Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Huiswerkvragen: Exacte vakken (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=17)
-   -   {Sterren} (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1431087)

sten-vvv 19-06-2006 21:07

{Sterren}

Hallo ik heb 2 vragen over het vak ANW.

1) hoe zit het als een ster ontploft?
Een grote ster wordt een supernova toch?
En een middel en grote dan?

2) hoe geef je de reactie weer van de kernfusie in de zon?

Kazet Nagorra 20-06-2006 00:43

1) Wikipedia

2) 'De' reactie? Er verlopen nog al wat reacties in de zon. De belangrijkste is waarschijnlijk echter:

2H + 2H -> 4He + een zootje energie + nog wat neutrino's ofzo

George 20-06-2006 15:29

1. Explosieve veranderingen in sterren kan je onderverdelen in vlamsterren, novae en supernovae.
Vlamsterren zijn rode dwergen die in enkele minuten verscheidene magnituden helderder worden. Het wordt veroorzaakt door een uitbarsting op de oppervlakte.
Novae zijn sterren die plotseling opvlammen. Ze stoten door een of andere instabiliteit hun buitenste gasschil af, worden tot 20.000 maal zo helder binnen enkele dagen, en nemen daarna weer in helderheid af tot hun stabiele stadium.
Bij een supernova wordt de ster tot honderden miljoenen malen helderder. Een groot deel van de materie van de ster wordt in de ontploffing weggeblazen. Er zijn twee typen, die van het type I stoten meteriaal uit dat arm aan waterstof is, en waarvan de hoeveelheid lager is dan de massa van de zon; die van type II slingeren grote hoeveelheden materie de ruimte in die hoofdzakelijk uit waterstof bestaan en waarvan de massa groter is dan die van de zon. Type I houdt verband met oude sterren waarvan de massa niet groter is dan de zon, type II zijn betrekkelijk nieuwe sterren met een heel grote massa.
Nog iets?

2. 4He + n + 17.6 MeV
(MeV staat voor mega-elektronvolt)

Supersuri 20-06-2006 16:02

Citaat:

George schreef op 20-06-2006 @ 16:29 :

2. 4He + n + 17.6 MeV
(MeV staat voor mega-elektronvolt)

Er ontbreekt nog wat in je reactie, wat er in gaat. Ik dacht waterstof + een aantal neutronen, maar weet niet meer hoeveel.

George 20-06-2006 16:18

Citaat:

Supersuri schreef op 20-06-2006 @ 17:02 :
Er ontbreekt nog wat in je reactie, wat er in gaat. Ik dacht waterstof + een aantal neutronen, maar weet niet meer hoeveel.
Pardon, vergeten. :confused: In een fusiereactor gebruikt men in ieder geval een tritiumkern (waterstof met twee neutronen) en een deuteriumkern (waterstof met één neutron).
Er moet dus eigenlijk D + T => 4He + n + 17.6 MeV staan. :bloos:

George 20-06-2006 16:26

Oh dat wil trouwens natuurlijk niet zeggen dat de formule voor kernreactie in de zon hetzelfde is, maar van de zon heb ik geen verstand dus eh, dat staat vast wel ergens op internet.

mathfreak 20-06-2006 17:12

Citaat:

George schreef op 20-06-2006 @ 17:26 :
Oh dat wil trouwens natuurlijk niet zeggen dat de formule voor kernreactie in de zon hetzelfde is, maar van de zon heb ik geen verstand dus eh, dat staat vast wel ergens op internet.
In de zon vindt een omzetting van waterstofkernen in heliumkernen plaats volgens 411H -> 42He + 201e +2nu, waarbij 11H een waterstofkern, 42He een heliumkern, 01e een positron en nu een neutrino voorstelt.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:01.