![]() |
Fav Auteur Topic
Stel hier je lievelingsauteur(s) en zijn beste werken voor en vertel je er zo bewonderenswaardig aan vindt.
Ik begin met Safran Foer Ik vond Extreme loud& Incredibly Close best geslaagd. Actuele hedendaagse thema's worden moeiteloos met een 'klassiek' oorlogsverhaal verweven, maar niets wordt echter klassiek verteld- en met OSKAR schenkt meneer FOER de literatuur een gruwelijk interessant wezentje. Merci bien. |
George Orwell, vanwege 1984.
|
Ira Levin, gewoon omdat zijn verhalen erg goed en spannend zijn. (y) This perfect day is denk ik nog wel mijn favoriete boek van hem.
En verder vind ik Isabel Allende goed (Paula <3) omdat zij gewoon echt ontzettend mooi schrijft. |
Stephen King en John Irving. Tja, gewoon beide fantastische verhalenschrijvers.
Gerard Reve. Zijn schrijfstijl is briljant, zijn kijk op zaken en hoe hij dat weet te verwoorden. Harry Mulisch. Kan altijd heerlijk arrogant zijn. |
George Orwell, inderdaad.
JJ Voskuil is ook echt goed, Het Bureau is zoo fijn :) |
Citaat:
En zeker nog wel meer, maar altijd als iemand mij naar goede boeken/schrijvers vraagt dan weet ik er opeens geen meer. :s |
Ik lees pas sinds kort weer, blabla, concentratie, blabla etc huhu. Qua Nederlandstalige auteurs zijn Couperus, Bordewijk en, daar nog bovenuitstekend, Belcampo wel favoriet. Wegens hun schrijfstijl en vooral van Couperus de mooie beschrijvingen. Belcampo uiteraard voor zijn surrealisme wat je bij niet veel anderen in die vorm terugvindt.
Engelse schrijvers ben ik niet zo in thuis, maar Poppy Z. Brite leest altijd wel makkelijk weg. Van Duits ken ik alleen Goethe en Kafka, maar dat beviel me wel. Ooit moet ik ook nog een keer de Ilias uitlezen, maar ik begin altijd in 94989 boeken tegelijk, dus dat zal nog wel even op zich laten wachten oooooh. |
Citaat:
Anders is er echt bijster weinig aan het verhaal hoor en zonder klassieke achtergrond (waardoor je aan al die rare zinssneden went) is het echt oersaai. niet om je te ontmoedigen ofzo hoor :) |
Gabriel Garcia Marquez. En Johnatan Safran Foer.
Als ik later groot ben maak ik een tempel voor beiden :) |
Pratchett. Like duh.
|
Citaat:
|
Sinds de ontdekking van de hemel ben ik redelijk verslingerd geraakt aan Harry Mullisch, :).
|
Citaat:
Mijn favoriete auteurs? Hm, dat is een lastige vraag. Enkele auteurs die bij mij hoog scoren zijn in ieder geval F.M. Dostojewski, J.J.K. Tolkien, J.S. Foer, G. van het Reve, Brett Easton Ellis, W.F. Hermans, en nog een heel aantal. Het gaat te ver om alle schrijvers te noemen die ik erg waardeer. |
Pratchett is verkozen tot tweede beste schrijver van Engeland. Uiteraard staat Rowling op de eerste plek.
|
Citaat:
Ik weet in elk geval van mezelf dat ik dat niet zou kunnen opbrengen... ontopic: Robert Jordan voor zijn geniale reeks het rad des tijds carlos ruiz zafon: ik vond de schaduw van de wind ehct een meesterwerk |
Citaat:
|
Niccolo Machiavelli!
Die heeft gewoon gelijk (y) |
Sartre denk ik of Camus.
|
nescio, bordewijk en reve op het moment
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Omdat die van Harry Potter J.K. Rowling heet ;)
Ik eh zou het niet weten, lees van alles wat op m'n weg komt wel iets. |
Citaat:
Umberto Eco en George Orwell sowieos |
Citaat:
|
Citaat:
Het durven, dat is een tweede ;) |
Terry Pratchett en P. Ovidius Naso.
