Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Huiswerkvragen: Exacte vakken (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=17)
-   -   [Kansrekenen] Vraagstuk (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1429384)

Saarah 16-06-2006 17:00

[Kansrekenen] Vraagstuk
 
Kan iemand me helpen met het volgende vraagstuk:

Citaat:

Aan een universiteit studeren 9000 meisjes en 11000 jongens. Bij de meisjes is 45% roker en bij de jongens is dat 55%.
Als men lukraak een niet-roker kiest, wat is dan de kans dat dit een jongen is?
Het antwoord is dat de kans 1/2 is, maar ik begrijp de werkwijze niet helemaal. Mss kan er iemand hier dit duidelijk uitleggen?

Bedankt alvast :)

TD 16-06-2006 17:12

Het kan bijvoorbeeld zo:

P(jongen|niet-roker)
= P(jongen EN niet-roker)/P(niet-roker)
= (0.45*11.000)/(0.45*11000+0.55*9000)
= 1/2.

Maar als er bij jou een andere werkwijze gehanteerd werd, zal je die eerst moeten tonen voordat we die kunnen uitleggen natuurlijk...

sdekivit 16-06-2006 19:19

Citaat:

Saarah schreef op 16-06-2006 @ 18:00 :
Kan iemand me helpen met het volgende vraagstuk:



Het antwoord is dat de kans 1/2 is, maar ik begrijp de werkwijze niet helemaal. Mss kan er iemand hier dit duidelijk uitleggen?

Bedankt alvast :)

het gaat om de kans dat je in de groep niet rokers een jongen aantreft.

de groep jongens die niet rookt, dat zijn er 0,45 * 11000 = 4950 jongens.

het totaal aantal niet-rokers is (0,55 * 9000) + (0,45 * 11000) = 9900

--> kans op niet rokende jongen is 4950/9900 = 0,5

(bovenstaande som in een verhaaltje.

Kazet Nagorra 16-06-2006 22:09

Het aantal niet-rokende meisjes is 0,55*9000 = 4950.
Het aantal niet-rokende jongens is 0,45*11000 = 4950.

Omdat er even veel niet-rokende jongens als meisjes zijn, volgt triviaal dat de kans 1/2 moet zijn.

Snees 16-06-2006 22:37

Indeed, in the Middle Ages, music was part of a "quadrivium" of mathematical arts: arithmetic, geometry, music, and astronomy. These were studied after the "trivium" of grammar, rhetoric and logic. This is why mathematicians scorn a result as "trivial" when it's easy to see using straightforward logic. So when a result seems more profound, they should call it "quadrivial".

Try saying it sometime: "Cool! That's quadrivial!" It might catch on.

Supersuri 17-06-2006 11:33

Citaat:

Snees schreef op 16-06-2006 @ 23:37 :
Indeed, in the Middle Ages, music was part of a "quadrivium" of mathematical arts: arithmetic, geometry, music, and astronomy. These were studied after the "trivium" of grammar, rhetoric and logic. This is why mathematicians scorn a result as "trivial" when it's easy to see using straightforward logic. So when a result seems more profound, they should call it "quadrivial".

Try saying it sometime: "Cool! That's quadrivial!" It might catch on.

Van wie is dat citaat Snees?

Saarah 17-06-2006 11:34

Oké ik begrijp het. :d

Snees 17-06-2006 15:23

Citaat:

Supersuri schreef op 17-06-2006 @ 12:33 :
Van wie is dat citaat Snees?
John Baez in zijn laatste 'this week's finds in mathematical physics' (klik).


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:11.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.