Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Verkeer & Vervoer (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=104)
-   -   welke dieselmotor geniet jou voorkeur? (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1428149)

mumumumumugen 14-06-2006 19:31

welke dieselmotor geniet jou voorkeur?
 
welke dieselmotor vindt jij de bomb?


TDI, JTD, HDI, CRDI, CDI of de TDS ?


geef mij maar een TDI vanwege de pompverstuivers en die lekkere sound!(Y)

Jolt 14-06-2006 19:36

Wat is het verschil er allemaal tussen?

Dittrich 14-06-2006 20:10

Het is inderdaad nogal onduidelijk.
Overigens, óók het merendeel van de huidige TDI motoren van het VAG concern gebruiken common-rail injectie, geen pompverstuivers meer dus.
Ik rijd zo goed als nooit in een diesel, dus ik heb hier niet echt een mening over. Tot nu toe bevalt de TDI (130pk) van de VW Golf IV het beste, maar ik heb dan ook nog geen ervaring met CRDI, HDI, JTD of TDS motoren.

LB06 14-06-2006 20:21

Van de diesels die ik heb gereden (TDI, TDci, TDdi), vind ik de TDci (Ford Focus) veruit de beste. Ontzettend krachtig en levendig, stil en zuinig. En de wegligging was ook subliem, maar dat lag waarschijnlijk niet aan de motor :).

De TDI (Audi A2 & VW Passat) komt op een goede tweede plaats. De TDdi (ook van Ford) vond ik de minste.

Nothing beats a benzine Turbo, though :p

Unexplained 14-06-2006 21:10

De BMW zescylinders vind ik erg fijn (530d, 535d).
Of anders de Volvo vijfcylinders (D5)...

Tom 14-06-2006 21:56

De laatste auto met een diesel waarin ik heb gereden was de lesauto :D
Vind het wel prima, mij niet gezien. Misschien fijn voor je dagelijkse kilometers maar ik houd het liever bij benzinemotoren!

Ben ook bang dat een gemiddelde diesel mij niets doet. Enige diesel die mij echt gaaf lijkt is de 535d van BMW. Dat ding trekt de straatstenen uit de grond als ik de verhalen mag geloven ;)

Ohja, die VW Ecoracer studie, dat lijkt me ook wel tof. Niet vanwege die motor, maar vanwege het lichtgewicht concept van die auto hehe.
Doe mij maar een hoogtoerig atmo benzineblok.

LB06 14-06-2006 23:05

Citaat:

Unexplained schreef op 14-06-2006 @ 22:10 :
De BMW zescylinders vind ik erg fijn (530d, 535d).
Of anders de Volvo vijfcylinders (D5)...

Dat zijn auto's waarin ik ook wel eens zou willen rijden :). Kun je ze een weekje missen? ;)

MightyMarcel 15-06-2006 06:30

Citaat:

Tom schreef op 14-06-2006 @ 22:56 :

Ben ook bang dat een gemiddelde diesel mij niets doet. Enige diesel die mij echt gaaf lijkt is de 535d van BMW. Dat ding trekt de straatstenen uit de grond als ik de verhalen mag geloven ;)

Als je ooit de kans krijgt, ga dan eens met de 5-cilinder 2.4JTD uit een alfa 156/166 (en mss ook in de 159, geen idee) rijden. Lekker golf gti-tjes pesten in een diesel :D

benzine en diesel hebben allebei voor- en nadelen. grootste voordeel van een moderne diesel is de zuinigheid en de grote actieradius. (voor de kosten is gas al snel goedkoper, maar dan sta je wel elke 3-400 km aan de pomp.)

Jolt 15-06-2006 08:49

de 159 heeft de 1.9, de 2.2 en de 2.4 JTD.

Timmert 15-06-2006 09:29

2.2 JTD?

Maarre.. In de betaalbare klasse ga ik voor de JTD! Combineert de felheid van een TDi met de rust van een HDi. Mag het wat meer kosten? Doe me dan maar een BMW 6-pitter of een fijne D5!

