dan zul je - als ik me niet vergis - een crossover UTP kabel moeten gebruiken tussen de Livebox en de Linksys. Daarbij niet de WAN-poort gebruiken!
|
Wat ik zou doen is de DHCP en NAT functionaliteit in de Linksys uitschakelen en je Linksys middels een straight UTP kabel via een LAN poort aan een LAN van de Livebox hangen.
Je hebt je linksys dan omgebouwd tot ordinaire switch. |
Citaat:
Waarom zou je een crossover moeten gebruiken? |
Citaat:
|
Citaat:
|
Volgens mij moet die kabel helemaal niet in de uplink maar gewoon in de 4 poorten voor pc's. Heb het zelfde ook al eens gedaan met een bedraadde naar WLAN router en dan wil het voor geen mogelijkheid met de uplink poort.
|
Citaat:
Ik zal zo eens proberen wat Koning zegt. |
Citaat:
|
Zijn Linksys moet helemaal geen IP adres krijgen, die moet gewoon als switch werken.
|
Citaat:
Anders heb je maar 3 poorten voor pc's. |
Citaat:
Dat ik maar 3 lan poorten overhoud, is niet erg. Heb er maar 2 nodig. Een switch kopen is zeker een optie, maar ik houd het geld liever op zak als dat kan. |
Citaat:
Het is echter geen probleem. Je kunt je linksys gewoon beschouwen als netwerk client tov de livebox, dus is het geen probleem dat ie een ip krijgt. Dit is mijn opstelling: Code:
[modem]-->[router1]-->[router2 met wlan] Router1 heeft ip 192.168.1.1 (kun je instellen) PC1 & 2 hebben ip 192.168.1.{2,3} (via dhcp op router1) Router2 heeft ip 192.168.1.5 (via dhcp op router1, het ip van de admin interface is ook hierop ingesteld) PC3 heeft ip 192.168.1.4 (via router2 via dhcp op router1) De laptops hebben ip 192.168.1.{7,8} (via wlan-router2 via dhcp op router1) Werkt perfect. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:56. |