Off-topic: Ik heb de Ilias (deels) zo wel in vertaling als in het origineel gelezen. In vertaling vond ik het algauw saai en in het grieks kreeg ik steeds de neiging om het boek uit pure frustratie uit het raam te gooien. Dus wat mij betreft maakt het niets uit :p De schrijfstijl en het thema moet je liggen. Mij ligt het niet. Voor iedereen die de Ilias/Odyssee wil lezen in vertaling raad ik de vertaling van H.J. de Roy van Zuydewijn aan. |
C.S.Lewis..
Nicci French is ook wel leuk.. |
Connie Palmen
Peter Pohl Tonke Dragt |
Hoewel ik genoeg gelezen heb, zelfs 'literatuur', blijf ik bij Thea Beckman (y)
|
john grisham, de jury en advocaat van de duivel in 1 adem uitgelezen.
Thea Beckman, deels jeugdsentiment maar ik vind de trilogie over Thule heel mooi. Josjikawa, zijn epos Moesasji is mijn alltime favorite en mn kat heet zo. en last but nog least Dan Brown, dankzij hem kwam ik erachter dat in mn slaapkamer een poster van de heilige graal hangt, met het heilige vrouwelijke kelk-symbool, terwijl ik me heel lang afvroeg waarom er in hemelsnaam een beker in een driehoek op een mystic-natuurposter staat. En De Da Vinci Code was spannend (y) dat is er niet 1 maar goed, gedeelde 1e plaats dan maar:) |
Inderdaad: J.S Foer, W.F. Hermans, George Orwell, Isabel Allende en zo nog een paar.
Heel recent (nog maar half boek uit) fan geworden van Salman Rushdie |
Zeker niet Anton Koolhaas vooral vanwege 'vanwege een tere huid'. Voor de rest zijn er meerdere schrijvers die ik goed vind.
|
Voor mij staat Aldous Huxley op eenzame hoogte. (y)
|
Citaat:
De trilogie van Thule<3 |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Frank Herbert en Philip K. Dick horen natuurlijk ook in mijn lijstje thuis
|
Arnon Grunberg: GSTAAD 95-98, fantoompijn.
|
Ovidius en Goethe.
|
Moeilijk.
Frank mc court - angelas ashes vind ik goed omdat hij op n hele bijzondere manier schrijft vanuit t oogpunt van n kind.. en daarbij schetst het Ierland tijdens de troubles ook goed vind ik. Oscar Wilde - Lord Arthurs Savile Crime.. grappig verhaal, moest n paar keer hardop lachen oa. Pete McCarthy - McCarthys Bar. Goed lezend boek en vaak ook hilarisch over zijn reis door Ierland.. jammer genoeg is hij overleden en heb ik maar een boek van hem gelezen. Wendy Cope, dat is dan poezie, maar ze maakt wel scherpe gedichten vind ik.. |
Simon Vestdijk, vanwege zijn mooie taalgebruik en volzinnen en Marquez vanwege zijn sprookjesachtige wijze van vertellen.
|
Grunberg is één van de beste tragikomische schrijvers die ik ken. Hij heeft de gave momenten te beschrijven die tegelijk hilarisch en dieptragisch en schrijnend zijn.
Couperus schrijft gewoon ontzettend mooie zinnen. Ik word er blij van. Betoverend. Kurt Vonnegut is hilarisch en heeft een absoluut unieke stijl. Eenvoudig, helder, maar tegelijk gelaagd en tot in detail uitgedacht. En vlijmscherpe satire. Douglas Adams schrijft net als Vonnegut intelligent, satirisch en heel grappig. Zijn schrijfstijl is iets minder interessant, maar zijn boeken zitten gewoon vol humor en geniale persiflages op het aardse leven. |
Cecilia Samartin. Schaduwhart is mijn favoriet. Ik heb zo gehuild :|
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:05. |