![]() |
veerconstante in binas
het schijnt dat je de veerconstante in binas kan vinden, maar dat lukt me niet. het staat ook niet achterin. weet iemand welke tabel je daarvoor moet gebruiken?
|
Er is niet zoiets als 'de' veerconstante, die is namelijk afhankelijk van de veer die je gebruikt. Een hele sterke veer heeft een andere veerconstante dan een hele zwakke veer, omdat je veel meer kracht nodig hebt om dezelfde uitwijking te verkrijgen. Ook is er een beperkt gebied waarin de lineaire benadering van de veerconstante geldig is, als je een veer te ver uitrekt is het niet meer geldig.
|
ik kwam het tegen bij een proefproefwerk waarbij je de massa van het blokje moet uitrekenen.
de uitwijking is 10 cm en de trillingstijd is 0.80 seconde ik dacht dus dat je dan T=2pi maal de wortel van m/C moest doen, maar dat gaat een beetje moeilijk als je de constante niet hebt. nu staat er op het antwoordblad dat de constante 20 is, maar hoe kom je daaraan? |
De veerconstante kun je experimenteel bepalen door een bepaalde kracht (niet te groot) uit te oefenen op de veer, en te kijken hoe groot de uitwijking wordt. Ook kun je het in sommige gevallen opzoeken (als je een veerunster hebt bijvoorbeeld).
|
dan wel even een verbandje tekenen waarin je u tegen Fv uitzet
--> rico is de veerconstante (immers Fv = C * u) |
Nee, Fv = -Cu, anders krijg je een veerconstante met omgekeerd teken. :p
|
maar hoe weet je de Fv dan?
|
in evenwicht geldt dat Fv = Fz
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
en dus een omgekeerd kwadratisch evenredig verband tussen T en C
--> je zult dus een assentransformatie moeten uitvoeren. |
maar dan snap ik nog steeds niet hoe ik aan de constante kom wanneer de massa onbekend is.
op het antwoordblad staat dat de constante 20 is, maar hoe kom je daaraan? massa is onbekend. Trillingstijd is 0.80 uitwijking is 10 cm hoe kan je dan een assentransformatie uitvoeren? |
wat is de opgave precies dan ?
|
je hebt een veer waar een blokje aan hangt, bereken de masa van het blokje. de uitwijking is 10 cm, de trillingstijd is 0.80 seconde.
|
Niet goed gelezen... :o
|
Citaat:
|
dan zit inderdaad alleen bovenstaande methode erop
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:28. |