![]() |
Redenen voor privatisering
Ik ben bezig met een PO voor economie. Een vraag die ik behandel is: Wat zijn de redenen voor privatisering? Ik heb al een aantal redenen verzonnen maar ik loop een beetje vast en Google levert ook niets op, dus ik hoop dat jullie me kunnen helpen.
|
'Het argument voor privatisering is dat private bedrijven met elkaar moeten concurreren om de gunst van de consument. Hierdoor zijn ze gedwongen om efficiënter te werken en niet te dure of slechte producten te leveren, anders gaan ze ten onder aan de concurrentie. Bovendien betaalt de belastingbetaler niet meer mee aan een slecht functionerend of verlieslijdend bedrijf. De burger kan haar consumentenmacht uitoefenen op het bedrijf. Als blijkbaar niet genoeg consumenten gebruik willen maken van de producten of diensten ervan, om wat voor reden dan ook, kan het niet voortbestaan en zal het verdwijnen.
Een ander argument voor privatisering is de binnenlandse markt open te stellen voor buitenlandse aanbieders. Dit is een doelstelling die binnen bijvoorbeeld de Europese Unie algemeen opgeld doet.' Wikipedia Daarnaast spekt het de staatskas Toch beter zoeken voortaan... |
Dat was een van de redenen die ik al had. Ik had gehoopt dat er nog meerdere waren.
Toch bedankt voor het zoeken. :) |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:35. |