![]() |
Hanepoot verwijderen
Hallo tuinders,
Mijn braakliggende tuin is helemaal bezaaid met hanepoot. Hoe kan ik dit het best verwijderen? Eruit trekken werkt niet aangezien de wortels in de grond blijven en de stengels erg breekbaar zijn. Ik heb de boel al eens laten omploegen en vervolgens alles eruit gehaald. Een maand later is het weer een hanepoot bende... Iemand tips, adviezen, suggesties?! |
ik denk dat je het toch uit zult moeten steken, met een schepje of zoiets
en als dat teveel werk is, dan kun je denk ik het beste onkruidverdelgers gebruiken |
Ik denk dat je het het beste kunt bestrijden met round-up (werkzame stof glyfosaat). Is gewoon te koop in een tuincentrum en werkt systemisch. Dat betekent dat de hele plant incl. wortels ervan dood gaat. Het is verder niet echt giftig ofzo, maar werkt prima.
Weet je zeker dat het geen kweekgras is? Vermeerderd zich via wortelstokken, dus elk wortelrestje loopt weer uit. Kan zijn dat hanepoot dat ook doet trouwens. |
Dames bedankt voor jullie antwoord! Het is wel hanepoot/ zevenblad. Heb nog even op afbeeldingen gegoogled.
http://www.kuleuven-kortrijk.be/facu...venblad-07.jpg Op google vond ik overigens ook alleen antwoorden als 'met greep de boel met wortel en al verwijderen' of onkruidverdelger gebruiken... Hoopte dat er een makkelijkere manier zou zijn :o Is dat spul btw duur? |
Round Up is op deze site 11,75 euro.
Dus zo duur zal het wel ongeveer zijn. http://www.garantzadenshop.nl/Produc...?productID=817 |
Onze tuin stond ook helemaal vol. We hebben alle goede planten eruitgehaald... Alle zevenblad bespoten met een biologisch goedje. 2 weekjes gewacht, alles eruitgetrokken. We moeten nog even afwachten of er nog iets terug komt, maar tot nu toe gaat het goed. Ik zal wel even voor je checken wat voor spul dat was!
|
Citaat:
Zevenblad is idd rotzooi, krijg je bijna niet weg. Heb iemand die het had ook weleens wat round-up gegeven en toen kreeg ze het wel weg. Wel zorgen dat je geen andere (goede) planten raakt, want anders gaan die ook dood. Hanepoot is trouwens een grasachtige, dus ga er even vanuit dat het zevenblad is. Heb even voor je verder gekeken en round-up is ook te koop onder de merknamen clear-up en pokon onkruid totaal stop. edit: Hier een link naar het gebruiksvoorschrift van round-up die je in tuincentra kan kopen. Is van de site van de officiële instantie die de toelatingen test en regelt. gebruiksvoorschrift |
Zout of kokend water... alleen jammer dat de rest van je plantjes er ook van naar de tering gaan :p
|
Citaat:
|
Citaat:
Vrijdag is het salaris gestort, ik zal eens bij intratuin binnenwippen. Op internet had ik ook tips gelezen dat je je land 2 jaar met bouwzeil moest bedekken zodat het zevenblad zou verstikken :| Twee jaar bouwzeil in je hele tuin gaat me wat ver.. |
Citaat:
Mja, 2 jaar bouwzeil moet idd wel werken, maar het duurt een beetje lang he. Succes iig. |
Gisteren roundup gekocht en net met een een spray de hele tuin besprayed :D Damned, kreeg het er warm van ;)
Bij Tuinland waren ze (ook) erg optimistisch over dit middel (y) Ik zal laten weten of ik over 10 dagen idd alleen nog maar dode, vergeelde zevenblad in mn tuin heb :cool: |
Citaat:
Zodra het gaat vergelen gaat het goed. Het is nl. systemisch. De plant neemt het op door z'n blad, transporteerd het naar z'n wortels. Die gaan er dood van, waardoor de rest van de plant er ook dood van gaat. Ik ben benieuwd:D |
Citaat:
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:15. |