![]() |
geneeskunde met c&m
Eerst wilde ik psychologie studeren, maar nu lijkt geneeskunde mij leuker en biedt het mij meer mogelijkheden.
Er is alleen een probleem: ik heb een c&m profiel, met als keuzevakken m&o, filosofie en economie1. Niet veel geneeskundigs aan, nieteens biologie. Dat komt omdat ik eerst rechten wilde studeren, dus biologie leek niet nodig, nu wel. Is het al te laat om extra wiskunde (a2 of b1), scheikunde, biologie erbij te nemen, of kan het nog? En als het niet kan, zijn er mogelijkheden om toch iets geneeskundigs te doen? Als geneeskunde niet lukt, wil ik graag klinisch of zelfstandig psycholoog worden. Ik zit nu in de 4e (atheneum), en na de vakantie (als ik in de 5e zit) ga ik dan naar de , kben de naam kwijt :| ) kortom diegene die informatie geeft over opleidingen en studiekeuzes, om daar informatie te vragen. |
Decaan? ;) Als ik jou was zou ik zo snel mogelijk bio, natuurkunde en scheikunde erbij regelen. Oja, en Wiskunde B1. Oftewel: overstappen van profiel, maar ik weet niet of dat kan na een jaar C&M.. Eerlijk gezegd denk ik niet dat het kan en dat je of een jaar moet blijven zitten of gewon je vwo afmaken en dan daarna een brugjaar doen met de betavakken. N&G is namelijk een ingangseis voor Geneeskunde. Zeker weet ik het niet: ga in ieder geval zo snel mogelijk naar je mentor of decaan, die kunnen je beter verder helpen. (hebben ook meer verstand van de inrichting van de Tweede Fase op jouw school)
|
Misschien kun je in de grote vakantie de vakken die je gemist hebt inhalen en in de vijfde verdergaan met N&G? Het lijkt me iig verstandig om zo snel mogelijk naar je decaan te gaan en niet te wachten tot na de vakantie.
|
Wat ik van andere studenten geneeskunde hoor (Leuven, Nijmegen, VU), is dat biologie in ieder geval onontbeerlijk is voor geneeskunde. De kans is dan ook erg klein dat je wordt aangenomen.
Wat je dus het beste kunt doen is zsm switchen van profiel. Als 't je het waard is, kun je er evt een jaar voor uittrekken. |
Hup, naar de decaan! Misschien kan je volgend jaar overstappen, maar dan moet je in de vakantie wel aan de slag!!
Ik denk zelf dat het je wel een jaar extra gaat kosten, maar dat is het wel waard als je echt geneeskunde wil gaan doen. |
Citaat:
|
Als je niet meer kan overstappen en niet een jaar ervoor wil blijven zitten op de middelbare school kan je ook een beta-brugjaar doen op de UvA. Je hebt dan alsnog een jaar vertraging, maar je bent dan in een andere omgeving waar je het moet halen.
http://www.studeren.uva.nl/bachelor/...740AE9744C08B2 Ik betwijfel echter of je met een brugjaar toe wordt gelaten bij Geneeskunde. |
Weet je eigenlijk al helemaal zeker dat je geneeskunde oid wilt doen? Je bent nog maar zestien en zo te lezen ben je al een aantal keer veranderd van studiekeuze. Beetje zonde als je nu ontzettend veel moeite gaat doen om allemaal vakken in te halen en je volgend jaar weer wat anders wilt waarvoor je die vakken misschien helemaal niet nodig hebt!
|
Om mee te kunnen doen met de loting heb je N&G nodig. Dat is een toelatingseis voor de loting. Dat betekent dus eigenlijk dat je het beste zo snel mogelijk van profiel moet zien te wisselen. Misschien is gewoon het 4e jaar overdoen het makkelijkste, maar zoals gezegd, ga gewoon naar je decaan.
|
Ik zou niet na de vakantie naar de decaan gaan maar nu meteen! Misschien kan je regelen dat je in de vakantie vakken kunt inhalen (zoals al gezegd is hier), zo niet dan heb je een probleem en moet je heeeel goed bedenken wat je wilt. Wil je zeker te weten wel geneeskunde studeren? Of 'lijkt het je wel leuk'? Ligt hier echt je interesse of heb je nog veel meer interesse gebieden die wel aansluiten op de vakken die jij hebt? Je moet je afvragen of veel moeite doen(zomervakantie schoowerk doen/een jaar extra) het waard is voor geneeskunde, als je dat vindt, moet je het zeker doen! Het belangrijkst is dat je het echt wilt!!
