![]() |
welke dieselmotor geniet jou voorkeur?
welke dieselmotor vindt jij de bomb?
TDI, JTD, HDI, CRDI, CDI of de TDS ? geef mij maar een TDI vanwege de pompverstuivers en die lekkere sound!(Y) |
Wat is het verschil er allemaal tussen?
|
Het is inderdaad nogal onduidelijk.
Overigens, óók het merendeel van de huidige TDI motoren van het VAG concern gebruiken common-rail injectie, geen pompverstuivers meer dus. Ik rijd zo goed als nooit in een diesel, dus ik heb hier niet echt een mening over. Tot nu toe bevalt de TDI (130pk) van de VW Golf IV het beste, maar ik heb dan ook nog geen ervaring met CRDI, HDI, JTD of TDS motoren. |
Van de diesels die ik heb gereden (TDI, TDci, TDdi), vind ik de TDci (Ford Focus) veruit de beste. Ontzettend krachtig en levendig, stil en zuinig. En de wegligging was ook subliem, maar dat lag waarschijnlijk niet aan de motor :).
De TDI (Audi A2 & VW Passat) komt op een goede tweede plaats. De TDdi (ook van Ford) vond ik de minste. Nothing beats a benzine Turbo, though :p |
De BMW zescylinders vind ik erg fijn (530d, 535d).
Of anders de Volvo vijfcylinders (D5)... |
De laatste auto met een diesel waarin ik heb gereden was de lesauto :D
Vind het wel prima, mij niet gezien. Misschien fijn voor je dagelijkse kilometers maar ik houd het liever bij benzinemotoren! Ben ook bang dat een gemiddelde diesel mij niets doet. Enige diesel die mij echt gaaf lijkt is de 535d van BMW. Dat ding trekt de straatstenen uit de grond als ik de verhalen mag geloven ;) Ohja, die VW Ecoracer studie, dat lijkt me ook wel tof. Niet vanwege die motor, maar vanwege het lichtgewicht concept van die auto hehe. Doe mij maar een hoogtoerig atmo benzineblok. |
Citaat:
|
Citaat:
benzine en diesel hebben allebei voor- en nadelen. grootste voordeel van een moderne diesel is de zuinigheid en de grote actieradius. (voor de kosten is gas al snel goedkoper, maar dan sta je wel elke 3-400 km aan de pomp.) |
de 159 heeft de 1.9, de 2.2 en de 2.4 JTD.
|
2.2 JTD?
Maarre.. In de betaalbare klasse ga ik voor de JTD! Combineert de felheid van een TDi met de rust van een HDi. Mag het wat meer kosten? Doe me dan maar een BMW 6-pitter of een fijne D5! |
Citaat:
edit: En de afschrijving is meestal een stuk gunstiger (oftewel: diesels gaan langer mee). |
Ik ben ten eerste geen fan van zelfontbranders :) Dat voorop.
