![]() |
[Monitor] Vertraging in spel
Hey.
Ik weet niet precies waar het probleem ligt; software, het spel of de monitor, maar ik gok het laatste, dus plaats ik het hier. Ik heb sinds enkele weken een nieuwe monitor. Een SamSung SyncMaster 930 BF heeft het werk van mijn oude CRT-monitor overgenomen. Alles is goed en wel, maar zodra ik Morrowind probeer te spelen, gebeurt er iets vreemds. Morrowind draaide nooit erg snel op mijn 750 Mhz/256 Mb, maar nu is er sprake van vertraging. Ik beweeg de muis naar links en twee tellen later zie ik het scherm pas naar links draaien. Het interessante is echter dat het alleen opgaat voor het beeld. Ik druk op de muisknop om met mijn zwaard te meppen, hoor direct de 'Swoosh!' en zie twee seconden later pas mijn zwaard slaan. Als ik de resolutie van Morrowind lager zet, wordt de vertraging minder, maar het wordt nooit meer zo goed als het met mijn CRT ging - namelijk zonder enige vorm van vertraging. Zou deze vertraging te maken kunnen hebben met de native resolution van die monitor? Hij wil graag op 1280x1024 draaien, maar Morrowind kan niet hoger dan 1024x786. Iemand zei me eens dat alle non-native resoluties bij TFT/LCD-monitor ge-emuleerd worden en dus weer CPU-/videokaarttijd kosten. Kan het hieraan liggen? Waarom heeft dan alleen Morrowind er last van, en kan ik bijvoorbeeld Serious Sam wel gewoon goed spelen? Of heeft het te maken met het feit dat ik de monitor digitaal aansloot, terwijl het ook analoog kan? Digitaal zou sneller moeten zijn, maar kan het zijn dat mijn CPU dat weer niet aankan ofzo? Naar mijn weten heb ik Morrowind goed afgesteld staan (ik heb zelfs een guide gevolgd voor de optimale prestatie-instellingen) en heb ik de laatste drivers voor de monitor geïnstalleerd staan op mijn Windows 2000-computer. Ik zoek niet echt een oplossing voor het probleem, maar ik ben gewoon benieuwd hoe het komt. :) LUH-3417 |
Hoeveel ms heeft je nieuwe monitor? misschien ligt het daar aan?
|
Citaat:
|
kan je bij morrowind niet kiezen tussen opengl of direct3d mode?, bij counterstrike heb ik ook zon vage lagg als ik hem in d3d of softwaremodus zet :confused:
|
Check eens met een simpel spel als quake. Ik kan me niet voorstellen dat dit aan je monitor ligt.
|
Hij heeft een responstijd van 4 ms, dus dat kan het niet zijn.
Het kan goed dat je bij Morrowind kan kiezen tussen OpenGL of Direct3D, maar ik heb daarin niets veranderd en op de oude monitor had ik nergens last van. Ik heb Morrowind er ondertussen weer afgeflikkerd (had ruimte nodig), maar ik gok dat dit het niet is. Quake heb ik hier niet bij de hand, maar Diablo II, Thief 1 & 2, Planescape: Torment en Serious Sam doen het gewoon zonder problemen, evenals alle emulaties van consoles. LUH-3417 |
Dat is wel een raar probleem, ik heb de Syncmaster 930 BF zelf ook en ik heb nergens last van.
|
Citaat:
nooit gehoord van de 2-seconden regel? 2 seconden afstand houden [/flauw] toch wel apart dat hij ineens met 't nieuwe beeldscherm vaag doet, je hebt niet een nieuwe video-kaart geinstalleerd? |
Is het zo dat de framerate effectief laag is, of heb je nog steeds een hoge framerate en ijlt enkel de animatie na?
|
Nope, het enige wat anders is dat ik nu een nieuwe monitor heb, die digitaal aangesloten zit op dezelfde videokaart in dezelfde computer. Oude monitor kon alleen analoog aangesloten worden. Maar digital ist besser, nicht?
De framerate is nog steeds goed (ietwat choppy, maar dat was hij altijd al). De vertraging zit hem ook puur in het spel. Alle input komt direct aan en het geluid komt ook direct weer eruit. Alleen het beeld blijft tussen videokaart en monitor ergens twee tellen hangen. En hoe lager de resolutie, hoe korter hij blijft hangen. LUH-3417 |
Het enige wat ik nog kan bedenken is dat je PC 'net goed genoeg is om Morrowind op te spelen, maar 'net niet goed genoeg om hetzelfde nog bij te houden op een digitale output omdat dat "waarschijnlijk wel" extra cpu vraagt.
