![]() |
Computer slaat vast/restart opeens
Ik heb de laatste tijd last dat mijn computer soms helemaal vast slaat (dan reageert hij nergens meer op en druk ik maar op reset) en dat hij soms spontaan restart. Waar zou dit aan kunnen liggen?
ps volgens norton heb ik geen virus |
[piloff]
--> S&M. En dan naar het spyware topic of een nieuw topic aanmaken, het kunnen zowel conflicterende drivers zijn als nare spyware. :) |
Graag iets meer info, H@nk.
|
-Hij slaat op de meest random momenten vast, wel meestal een poosje nadat de computer is opgestart.
-geen vreemde geluiden -wat moet ik daar hebben? er staat daar erg veel dingen -ik ben het programma nu aan het downloaden Volgens een kennis kan het ook liggen aan mijn koeling. Toen ik net in de bios keek 'uit rust', dwz ik had hem een poosje in windows aan laten staan zonder dat hij ergens speciaal mee bezig was, was de temperatuur 57 graden en de ABS (wat is dat?) temperatuur 75 graden. Is dit te hoog? |
Ja, dat is veel te hoog. Tien tegen één dat de vastlopers daardoor worden veroorzaakt. Maak eerst je kast maar eens open en kijk of alle fans (processorkoeler, voeding, eventueel casefan) nog draaien. Stof verwijderen wil ook nogal eens helpen.
Ik heb overigens geen idee wat ABS is, maar ik ga er maar even vanuit dat daarmee je processor wordt bedoeld. |
Ik heb een programma gedownload, SpeedFan genaamd en mijn kast open gezet. Speedfan geeft de volgende waardes:
Temp1: 52C Temp2: -55C Tempt3: -55C Local: 38C Remote: 72C Temp: 11C HD0: 30C Ik zie 2 fans zitten en bij beide voel ik koude lucht, dus ik neem aan dat ze beide werken. SpeedFan zegt echter: Fan1: 2935 RPM Fan2: 0 RPM Fan3: 0 RPM Die temperatuur bij Remote lijkt me te hoog, maar wat is de Remote in mijn computer? |
Niet alle fans 'werken' ook. ABS kan de shutdown temperatuur zijn voor oververhitting-protectie, en hoeft dus niet de temperatuur van je CPU te zijn. Maar je was niet helemaal duidelijk; in het BIOS staat ergens "CPU Temperature" welk cijfer staat daarachter? Daar gaat het uiteindelijk om.
|
ja en dan ligt het ook nog aan wat voor processor je hebt. als je een amd hebt mag ie lekker 80 graden worden, maar een intel proc moet toch wel stoppen bij de 50-60.
|
Citaat:
|
ik heb een amd en die gaat al freaken bij 55 graden hoor.. dus 80 zal nooit goed zijn.., alleen videokaarten kunnen dat aan d8 ik.., maar die vinden dat ook niet leuk :confused:
|
Citaat:
|
Citaat:
Werden de restarts toevallig ook frequenter voor de TS toen het warmer begon te worden? Je kunt je kast open maken en er constant een ventilator in laten blazen om te kijken of hij het dan langer uithoudt :) |
je zou zomaar eens het idee kunnen krijgen om iets structureels te doen aan koeling natuurlijk.... maar zo'n tafelventilator is wel een prima oplossing om te kijken of warmte je probleem is.
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:39. |