Maar de fijnste diesel vind ik met stip de V8 CDI van Mercedes, die o.a. in de S400 CDI zit. Op twee de V10 TDI van VW, o.a. te vinden in de Touareg. Leuke wagen om bv. de boot of de paardentrailer mee te trekken. Op drie de zescilinders van BMW. Praten we over duurzaamheid, dan het achtkleps viercilinder dieselblok uit de Mercedes 200D. Dat blok kan zonder revisie meer dan een miljoen draaien. Geen moderne techniek erin, geen commonrail, geen directe inspuiting, gewoon een oerdegelijke zelfontbrander. Loopt overal op: rode gasolie, koolzaadolie, zonnebloemolie, frituurvet, afgewerkte motorolie, enz. Wel soms een beetje normale diesel erbij gooien, zodat de brandstof niet te dik wordt ;) Mercedes-Benz in Stuttgart is in het bezit van een 200D W115 (ex Griekse taxi) met 4,6 miljoen kilometer, op dezelfde motor. Toch wel een prestatie vind ik. En in een heel andere categorie: de ouderwetse vrachtwagenmotoren uit de jaren '70, met name de Daf diesels. Dat geluid, daar kan geen moderne motor aan tippen :) |
Citaat:
|
Citaat:
een diesel heeft daadwerkelijk meer trekkracht bij minder toeren ivg met een benzine-variant. daar staat tegenover dat het vermogen van een diesel met dezelfde inhoud lager is. @timmert : 2.2 JTD ? waar moet die in liggen dan, want alfa doet t met ofwel 1.9 ofwel 2.4 liter inhoud, en beide zijn dezelfde motoren, maar de 1.9 = 2.4 minus 1 cilinder. |
159 rijdt volgens mij ook rond met de 2.4 JTDm, schijnt ook een prachtdiesel te zijn :)
|
Citaat:
edit: Maar goed, als we de TFSI langs de TDI liggen hbben jullie inderdaad gelijk. Onderin (1750-2500) heeft de TDI (320Nm) inderdaad meer koppel dan de TFSI (280Nm). Het scheelt echter lang niet zoveel als jullie doen voor komen. Neemt niet weg dat 280@1900 tot 5000rpm nog steeds veel gunstiger is dan 320Nm@1750-2500rpm :) |
Mijn diesel is sloom (n)
|
Citaat:
We zetten een gelijke benzine- en dieselmotor tegenover elkaar. We nemen als voorbeeld de Mercedes W123 200 benzine en 200 diesel,. Beide hebben dezelfde motor, de ene is alleen een benzine, de ander een diesel. Prima vergelijkingsmateriaal dus. De benzine heeft een max. vermogen van 109 pk bij 5200 tpm en een max. koppel van 170 Nm bij 3000 tpm. Topsnelheid is 168 km/u en acceleratie 0-100 in 14,4 sec. De diesel heeft een max. vermogen van 60 pk bij 4400 tpm en een max. koppel van 103 Nm bij 2400 tpm. Topsnelheid is 135 km/u en acceleratie 0-100 in 27,4 sec. Ondanks zijn lagere vermogen en koppel is de diesel een veel betere trekker voor een aanhangwagen dan de benzine, omdat deze zijn trekkracht reeds bij mindere toerentallen beschikbaar had. Daar staat tegenover dat het geen snelheidswonder is, maar wel 1 van de betrouwbaarste en degelijkse wagens ooit gebouwd. |
Citaat:
|
Ok jullie hebben gelijk. Diesel heeft ceteris paribus meer kracht onderin dan bezine :)
Maar dat kan dus worden "nagebootst" door benzinemotors (dmv een turbo?), dus is het tegenwoordig geen voordeel meer van diesel. Ok, turbodiesels zijn natuurlijk wat breder uitgerold dan turbobezine (bekt niet zo lekker :|), maar dat komt nog wel (VAG, Renault-Nissan). Zie dus mijn voorbeeld van de direct ingespoten Turbo Benzine (TFSI) van VAG. edit: Als ik die getallen zo zie dan zou het goed kunnen dat die benzine op 2250rpm net zoveel moment heeft als de diesel op z'n top. Could be wrong though, ik weet echt niet hoe het verloop van het koppel is bij zulke motoren. Overigens, je kunt het 4000rpm ook prima een caravan trekken. Komt alleen iets asocialer over :D |
Zelf heb ik weinig ervaring met dieselmotoren. Na m'n rijlessen heb ik alleen nog maar bestelbussen op diesel gereden. De meeste waren slechts een 1.9, dus niet bepaald snelheidswonderen. Eentje was een mercedes sprinter 2.9 cTDi, maar die was dan weer zo zwaar beladen dat dat ook wel nodig was op de plekken waar ik dat ding heb gereden (Zweden en Zuid Duitsland).