En wat je vriend zegt...ik denk dat de conversie van niet native naar native resolutie in het scherm zelf gebeurt, en niet slaat op de cpu. Al bij al een vertraging dus (zeker geen kwestie van seconden), maar onafhankelijk van je trage cpu...al kan het --volgens mij-- wel dat een digitale output ietwat extra cpukracht vereist. Nu, ik weet bitter weinig van digitale schermen, maar ik zag dat het topic aan het sterven was, dus ik dacht... |
Heb je V-sync aan of uit staan? Volgens mij het zogenaamde inout lag waar jij last van hebt. Staat veel over geschreven op GoT.
|
Yeeey, eindelijk iemand met hetzelfde probleem als ik,
Ik heb het ook in Oblivion, Ghost Recon 3 en Hitman 4. het maakt totaal niet uit of je de grafics nou op zen allerlaagst, middelmatig of hoog zet want het blijft hetzelfde, klein beetje minder maar nog niet normaal. Nu zelfs Hitman 4 het probleem heeft ben ik toch nog maar is verder gaan zoeken. Ik heb een: AMD Athlon 3800+ Socket 939 Geforce 6600 2 MB geheugen sommige spellen die veel nodig hebben zoals Battlefield 2 en Prey (demo) kan ik gewoon op zen hoogst spelen en zonder het probleem. Verder heb ik ook alle drivers geinstalleerd, alle patches enz. maar het blijft hetzelfde. Hopelijk weet iemand het probleem of waar er ergens het conflict bestaat want het worden steeds meer games Bedankt alvast Patrick |
Citaat:
;) ;) |
:bloos: foutje :) 2 GB idd ;)
|
Citaat:
En al heb ik het probleem niet, ik begin toch nieuwsgierig te worden hoe zoiets kan. |
Ik heb het idd ook, alleen op de desktop-pc en alleen met een lcd, heb de vertraging nog niet bemerkt met een crt (maar goed, die is 15" dus die staat alweer op zolder).
Overigens tot nu toe alleen met Hitman 4, de rest van de spellen draait gewoon goed. |
Citaat:
Maar wordt het niet eens tijd up te gaan graden? 2e hands xp 2000 'ish pc'tje met een gig ram, en een leuk videokaartje moet toch wel voor 200 euro te doen zijn. |
Hey, als het niet aan het scherm zelf ligt zou het wel eens mouse lag kunnen zijn in games. Enkel dat heeft zoals je zegt geen impact op de framerate, maar brengt toch die vervelende delay (van rond de halve seconde ofzo) met zich mee. Misschien eens googlen, want ik ben er zelf nog niet helemaal uit.
|
Citaat:
AMD Athlon 64 3500+ Socket 939 Geforce 6600GT 2 GB geheugen maar ik heb dan ook een CRT monitor, die hier dus blijft todat ie et begeeft :) Ik ken overgens ook iemand die dit probleem heeft met UT2004, maar wel Oblivion redelijk soepel kan spelen :s |
Het wordt steeds gekker.
aan mijn monitor ligt het denk ik niet, heb een aardig nieuw 12 ms flatscreen. alleen nog wel met een oude aansluiting op een nieuwe videokaartaansluiting zeg maar met een tussenstukje ertussen. het lijkt me alleen wel raar als het daar aan kan liggen. ik denk zelf eigenlijk dat iets elkaar tegenwerkt, ookal kan het iets heel kleins zijn tussen het moederbord en de videokaart bijvoorbeeld maar zeker weet ik het helemaal niet natuurlijk ( anders zou ik het niet vragen ;)) |
Het kan ook aan het verloopstuk liggen, of de VGA output natuurlijk. Mijn LCD heeft ook een VGA aansluiting op de videokaart en ik heb hetzelfde probleem.
Misschien dat het ligt in de extra rekentijd die vereist is om het analoge signaal weer digitaal te maken ofzo? |
Citaat:
|
Citaat:
LUH-3417 |
Heb je nog altijd vertraging wanneer je in het spel de muis niet gebruikt? En wat wanneer je de muis uit de USB aansluiting haalt? (Ik *denk* dat het aan de muis ligt vandaar)
Maar misschien kan het ook te maken met je (chipset) nforce drivers. (denk maar aan AGP GUART driver enzo) Kans is klein dat het daaraan ligt, maar dit zijn gewoon dingen die sowieso in orde moeten zijn als je een beetje serieus gamet. Aan het scherm zelf kan het eigenlijk niet liggen, (niet hardwarematig dus, zeker niet met 1 sec vertraging, anders moet dat scherm ergens 60 beelden bufferen, dat is gewoon onmogelijk) Al kan het alsnog aan drivers (bv schermdrivers tft dus, displaydrivers,chipsetdrivers, instellingen...) |
Ik heb dit probleem ook gehad en het zou goed kunnen dat je processor te langzaam draait. Installeer everest en kijk hoeveel cpusnelheid je daadwerklijk hebt.
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:27. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.