LB06 15-06-2006 09:59

Citaat:

MightyMarcel schreef op 15-06-2006 @ 07:30 :
Als je ooit de kans krijgt, ga dan eens met de 5-cilinder 2.4JTD uit een alfa 156/166 (en mss ook in de 159, geen idee) rijden. Lekker golf gti-tjes pesten in een diesel :D

benzine en diesel hebben allebei voor- en nadelen. grootste voordeel van een moderne diesel is de zuinigheid en de grote actieradius. (voor de kosten is gas al snel goedkoper, maar dan sta je wel elke 3-400 km aan de pomp.)

Dat zijn inderdaad de enige werkelijke voordelen van diesel. Vaak wordt er van diesel gezegd dat hij veel kracht "onderin heeft". Dat is natuurlijk onzin. Dat ligt niet aan de diesel, maar aan de turbo.

edit:
En de afschrijving is meestal een stuk gunstiger (oftewel: diesels gaan langer mee).

200E 15-06-2006 10:32

Ik ben ten eerste geen fan van zelfontbranders :) Dat voorop.

Maar de fijnste diesel vind ik met stip de V8 CDI van Mercedes, die o.a. in de S400 CDI zit. Op twee de V10 TDI van VW, o.a. te vinden in de Touareg. Leuke wagen om bv. de boot of de paardentrailer mee te trekken. Op drie de zescilinders van BMW.

Praten we over duurzaamheid, dan het achtkleps viercilinder dieselblok uit de Mercedes 200D. Dat blok kan zonder revisie meer dan een miljoen draaien. Geen moderne techniek erin, geen commonrail, geen directe inspuiting, gewoon een oerdegelijke zelfontbrander. Loopt overal op: rode gasolie, koolzaadolie, zonnebloemolie, frituurvet, afgewerkte motorolie, enz. Wel soms een beetje normale diesel erbij gooien, zodat de brandstof niet te dik wordt ;) Mercedes-Benz in Stuttgart is in het bezit van een 200D W115 (ex Griekse taxi) met 4,6 miljoen kilometer, op dezelfde motor. Toch wel een prestatie vind ik.

En in een heel andere categorie: de ouderwetse vrachtwagenmotoren uit de jaren '70, met name de Daf diesels. Dat geluid, daar kan geen moderne motor aan tippen :)

Dittrich 15-06-2006 11:00

Citaat:

LB06 schreef op 15-06-2006 @ 10:59 :
Dat zijn inderdaad de enige werkelijke voordelen van diesel. Vaak wordt er van diesel gezegd dat hij veel kracht "onderin heeft". Dat is natuurlijk onzin. Dat ligt niet aan de diesel, maar aan de turbo.

edit:
En de afschrijving is meestal een stuk gunstiger (oftewel: diesels gaan langer mee).

Een dieselmotor heeft onderin wel degelijk veel meer koppel zitten dan een benzinemotor, ook zonder turbo.

MightyMarcel 15-06-2006 11:26

Citaat:

LB06 schreef op 15-06-2006 @ 10:59 :
Dat zijn inderdaad de enige werkelijke voordelen van diesel. Vaak wordt er van diesel gezegd dat hij veel kracht "onderin heeft". Dat is natuurlijk onzin. Dat ligt niet aan de diesel, maar aan de turbo.

edit:
En de afschrijving is meestal een stuk gunstiger (oftewel: diesels gaan langer mee).

een turbo werkt pas bij hogere toerentallen, dus het hogere koppel toeschrijven aan de turbo is redelijk vergezochte nonsens.

een diesel heeft daadwerkelijk meer trekkracht bij minder toeren ivg met een benzine-variant. daar staat tegenover dat het vermogen van een diesel met dezelfde inhoud lager is.

@timmert : 2.2 JTD ? waar moet die in liggen dan, want alfa doet t met ofwel 1.9 ofwel 2.4 liter inhoud, en beide zijn dezelfde motoren, maar de 1.9 = 2.4 minus 1 cilinder.

