Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Werk, Geld & Recht (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=60)
-   -   Kopen via marktplaats (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1426558)

Kastanje 12-06-2006 09:32

Kopen via marktplaats

Mn vriendin heeft wat gekocht via marktplaats.
ze is zo stom geweest om gewoon 50 euro naar die persoon zijn rekening ove rte maken.
Maar ze heeft het pakketje na een weke nog niet ontvangen.
Is er een manier om het geld terug te krijgen?

Gimme more beer 12-06-2006 09:33

In principe is het enige dat je kunt doen blijven vragen en dreigen met "de politie". En dan hopen dat het wat uithaalt :)

tikmaarwat 12-06-2006 09:46

Citaat:

Moonboy schreef op 12-06-2006 @ 10:32 :
Mn vriendin heeft wat gekocht via marktplaats.
ze is zo stom geweest om gewoon 50 euro naar die persoon zijn rekening ove rte maken.
Maar ze heeft het pakketje na een weke nog niet ontvangen.
Is er een manier om het geld terug te krijgen?

Heb je geen tel nummer email adres naam? en dan er langs gaan...

Andijvie 12-06-2006 13:54

Bellen, mailen, bellen, mailen, bellen, mailen... tot je het pakje krijgt.

Nona 12-06-2006 13:56

En voortaan contant betalen, bij ophalen. Maar daar was je vast al achter. ;)

Wat Andijvie zegt.

PV 12-06-2006 18:39

weet ze zeker dat het pakketje verstuurd zou zijn? misschien is die persoon het gewoon vergeten.

Konijn 13-06-2006 14:22

Als iemand een pakketje verstuurd, krijgt diegene een track/trace nummer. Hiermee kun je op internet zien welke status je pakketje heeft. Vraag dus om dat nummer. Heeft hij/zij dit niet, en beweert wel het pakje gestuurd te hebben, dan zit het waarschijnlijk fout. Heeft hij/zij dit wel, is er toch echt bij de post iets mis gegaan (zie dan de status etc). Verder kun je er niet zoveel aan doen helaas.. Behalve zoals gezegd blijven aandringen, maar als ze alleen een mailadres heeft en geen telefoonnummer ofzo, heeft dat niet zoveel zin.
Als ik voor grotere bedragen koop of verkoop, doe ik altijd eerst de helft van het geld, dan pakje van eigenaar verwisselen, dan de andere helft van het geld.

200E 13-06-2006 14:48

Als ik iets verkoop via Marktplaats, dan geef ik altijd het tracktrace-nummer aan de klant, of ik stuur het pakje onder rembours. Eerst opsturen doe ik niet, want dan wordt er nog wel eens niet betaald....

Als ik iets koop dan haal ik het meest op...

Kastanje 13-06-2006 15:19

ok bedankt voor de reaktie's!
we hebben natuurlijk wel een rekening nr...kunnen we daar wat mee?
De bank mag waarschijnelijk geen gegevens door geven.
En klagen bij makrtplaats is vast ook geen zin...ach ja jammer maar ze leert ervan:P

MTpower 13-06-2006 15:39

Nooit zomaar geld overmaken, controleer altijd iemand zijn adres gegevens, mocht hij/zij je naaien kun je even een bezoekje brengen ;)

Konijn 13-06-2006 15:46

Bankrekeningnummer heb je niks aan inderdaad.
Melden bij marktplaats moet je wel doen, maar daar heb je niks aan want die willen bewijzen zien (als in mailtjes bijvoorbeeld, maar dikke kans dat ie ook gewoon niet meer terugmailt). Wel houden ze dan in de gaten of er meer klachten over die persoon komen, dus doe t voor anderen..

Bertje B. 13-06-2006 16:25

Als je een e-mail van iemand hebt gekregen, kan je zijn of haar IP nummer weten. Niet dat je daar veel aan hebt, maar met zoveel mogelijk informatie kan de politie aardig wat doen voor je vriendin.

adon1s 14-06-2006 17:09

Als je z'n bankrekening nr. hebt en je gaat ermee naar de politie hebben ze 'm zo te pakken hoor..