Maar goed, je zit nu nog in de 4e, ik ben ook duizend keer veranderd van studies die me leuk leken/lijken (en weet het ook nog niet, hoor) (zie antwoord van Anika) Misschien wil je volgend jaar toch weer rechten studeren, of toch maar .....vul maar in. En psychologie kan natuurlijk altijd met C&M :) En waarom heb je toen je je keuze moest maken voor je profiel niet gekozen voor een natuurprofiel? Is dit omdat je het niet wist welk profiel je moest kiezen of omdat je er niet goed in was? Of vond je de exacte vakken gewoon geen bal aan? Dat is natuurlijk ook belangrijk! En wat bedoel je met: 'Geneeskunde biedt mij meer mogelijkheden?' Succes met je keuzes! |
Kies N&G met economie 1 en M&O.
|
Citaat:
|
Citaat:
Die oplossing van N&G met economie (is M&O een eis voor bepaalde opleidingen?) is wel een goede. Kan je echt veel kanten nog uit. |
Citaat:
|
M&O is idd nergens verplicht, het is alleen heel erg handig als je iets economisch wilt studeren, maar ik zou als ik jou was geen m&o kiezen want je wilt niks economisch waarschijnlijk, en anders is het nog niet zo erg. Ec1 is soms wel verplicht, maar in Rotterdam (eur) bijv. is het ook niet verplicht als je economie wilt studeren, enkel wiskunde maar dat heb je altijd voldoende dan. Dus als je het echt niet weet is N&G met ec1 mss idd wel een goede oplossing
|
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Je zal waarschijnlijk het vierde jaar over moeten doen, de vakken die je erbij wil hebben bevatten te veel stof om in een zomervakantie zonder hulp van leraren op jezelf te doen (althans, dat werd mij verteld). Als je het echt wil is het dat extra jaar wel waard. :)
Je kan beter gewoon nu naar de decaan gaan, als je het jaar echt in een ander profiel over wil doen moet je dat wel nu regelen. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Eh?
|
Ja, stom is dat hé? Bij bijvoorbeeld de VU, UvA en de Erasmus Universiteit word je met enkel N&T/N&G gewoon toegelaten :D
|
Ohja! Klik!
Kost ook een jaar extra, maar dat zal waarschijnlijk sowieso het geval zijn en bij dit brugpakket zou je het in een andere omgeving doen, mocht je dat fijn vinden na zes jaar dezelfde school. ;) |
Ik denk dat het heel belangrijk is of je vertrouwen hebt in je kunsten op het beta gebied. Want als je daar echt vertrouwen in hebt kan je natuurlijk gewoon volgend jaar in de 4e beginnen aan NT en/of NG, en daarmee zullen je inlotingskansen vast hoger zijn dan met zo'n brugjaar. Maar dat betekent wel dat je het dan ook echt moet halen.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Maar goed, economie, zo boeiend is dat nu ook weer niet op de middelbare school. Als je er niets meer wil, moet je 't niet kiezen. |
Citaat:
|
Lijkt Geneeskunde je leuk of wil je het echt doen?
Als je het echt wil doen: wissel dan van profiel. Desnoods doe je het 4e jaar maar opnieuw. |
Ik zou zeggen, doe je VWO met C&M en slaag daar cum laude voor. CM is niet zo lastig, iig makkelijker dan NG. Vervolgens haal je na de 6e allemaal deelcertificaten voor de ontbrekende vakken, en voila je mag met een jaar vertraging meteen beginnen!
|
:rolleyes:
cum laude CM halen is niet zo makkelijk, verder is het ook de vraag of je achten gaat staan voor je beta vakken (vergeet niet dat die OOK meegeteld worden!) Ohja en sommige vakken van CM worden uberhaupt niet in je gemiddelde inbegrepen als je inloot voor gnk (denk: wiskunde a bijvoorbeeld want die word vervangen door wb) |
Citaat:
|
Citaat:
En de eeuwige discussie over NG vs. CM: ik ben een NG-er met gs en la, dus dat spreekt wel voor zich denk ik. :cool: :p |
En ik ben een NG'er met Fa2 en Gs2 :cool:
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:36. |