Dittrich 15-06-2006 11:30

159 rijdt volgens mij ook rond met de 2.4 JTDm, schijnt ook een prachtdiesel te zijn :)

LB06 15-06-2006 12:50

Citaat:

vlep`un schreef op 15-06-2006 @ 12:00 :
Een dieselmotor heeft onderin wel degelijk veel meer koppel zitten dan een benzinemotor, ook zonder turbo.
Ooit in een TFSI van VAG gereden? Bijna 300 newtonmeters aan koppel in de range van 1800rpm tot en met 5000rpm. Ik vind 1800rpm toch redelijk onderin. De turbo van de TDI begint ook rond de 1800rpm, meen ik. Die trekt echter maar door tot zo'n 3500rpm, en na 2500rpm is hij al over z'n top heen.

edit: Maar goed, als we de TFSI langs de TDI liggen hbben jullie inderdaad gelijk. Onderin (1750-2500) heeft de TDI (320Nm) inderdaad meer koppel dan de TFSI (280Nm). Het scheelt echter lang niet zoveel als jullie doen voor komen.

Neemt niet weg dat 280@1900 tot 5000rpm nog steeds veel gunstiger is dan 320Nm@1750-2500rpm :)

Loontjuh 15-06-2006 13:12

Mijn diesel is sloom (n)

200E 15-06-2006 14:00

Citaat:

LB06 schreef op 15-06-2006 @ 13:50 :
Ooit in een TFSI van VAG gereden? Bijna 300 newtonmeters aan koppel in de range van 1800rpm tot en met 5000rpm. Ik vind 1800rpm toch redelijk onderin. De turbo van de TDI begint ook rond de 1800rpm, meen ik. Die trekt echter maar door tot zo'n 3500rpm, en na 2500rpm is hij al over z'n top heen.

edit: Maar goed, als we de TFSI langs de TDI liggen hbben jullie inderdaad gelijk. Onderin (1750-2500) heeft de TDI (320Nm) inderdaad meer koppel dan de TFSI (280Nm). Het scheelt echter lang niet zoveel als jullie doen voor komen.

Neemt niet weg dat 280@1900 tot 5000rpm nog steeds veel gunstiger is dan 320Nm@1750-2500rpm :)

Laten we het nu eens niet over halve computers hebben maar gewoon over motoren uit de tijd dat een motor nog een motor was, en de turbo nog niet algemeen bekend was.
We zetten een gelijke benzine- en dieselmotor tegenover elkaar. We nemen als voorbeeld de Mercedes W123 200 benzine en 200 diesel,. Beide hebben dezelfde motor, de ene is alleen een benzine, de ander een diesel. Prima vergelijkingsmateriaal dus.

De benzine heeft een max. vermogen van 109 pk bij 5200 tpm en een max. koppel van 170 Nm bij 3000 tpm. Topsnelheid is 168 km/u en acceleratie 0-100 in 14,4 sec.

De diesel heeft een max. vermogen van 60 pk bij 4400 tpm en een max. koppel van 103 Nm bij 2400 tpm. Topsnelheid is 135 km/u en acceleratie 0-100 in 27,4 sec.

Ondanks zijn lagere vermogen en koppel is de diesel een veel betere trekker voor een aanhangwagen dan de benzine, omdat deze zijn trekkracht reeds bij mindere toerentallen beschikbaar had. Daar staat tegenover dat het geen snelheidswonder is, maar wel 1 van de betrouwbaarste en degelijkse wagens ooit gebouwd.

Timmert 15-06-2006 15:00

Citaat:

MightyMarcel schreef op 15-06-2006 @ 12:26 :
@timmert : 2.2 JTD ? waar moet die in liggen dan, want alfa doet t met ofwel 1.9 ofwel 2.4 liter inhoud, en beide zijn dezelfde motoren, maar de 1.9 = 2.4 minus 1 cilinder.
Degene boven mij beweerde het, niet ik :D Ik had er ook mn twijfels bij, vandaar het vraagteken :)

LB06 15-06-2006 15:01

Ok jullie hebben gelijk. Diesel heeft ceteris paribus meer kracht onderin dan bezine :)

Maar dat kan dus worden "nagebootst" door benzinemotors (dmv een turbo?), dus is het tegenwoordig geen voordeel meer van diesel. Ok, turbodiesels zijn natuurlijk wat breder uitgerold dan turbobezine (bekt niet zo lekker :|), maar dat komt nog wel (VAG, Renault-Nissan). Zie dus mijn voorbeeld van de direct ingespoten Turbo Benzine (TFSI) van VAG.

edit:
Als ik die getallen zo zie dan zou het goed kunnen dat die benzine op 2250rpm net zoveel moment heeft als de diesel op z'n top. Could be wrong though, ik weet echt niet hoe het verloop van het koppel is bij zulke motoren.