MaHo 14-06-2006 17:47

En waarom zou de politie dat uberhaupt doen? :confused:

Debbelien 14-06-2006 20:53

Misschien is het wel verstandig om die persoon te melden bij marktplaats. Volgens mij doen zij ook heel erg hun best om fraudeurs buiten te sluiten van hun site, zodat ze niet meer mensen kunnen afzetten.

Konijn 15-06-2006 09:06

Sorry hoor, maar de politie doet echt helemaal niks.
(En al helemaal niet voor een lullig bedrag als 50 euro).
Bovendien, ze kunnen niet eens iets doen, want het is jouw woord tegen het zijne; hij zegt dat ie het gestuurd heeft, jij zegt dat je het niet ontvangen hebt.

Gimme more beer 15-06-2006 09:58

Citaat:

Konijn schreef op 15-06-2006 @ 10:06 :
Sorry hoor, maar de politie doet echt helemaal niks.
(En al helemaal niet voor een lullig bedrag als 50 euro).
Bovendien, ze kunnen niet eens iets doen, want het is jouw woord tegen het zijne; hij zegt dat ie het gestuurd heeft, jij zegt dat je het niet ontvangen hebt.

Die adresgegevens gaan ze in eerste instantie niet eens achterhalen.

KurtYo 15-06-2006 11:02

Ik koop regelmatig iets op Marktplaats. Als ik mensen vertrouw - en af en toe doe ik dat wat te gemakkelijk in dit soort zaken - maak ik het geld zelfs over voordat ik het ontvangen heb. Maar ach, wat je kunt doen... Niet zoveel. Politie helpt niet, wellicht navragen bij Marktplaats en inderdaad een beetje dreigen via de mail/telefoon.

MB 18-06-2006 14:28

Ik maak altijd eerst geld over, maar ik zorg er wel voor dat ik hun adres, volledige naam en telefoonnummer heb. Dan weet de verkoper ook dat hij niet meer anoniem is en dat de mogelijkheid bestaat dat als hij de afspraak niet nakomt er consequenties volgen. Dat schrikt meestal wel genoeg af denk ik.

hemhemhem 18-06-2006 14:32

je kan toch binnen bepaalde tijdsperiode de overboeking terugdraaien?
als je dan alsnog het pakje binnenkrijgt, kan je het toch nog overmaken

Gimme more beer 18-06-2006 16:19

Citaat:

hemhemhem schreef op 18-06-2006 @ 15:32 :
je kan toch binnen bepaalde tijdsperiode de overboeking terugdraaien?
Nee :)

juno 18-06-2006 16:53

Bij Ebay heb je met feedback nog een controle mogelijkheid, en je kunt klagen bij Ebay zelf.

Iemand met slechts een paar transacties en toch al negatieve feedback in de zin van: geld overgemaakt maar spullen nooit gekregen, daar moet je gewoon geen zaken mee doen.

Iemand met honderden feedbacks en allemaal positief is te vertrouwen.

Bijouxxx 27-06-2006 22:07

Je kunt de bank opbellen en zeggen dat je geld hebt ''gestuurd'' naar een verkeerde rekening (1 verkeerd cijfertje ofzo :o ). Volgens mij boeken ze het dan wel terug.

Bijouxxx 27-06-2006 22:08

Citaat:

KurtYo schreef op 15-06-2006 @ 12:02 :
Ik koop regelmatig iets op Marktplaats. Als ik mensen vertrouw - en af en toe doe ik dat wat te gemakkelijk in dit soort zaken - maak ik het geld zelfs over voordat ik het ontvangen heb. Maar ach, wat je kunt doen... Niet zoveel. Politie helpt niet, wellicht navragen bij Marktplaats en inderdaad een beetje dreigen via de mail/telefoon.
Ik ook.

deurbel 28-06-2006 09:51

Citaat:

Bijouxxx schreef op 27-06-2006 @ 23:07 :
Je kunt de bank opbellen en zeggen dat je geld hebt ''gestuurd'' naar een verkeerde rekening (1 verkeerd cijfertje ofzo :o ). Volgens mij boeken ze het dan wel terug.
Volgens mij niet, ik heb ook een keer iets overgemaakt wat niet overgemaakt had moeten worden en dat kon met geen mogelijkheid ongedaan gemaakt worden door de bank. De enige manier om m'n geld terug te krijgen was als de persoon waarnaar ik het geld over had gemaakt het uit zichzelf terug zou boeken.