Erg benieuwd ben ik naar de Honda Civic met daarin het enige dieselblok van Honda. 2.2 i-CTDi met 140PK en een max koppel van 340 NM! 0-100 in 8,4 seconden volgens de fabrieksopgave. Daar zal menig GTi rijder wel van opkijken. En dat in een auto die er kwalitatief en naar mijn mening ook wat betreft het ontwerp zeker mag wezen. |
@Ivo: Dat laatste is zeker een kwestie van smaak. Die nieuwe Civic vind ik echt spuuglelijk en kan zich qua lelijkheid meten met de Fiat Multipla, maar dat is mijn bescheiden mening :p
Het vorige model Civic in sedanversie was trouwens wel aardig. |
Citaat:
Citaat:
|
Gewoon de 1.9D van de PSA fabriek... Geen nieuwe technieken, gewoon ouderwetse techniek die niet kapot gaat.
Maar voor de power een 2.0 TDI ja. :p Maar ja het kan altijd dikker en sneller, een 6 cilinder TDI is nog sneller. |
Citaat:
Maar de 19d van PSA is inderdaad een hele fijne diesel. Heb er een in mijn Berlingo van mijn stage gehad :) |
Citaat:
Toevallig pas nog op discovery channel gezien :o |
Als diesels niet zo duur waren in de belasting had ik serieus overwogen om er een te kopen zodra ik in het bezit ben van dat roze papiertje :o
|
Citaat:
Btw, 159 diesel heb je (nog) niet als automaat, laat staan Selespeed. En dat zware 2.4 blok in een 147 wil je niet, dat rijdt niet zo fijn meer. Een gechipte 1.9 JTD 16v met 172pk is zát in een 147 hoor ;) |
Ow dat is natuurlijk ook leuker :D
Op de site van Alfa Romeo waren ze nog bezig met Selespeed in een 159. Dat lijkt me dus echt zooooo relax, volgende auto word zeker een automaat :D |
JTD, de 1.9 130 pk in de 147.
|
Citaat:
|
Die diesel van Toyota lijkt me ook leuk om mee te rijden, overigens.
|
Heb ik les in gehad, een Yarisje en een Corralla, met dat ding kon je gewoon op de koppeling rijden, sloeg echt nooit af.
|
Denk dat LB06 doelt op de 2.2 met 177pk. Die vind je niet in een Yaris :D
|
Citaat:
|
Citaat:
(*mocht je ooit een 156 selespeed kopen, koop er dan een van NA 1999; eerdere exemplaren hebben een serieus probleem waardoor er een stang in de de versnellingsbak af kan breken, met als gevolg dat je een reparatie van ca. 2000 euro te wachten staat.) |
Of koop er een waar dat bakoog en liefst ook de hydrolische unit al vervangen is, wat ik waarschijnlijk ga doen :D
|
Citaat:
|
Citaat:
|
De zwaarstre wat in de toureg ligt.. heb er laatst in mogen rijden maar rijd echt subliem!
Deze: De V10 TDI is de sterkste diesel die ooit in een personenauto is toegepast: 10 cilinders, 230 kW (313 pk) vermogen, 750 Nm koppel, 7,8 seconden van 0-100 km/h, topsnelheid 225 km/h. Deze spectaculaire vermogensontplooiing bij een verrassend laag verbruik. Ook qua techniek herbergt de V10 TDI de modernste technieken die van rijden in de V10 TDI een ongeëvenaarde belevenis maken. Neem bijvoorbeeld de elektronische CDC-luchtvering met automatische niveauregeling en elektrisch geregelde en snelheidsafhankelijk demping. |
doe mij maar de 1.9 SDI motor. Rijdt heerlijk.
|
Citaat:
Vaak wordt de SDI gezien als instrument van de duivel (vanwege de traagheid). |
2.5 TDI/quatro
|
Croma 200 pk JTD of anders een Scenic met 1.9 dCi (wanneer hangen ze de 2.0 erin?).
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
de meeste auto's halen die 170 wel. een auto is dan nog niet snel, als 0-100 vervolgens 18 seconden of zo duurt. echt niet. |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:25. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.