Overigens, je kunt het 4000rpm ook prima een caravan trekken. Komt alleen iets asocialer over :D

Ivo 15-06-2006 16:14

Zelf heb ik weinig ervaring met dieselmotoren. Na m'n rijlessen heb ik alleen nog maar bestelbussen op diesel gereden. De meeste waren slechts een 1.9, dus niet bepaald snelheidswonderen. Eentje was een mercedes sprinter 2.9 cTDi, maar die was dan weer zo zwaar beladen dat dat ook wel nodig was op de plekken waar ik dat ding heb gereden (Zweden en Zuid Duitsland).
Erg benieuwd ben ik naar de Honda Civic met daarin het enige dieselblok van Honda. 2.2 i-CTDi met 140PK en een max koppel van 340 NM! 0-100 in 8,4 seconden volgens de fabrieksopgave. Daar zal menig GTi rijder wel van opkijken. En dat in een auto die er kwalitatief en naar mijn mening ook wat betreft het ontwerp zeker mag wezen.

200E 15-06-2006 18:40

@Ivo: Dat laatste is zeker een kwestie van smaak. Die nieuwe Civic vind ik echt spuuglelijk en kan zich qua lelijkheid meten met de Fiat Multipla, maar dat is mijn bescheiden mening :p

Het vorige model Civic in sedanversie was trouwens wel aardig.

Jolt 15-06-2006 23:46

Citaat:

Timmert schreef op 15-06-2006 @ 10:29 :
2.2 JTD?

Maarre.. In de betaalbare klasse ga ik voor de JTD! Combineert de felheid van een TDi met de rust van een HDi. Mag het wat meer kosten? Doe me dan maar een BMW 6-pitter of een fijne D5!

Idd je hebt gelijk, 2.2 JTS is het, ik heb mij vergist, maar zo een 2.4 JTD in combinatie met een 159 sportswagon lijkt me zeer leuk. Alleen jammer dat die 147 alleen de 1.9 JTD heeft.

Citaat:

vlep`un schreef op 15-06-2006 @ 12:30 :
159 rijdt volgens mij ook rond met de 2.4 JTDm, schijnt ook een prachtdiesel te zijn :)
Daar zou ik toch echt eens een ritje in willen maken. En dan wel natuurlijk met selespeed transmissie <3

Cryptic Winterstorm 16-06-2006 08:46

Gewoon de 1.9D van de PSA fabriek... Geen nieuwe technieken, gewoon ouderwetse techniek die niet kapot gaat.
Maar voor de power een 2.0 TDI ja. :p Maar ja het kan altijd dikker en sneller, een 6 cilinder TDI is nog sneller.

200E 16-06-2006 23:03

Citaat:

Cryptic Winterstorm schreef op 16-06-2006 @ 09:46 :
Gewoon de 1.9D van de PSA fabriek... Geen nieuwe technieken, gewoon ouderwetse techniek die niet kapot gaat.
Maar voor de power een 2.0 TDI ja. :p Maar ja het kan altijd dikker en sneller, een 6 cilinder TDI is nog sneller.

En met een V10 TDI ben je nog sneller ;)

Maar de 19d van PSA is inderdaad een hele fijne diesel. Heb er een in mijn Berlingo van mijn stage gehad :)

MTpower 16-06-2006 23:50

Citaat:

vlep`un schreef op 15-06-2006 @ 12:00 :
Een dieselmotor heeft onderin wel degelijk veel meer koppel zitten dan een benzinemotor, ook zonder turbo.
Inderdaad, die zware vrachtwagens moeten volgeladen wel rijden met 1500/2000 toeren, omdat daar het meeste koppel zit.