Relief 28-06-2006 14:34

Paydutch systeem dat ze hebben ingevoerd/gaan invoeren bij speurders.nl zorgt ervoor dat dit soort frauduleuze situaties wordt vermeden. Jammer dat ze het niet hebben bij Marktplaats.

Paydutch werkt zo:

Jij maakt geld over aan paydutch. Paydutch geeft door aan de verkoper dat het geld binnen is. Koper stuurt het op naar klant. Als klant het heeft ontvangen, geeft klant door aan paydutch dat het pakket is ontvangen. En dan pas krijgt de verkoper het geld.
Mocht de klant niets hebben ontvangen, dan krijgt de verkoper ook niets. Omdat paydutch juridische kracht heeft, kunnen ze zo uitzoeken wat er mis is. Alsnog kun je je geld terugkrijgen.

Mocht de klant wel iets hebben ontvangen, maar geeft door aan paydutch niets te hebben ontvangen en de verkoper heeft bewijs van verzending dan moet de klant bewijzen niets te hebben ontvangen. Kortom: je kunt frauderen, als je tenminste flink wat geld hebt voor een juridisch gevecht. Zo ontmoedigen ze dus fraude.

PV 28-06-2006 19:25

Citaat:

deurbel schreef op 28-06-2006 @ 10:51 :
Volgens mij niet, ik heb ook een keer iets overgemaakt wat niet overgemaakt had moeten worden en dat kon met geen mogelijkheid ongedaan gemaakt worden door de bank. De enige manier om m'n geld terug te krijgen was als de persoon waarnaar ik het geld over had gemaakt het uit zichzelf terug zou boeken.
Ik heb zoiets 1 keer gehad (geld op mijn rekening gestort terwijl het niet voor mij was bedoeld), toen kreeg ik een brief van de bank dat er een foutje was gemaakt en of ik ermee akkoord ging dat het geld weer van mijn rekening werd gehaald.
Het is dan niet helemaal 'uit jezelf', de bank vraagt het aan je.

Tiņo 29-06-2006 10:06

Citaat:

Relief schreef op 28-06-2006 @ 15:34 :
Paydutch systeem dat ze hebben ingevoerd/gaan invoeren bij speurders.nl zorgt ervoor dat dit soort frauduleuze situaties wordt vermeden. Jammer dat ze het niet hebben bij Marktplaats.

Paydutch werkt zo:

Jij maakt geld over aan paydutch. Paydutch geeft door aan de verkoper dat het geld binnen is. Koper stuurt het op naar klant. Als klant het heeft ontvangen, geeft klant door aan paydutch dat het pakket is ontvangen. En dan pas krijgt de verkoper het geld.
Mocht de klant niets hebben ontvangen, dan krijgt de verkoper ook niets. Omdat paydutch juridische kracht heeft, kunnen ze zo uitzoeken wat er mis is. Alsnog kun je je geld terugkrijgen.

Mocht de klant wel iets hebben ontvangen, maar geeft door aan paydutch niets te hebben ontvangen en de verkoper heeft bewijs van verzending dan moet de klant bewijzen niets te hebben ontvangen. Kortom: je kunt frauderen, als je tenminste flink wat geld hebt voor een juridisch gevecht. Zo ontmoedigen ze dus fraude.

gebruik dan gewoon paypal

Mea Culpa 05-07-2006 02:33

Citaat:

Tiņo schreef op 29-06-2006 @ 11:06 :
gebruik dan gewoon paypal
Maar dan heb je wel een creditcard nodig en de meeste studenten hebben dat tegenwoordig geloof ik toch (nog) niet.

Martine1986 05-07-2006 09:13

Citaat:

Mea Culpa schreef op 05-07-2006 @ 03:33 :
Maar dan heb je wel een creditcard nodig en de meeste studenten hebben dat tegenwoordig geloof ik toch (nog) niet.
nee hoor, je kan ook gewoon geld overschrijven vanaf je bank/giro rekening

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:57.