![]() |
Wiskunde, extreme waarden
Ik heb een opdracht waar je de extreme waarde moet geven
Dan krijg ik de functie K: x -> 0.5(x4 (een kleine 4) +7) Het antwoord is: het minimum van k is 3.5 voor x=0 Maar HOe komen ze bij die 3.5 ? en hoe Komen ze bij 0 Kan iemand mssn Helpen ? Alvast Bedankt ! |
Als er een minimum is, dan is de afgeleide er 0.
We lossen dus op k'(x) = 0. k(x) = 1/2(x^4+7) => k'(x) = 1/2(4x^3) = 2x^3. k'(x) = 0 <=> 2x^3 <=> x = 0. Nu kan je met de tweede afgeleide of een tekenoverzicht eventueel controleren dat het effectief om een minimum gaat, maar dat is ook logisch te zien. We hebben nu al de x-waarde van het minimum en vinden dan eenvoudig de bijbehorende k-waarde: k(x) = 1/2(x^4+7) => k(0) = 1/2(0^4+7) = 7/2 = 3.5 |
Bedanktt !!
|
Graag gedaan.
Merk trouwens op dat je het ook logisch kan vinden, zonder afleiden. Die x^4 (een even macht) is immers altijd positief (ongeacht de x-waarde), dus je minimaliseert de functie door de x-waarde te nemen met de kleinste absolute waarde, dus x = 0. |
Dat vatt ik niiet :confused:
|
dus je minimaliseert de functie door de x-waarde te nemen met de kleinste absolute waarde,
de kleinste absolute waarde, wat bedoel je daar mee ? |
De absolute waarde van een getal x geeft de getalwaarde met een positief teken terug. Zo is 5 wel groter dan -7, maar de absolute waarde van -7 is groter dan 5. Die vierde macht (kwadraat van het kwadraat) zorgt ervoor dat die x^4 nooit negatief is, dus minimaal bij 0.
|
Ooh okee Ik snap 'm :)
Thnxx =) |
Graag gedaan.
Om dat tweede te vatten, vergelijk het met y = x². Dat rechterlid is ook nooit negatief, dus minimaal bij x = 0. |
Handig dat jullie die K: x -> k(x)-notatie leren!
|
Ik snap steeds niet wat de x-waarde is ,,
HOe kan ik daar achter komen ? |
Waarover heb je het nu?
|
Als je een fuctie hebt
En wat dan de x-waarde is Daar Kom ik steeds niet uit.. |
VOlgens mij zeg ik het verkeerd
Ik bedoel van als je dus een functie hebt En je Krijg bijvoorbeeld als antWOord het minimum van h is 3 voor x=1 Ik snap dan steeds niet hoe ze aan de x komen,, |
In het algemeen kan dat via afleiden, zoals in m'n eerste antwoord.
Maar mischien is het beter dat je een opgave plaatst die je niet begrijpt. |
Ok..
f: x -> 3(x-5)^2 -1 |
Extrema (dit zijn maxima en minima) kan je dus opzoeken door de nulpunten van de afgeleide te zoeken. We doen dat hier:
f(x)' = 6(x-5) => f(x)' = 0 <=> 6(x-5) = 0 <=> x = 5. Ook dit had je weer logisch kunnen beredeneren: (x-5)² is een kwadraat, dus nooit negatief. Het is minimaal wanneer het grondtal 0 is, dat is bij x = 5. |
g: x -> -6(x^4-1)
ik zou dan zeggen dat de x 1 is ,, Maar het is dus 0 WaarOm ? |
Omdat er bij deze functie geen sprake is van een minimum, maar een maximum! Kan je het wel vinden via differentiëren?
"Waarom" schrijf je trouwens gewoon met een kleine o :s |
Citaat:
|
Je zegt gewoon:
3(x-5)²-1=0 Dan moet je gewoon de x-en naar rechts brengen en de getallen naar links. Dan is het zo opgelost. |
Er werd niet gevraagd de vergelijking op te lossen naar x...
|
Citaat:
Toch is het niet de bedoeling dit te gebruiken bij de vb -zoals hierboven- die je noemt. Het gaat erom te kijken naar de variabele x en naar wat er gebeurt als je voor x verschillende waarden kiest. Hier staat de variabele in 'een kwadraat' nl (x-5)^2. Doordat dit een kwadraat is, is bij elke gekozen x, (x-5)^2>=0, dus ook 3(x-5)^2>=0 en dus is 3(x-5)^2-1>=-1. Bij welke x-waarde krijg je -1? Inderdaad bij x=5! Immers dan is het kwadraat 0. Conclusie: de functie heeft een min -1 voor x=5. Deze redenering kan je op al je gegeven vb toepassen!!! |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:29. |