![]() |
Wat is wijsheid?
Wat denken jullie dat wijsheid in houd?
Probeer eens een definitie te geven. |
wijsheid is een stem in je hoofd die je zoveel mogelijk moet negeren
|
voor mij is wijsheid kennis die je vooral kan verkrijgen door levenservaring. En veel studeren. Sommige mensen zijn gewoon wijs van zichzelf, door hun persoonlijkheid. Niet zomaar iets doen maar eerst bedenken wat de consequenties daarvan kunnen zijn en dan pas handelen. zoiets denk ik :)
|
Waarom kan dit niet in hetzelfde topic als intelligentie?
|
Citaat:
|
Mijn zusjes zijn behoorlijk wijs voor hun leeftijd. Maar dat is niet relevant.
|
ik versta onder wijsheid het vermogen om de juiste besluiten te nemen op elk vlak
|
Ik versta onder wijsheid het hebben van een goed ontwikkelde intuïtie, en het vermogen om dit op de juiste momenten juist in zetten.
|
Ik vind dat je wijs bent als je blijk geeft van veel levenservaring
|
Ik vind iemand wijs als degene gemakkelijk anderen nieuw inzicht kan verschaffen. Daar heb je immers ook zelfkennis voor nodig.
|
Afgaan op je gevoel, doen wat volgens je gevoel het beste is om te doen.
|
Het kunnen voorkomen van de problemen die je normaal zelf zou veroorzaken.
|
Wijsheid straal je uit als andere mensen waarde hechten aan jouw oordeel. Wijsheid op zichzelf is niks.
|
Ervaring, kennis kunnen projecteren naar een weloverwogen oordeel.
|
Citaat:
|
Ik zou het gelijk willen stellen met menselijkheid.
|
Wijsheid is m.i. niet tweemaal dezelfde fout maken.
|
wijs·heid (de ~ (v.), -heden)
1 het vermogen om verstandig te handelen 2 wijze, geleerde uitspraak |
Citaat:
|
Citaat:
|
Wijsheid = zo goed mogelijk omgaan met intelligentie; dus zo veel mogelijk voordeel halen uit je intelligentie.
Ofzo. Misschien kom ik nog op iets beters. |
Wijsheid is je conformeren naar de Goddelijke Orde.
|
voor mij is wijsheid het vermogen om zelfstandig en rationeel te denken.
|
meer weten dan wat je kunt bewijzen.
|
Citaat:
|
ik ben wijsheid
|
Wijsheid is snel tot inzicht komen, dingen in proportie zien en levenservaring.
|
wijsheid is voor mij alleen praten als je de stilte kunt verbeteren.
|
Ik denk de juiste keuzen weten te maken door ervaring die je hebt opgedaan. Denk niet dat het altijd met leeftijd te maken heeft.
|
wijs·heid (de ~ (v.), -heden)
1 het vermogen om verstandig te handelen hmm dat is de officiele versie ik maak er dit van: het vermogen verstandig te handelen op basis van opgedane ervaring |
Citaat:
Toevoeging: Maar dan moet je zelf geen waarde hechten aan je eigen oordeel, want dan spreek je met je ego en dat is geen wijsheid. Je moet het oordeel geven, onpartijdig bestuderen, en dan verdergaan zonder er ook nog maar even over na te denken. wijsheid zit echt van binnen, en iedereen kan het oefenen. Het is geen levenservaring of rationeel denken. Als je gedachten zuiver zijn, je in het nu leeft, je geest leeg is en zonder oordeel, pas dan kun je oordelen met wijsheid. Maar het gaat nog veel verder dan dat... Zucht, het is, of lijkt allemaal zo moeilijk. De tegenstelling is dat de wijze niets als wijs ziet. Het woord is slechts een kwestie van perspectief en dus niet echt. Daarmee heb ik al te veel gezegd |
Wijsheid is inzien dat alles uiteindelijk om macht en geld draait.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Wijsheid is veel weten en het goed weten te gebruiken.
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:12. |