![]() |
[Na] Schakeling
Deze opdracht heb ik gekregen:
De bel op school werkt 6 seconden nadat er even op een knop gedrukt is. Ontwerp een schakeling waarmee dit gerealiseerd kan worden. De klok die de tijd registreet, moet elke keer vanaf nul beginnen. Dit heb ik als oplossing: http://img265.imageshack.us/img265/6572/delete6ga.jpg En ik zou graag even weten of hij goed is of niet :) Alvast bedankt! |
Het ziet er goed uit. Moest je een logische schakeling of een electrische schakeling ontwerpen?
Als logische schakeling is hij goed, als elektrische niet. |
Wat is het verschil? :)
|
In een elektrische schakeling hoort ook een spanningsbron.
En er zijn geen 'doodlopende paden' in een elektrische schakeling. |
lijkt te werken, allen bedenk wel dat de tijd dat je zoemer zoemt niet altijd precies hetzelfde zal zijn, dat kan varieren van 6 to bijna 7 seconden, afhankelijk van waar je 1 hz signaal in ziujn cyclus zit en of je klok telt op opgaande en / of neergaande flank
|
Citaat:
|
Grappig, ik heb net precies dezelde opdracht (in bijna dezelfde bewoording) zitten maken. In mijn uitwerkingen boekje staat hij alleen anders.
|
Hoe dan? :)
|
Ik heb uitwerkingen boekje, daar staat hij in. Ik weet alleen ff niet hoe je zoiets hier moet planten.
|
Citaat:
dus nu is dat 1 seconde, als je 1 Khz pakt en dan tot 6000 telt heb je maximaal een miliseconde afwijking |
Ik ga hem wel even in woorden proberen uit te leggen hoe hij in mijn antwoorden boekje staat.
Hij gaat van de variable spanning naar de comperator. En van de comperator naar de invertor. Van de invertor gaat hij naar de reset van de pulsenteller. Van de pulsenteller gaat 2 en 4 naar de EN-poort. En van de EN-poort gaat hij naar de set van de geheugecel. De reset van de geheugecel wordt aangesloten op een drukschakelaar. Van de geheugencel gaat hij naar de LED, zoemer of waar je ook heen wilt. Ten slotte moet je nog de tel pulsen van de pulsenteller aansluiten op de pulsgenerator. Ik hoop dat je het snapt. Succes in iedergeval! |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:01. |