Toevallig pas nog op discovery channel gezien :o

MTpower 16-06-2006 23:51

Als diesels niet zo duur waren in de belasting had ik serieus overwogen om er een te kopen zodra ik in het bezit ben van dat roze papiertje :o

Timmert 17-06-2006 08:35

Citaat:

MTpower schreef op 17-06-2006 @ 00:51 :
Als diesels niet zo duur waren in de belasting had ik serieus overwogen om er een te kopen zodra ik in het bezit ben van dat roze papiertje :o
Dat haal je er met 10.000km per jaar alweer uit :)

Btw, 159 diesel heb je (nog) niet als automaat, laat staan Selespeed. En dat zware 2.4 blok in een 147 wil je niet, dat rijdt niet zo fijn meer. Een gechipte 1.9 JTD 16v met 172pk is zát in een 147 hoor ;)

Jolt 17-06-2006 09:28

Ow dat is natuurlijk ook leuker :D
Op de site van Alfa Romeo waren ze nog bezig met Selespeed in een 159.

Dat lijkt me dus echt zooooo relax, volgende auto word zeker een automaat :D

Schuah 17-06-2006 13:19

JTD, de 1.9 130 pk in de 147.

MTpower 17-06-2006 22:38

Citaat:

Timmert schreef op 17-06-2006 @ 09:35 :
Dat haal je er met 10.000km per jaar alweer uit :)
Als ik een auto heb haal ik die 10.000 op een jaar nooit ;)

LB06 17-06-2006 23:08

Die diesel van Toyota lijkt me ook leuk om mee te rijden, overigens.

Jolt 18-06-2006 01:25

Heb ik les in gehad, een Yarisje en een Corralla, met dat ding kon je gewoon op de koppeling rijden, sloeg echt nooit af.

Unexplained 18-06-2006 11:11

Denk dat LB06 doelt op de 2.2 met 177pk. Die vind je niet in een Yaris :D

LB06 18-06-2006 20:47

Citaat:

Unexplained schreef op 18-06-2006 @ 12:11 :
Denk dat LB06 doelt op de 2.2 met 177pk. Die vind je niet in een Yaris :D
Precies (y). De 2.2D4-D D-CAT Clean Diesel Power uit de Avensis ofzo :)

MightyMarcel 19-06-2006 07:41

Citaat:

Jolt schreef op 17-06-2006 @ 10:28 :
Ow dat is natuurlijk ook leuker :D
Op de site van Alfa Romeo waren ze nog bezig met Selespeed in een 159.

Dat lijkt me dus echt zooooo relax, volgende auto word zeker een automaat :D

automaat is zeker relax, mn ma heeft er eentje. heer-lijk als je in een drukke stad moet zijn. niet dat schakelen zoveel moeite is, maar toch is een automaat eigenlijk veel logischer.

(*mocht je ooit een 156 selespeed kopen, koop er dan een van NA 1999; eerdere exemplaren hebben een serieus probleem waardoor er een stang in de de versnellingsbak af kan breken, met als gevolg dat je een reparatie van ca. 2000 euro te wachten staat.)

Timmert 19-06-2006 08:21

Of koop er een waar dat bakoog en liefst ook de hydrolische unit al vervangen is, wat ik waarschijnlijk ga doen :D

200E 19-06-2006 11:22

Citaat:

MTpower schreef op 17-06-2006 @ 00:50 :
Inderdaad, die zware vrachtwagens moeten volgeladen wel rijden met 1500/2000 toeren, omdat daar het meeste koppel zit.

Toevallig pas nog op discovery channel gezien :o

Klopt, vergeet alleen niet dat een vrachtwagendiesel bij 3000 toeren al in het rood zit.

Jolt 19-06-2006 23:30

Citaat:

MightyMarcel schreef op 19-06-2006 @ 08:41 :
automaat is zeker relax, mn ma heeft er eentje. heer-lijk als je in een drukke stad moet zijn. niet dat schakelen zoveel moeite is, maar toch is een automaat eigenlijk veel logischer.

(*mocht je ooit een 156 selespeed kopen, koop er dan een van NA 1999; eerdere exemplaren hebben een serieus probleem waardoor er een stang in de de versnellingsbak af kan breken, met als gevolg dat je een reparatie van ca. 2000 euro te wachten staat.)

147 of 159, maar op lange termijn, over 3 jaar dus :P

tikmaarwat 21-06-2006 10:57

De zwaarstre wat in de toureg ligt.. heb er laatst in mogen rijden maar rijd echt subliem!

