![]() |
Topografie leren
Wat is de beste manier om topo te leren? Heeft iemand tips voor mij?
Ik heb op school gehoord van kapstoklijnen, weet iemand misschien wat dit precies is? Ik weet alleen dat het te maken heeft met het leren van topografie. |
De plaatsen met elkaar in gedachten verbinden en zo in blokjes leren. Zelfde geldt natuurlijk voor landen.
Kapstoklijnen: Is dat niet dat je een plaatsnaam hoort en meteen weet waar het ongeveer ligt? Dat je 'm als 't ware aan een kapstok ergens hebt hangen ofzo? Google zegt dit. |
Atlas pakken en leren.
Veel reizen. Ik heb zelf waarschijnlijk min of meer de meest uitgebreide topografische kennis van Nederland als geheel die er mogelijk is. Vond topografie toen ik jong was al fascinerend en heel erg belangrijk. |
Waar ligt Coevorden dan :p
|
Ik leerde het altijd per provincie en dan ezelsbruggetjes verzinnen. Bijvoorbeeld alle plaatsen met een lijn verbinden en die eerste letters verbinden. Maar ook simpelweg de ligging van de steden stampen.
|
het land onderverdelen in noord zuid oost en west en steeds kleiner (naar provincies of departementen, naar noord zuid oost west) enzovoort. Verder ezelsbruggetjes voor de steden zelf.
|
Citaat:
|
Citaat:
Ontopic: Een atlas erbij, wat al gezegd is, helpt bij mij altijd goed. Verzin driehoekjes of ezelbruggetjes, helpt ook. |
Haai!:D
|
Het topic stamt uit 2006, een beetje te oud om met 'hoi' te reageren, intellectuele grootmacht.
|
|
Citaat:
- leer niet in in volgorde van opgaveblaadje maar in volgorde van plaats [dat bijv. naast of bijelkaar ligt op een handige manier] - leer dingen niet zoals gezegd wordt in één dag: ''doe ik altijd de laatste dag'', want een deel van het leren is het vergeten. Topografie krijg je wel 7 tot 5 dagen van te voren op. Benut die tijd en laat het nìèt liggen: 80 plaatsen : 4 dagen = 20 plaatsen per dag leren en de laatste herhalingsdag! |
Citaat:
|
Hoi, 't is al lekker vakantie dus voorlopig geen topo oefeningen meer, maar afgelopen jaar maakte ik gebruik van de toposite (www.brujon.net/topo) om onlin emijn topo te leren van nederland, europa en wereld. Je kunt er ook je spellingscontrole instellen als je die aziatische naampjes te lastig vindt :)
|
veel autorijden zonder tomtom
|
Met tomtom leer je ook de straten.
|
Maak er een liedje van! :D Dat doe ik altijd!
|
Citaat:
en wat heb je aan straten als je topografie moet leren? |
Citaat:
|
topografie is gewoon echt een makkie hoor zolang je de rijtjes met namen en plaatsen maar op blijft dreunen en op het kaartje zoekt en dat in je hoofd opneemt het is gewoon een kwestie van er in stampen het makkelijkste is gewoon om een paar minuten tijd te besteden aan een klein rijtje namen en plaatsen en dan te beginnen met het volgende groepje
|
Citaat:
|
Citaat:
|
hoeveel ups kun je hebben in 1 topic. Slotje! fb naamzoek
|
Nou wat ik vaak doe is per 10 of 15 landen steden en wateren en laat je overhoren.
http://www.topomania.net/kaarten/zoeken Bij deze site kan je heel goed oefenen/ je laten overhoren Hopelijk heb je aan deze hulp wat. Veel suc6 met leren!!!!!*O*:) |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:13. |