Deze:


De V10 TDI is de sterkste diesel die ooit in een personenauto is toegepast: 10 cilinders, 230 kW (313 pk) vermogen, 750 Nm koppel, 7,8 seconden van 0-100 km/h, topsnelheid 225 km/h. Deze spectaculaire vermogensontplooiing bij een verrassend laag verbruik. Ook qua techniek herbergt de V10 TDI de modernste technieken die van rijden in de V10 TDI een ongeëvenaarde belevenis maken. Neem bijvoorbeeld de elektronische CDC-luchtvering met automatische niveauregeling en elektrisch geregelde en snelheidsafhankelijk demping.

mirnie 10-07-2006 13:15

doe mij maar de 1.9 SDI motor. Rijdt heerlijk.

Unexplained 10-07-2006 19:54

Citaat:

mirnie schreef op 10-07-2006 @ 14:15 :
doe mij maar de 1.9 SDI motor. Rijdt heerlijk.
Dit vind ik toch wel bijzonder...
Vaak wordt de SDI gezien als instrument van de duivel (vanwege de traagheid).

DutchTerror 12-07-2006 16:04

2.5 TDI/quatro

vichog 12-07-2006 17:10

Croma 200 pk JTD of anders een Scenic met 1.9 dCi (wanneer hangen ze de 2.0 erin?).

vichog 12-07-2006 17:11

Citaat:

vichog schreef op 12-07-2006 @ 18:10 :
Croma 200 pk JTD of anders een Scenic met 1.9 dCi (wanneer hangen ze de 2.0 erin?).
sorry, die hangt er dus al in :)

mirnie 14-07-2006 20:17

Citaat:

Unexplained schreef op 10-07-2006 @ 20:54 :
Dit vind ik toch wel bijzonder...
Vaak wordt de SDI gezien als instrument van de duivel (vanwege de traagheid).

Deze auto waar ik het over heb is absoluut niet traag hoor

Unexplained 14-07-2006 21:36

Citaat:

mirnie schreef op 14-07-2006 @ 21:17 :
Deze auto waar ik het over heb is absoluut niet traag hoor
Ben ik toch nieuwsgierig naar welke auto met SDI een snelle auto is :bloos:

vichog 15-07-2006 13:10

Citaat:

Unexplained schreef op 14-07-2006 @ 22:36 :
Ben ik toch nieuwsgierig naar welke auto met SDI een snelle auto is :bloos:
5 jaar geleden ofzo hadden we nog een golf TDI en opweg in duitsland naar oostenrijk werden we met 170 ingehaald door een golf SDI . 't ging niet zo snel, wij reden 165, maar toch... geen slome golf. Sindsdien heb ik ook respect voor sdi'tjes :p

MightyMarcel 15-07-2006 13:41

Citaat:

vichog schreef op 15-07-2006 @ 14:10 :
5 jaar geleden ofzo hadden we nog een golf TDI en opweg in duitsland naar oostenrijk werden we met 170 ingehaald door een golf SDI . 't ging niet zo snel, wij reden 165, maar toch... geen slome golf. Sindsdien heb ik ook respect voor sdi'tjes :p
wel sloom. het duurt een focking eeuwigheid voordat zo'n ding op die 170 zit, en harder zit er simpelweg niet in. had je met dat tdi-tje ook maar 1cm meer gas gegeven, dan had-ie een probleem gehad.

de meeste auto's halen die 170 wel. een auto is dan nog niet snel, als 0-100 vervolgens 18 seconden of zo duurt. echt niet.

vichog 15-07-2006 16:14

Citaat:

MightyMarcel schreef op 15-07-2006 @ 14:41 :
wel sloom. het duurt een focking eeuwigheid voordat zo'n ding op die 170 zit, en harder zit er simpelweg niet in. had je met dat tdi-tje ook maar 1cm meer gas gegeven, dan had-ie een probleem gehad.

de meeste auto's halen die 170 wel. een auto is dan nog niet snel, als 0-100 vervolgens 18 seconden of zo duurt. echt niet.

ach... bij de tdi was bij 180 ook al alle fut eruit


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:25.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.