Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Huiswerkvragen: Exacte vakken (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=17)
-   -   [Wis] Grafische rekenmachine (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1432432)

AndAgain 21-06-2006 19:49

[Wis] Grafische rekenmachine
 
Hoe bereken je met de grafische rekenmachine (TI-84 Plus) het volgende:

- Standaarddeviatie/standaardafwijking
- Frequentiepolygoon
- Klokvorm

Alvast bedankt!!

ILUsion 21-06-2006 22:09

Om standaardafwijking en frequentiepolygoon en dergelijke te berekenen, geef je je gegevens (dus alle gegeven getallen) in in een lijst (Stat > Edit List); mocht je gegroepeerde gegevens hebben, dan geef je de waarden in in L1 en de afzonderlijke frequenties in L2 bijvoorbeeld. Om de standaardafwijking te berekenen kun je dan gaan kijken bij 1-VarSTats L1 L2 (L2 weglaten als je die niet gebruikt hebt), ofwel met de funcite stddev(L1,L2) of stddev(L1). Om de frequentiepolygoon te tekenen ga je naar Stat Plot, daar kies je het type plot dat je moet hebben, L1 invullen bij values, 2L (of 1) bij frequency, de klassenbreedte kun je bij Window instellen (als ik me niet vergis). Ik geloof dat deze dingen ook wel (uitgebreider) uitgelegd staan in de handleiding (die je desnoods van ti.com kan downloaden). De klokvorm, oftewel de Gauss-curve kun je tekenen met de functie normalpdf(x,mu,sigma), de standaardnormaalcurve kan je gewoon met normalpdf(x) tekenen (allebei ingeven als Y1). Vergeet bij de gauss-curve echter niet dat de oppervlakte hieronder 1 is, vermits het een kansverdelingsfunctie is, dus in de meeste gevallen zie je hem niet plotten (of als een heel klein streepje), om het toch zichtbaar te maken, vermenigvuldig je die normalpdf met een te kiezen getal (hangt af van je gegevens, natuurlijk, hoe groter je frequenties bij de verschillende klassen, hoe groter die factor moet zijn) en vergeet dan ook niet dat je zo wel een weergave hebt, maar dat je moet opletten dat je bij bewerkingen op die functie steeds door die factor zal moeten delen om een de oorspronkelijke betekenis terug te geven aan de waardes, vermits de totale oppervlakte dan niet meer 1 maar die factor zal zijn).

Snees 21-06-2006 22:13

Je mag ze ook zelf hun huiswerk op laten knappen ('RTFM') ;)

ILUsion 22-06-2006 06:53

Citaat:

Snees schreef op 21-06-2006 @ 23:13 :
Je mag ze ook zelf hun huiswerk op laten knappen ('RTFM') ;)
Waarschijnlijk heb je gelijk, maar blijkbaar is het voor vele mensen nogal moeilijk om met een rekenmachine te werken en handleidingen zijn voor mietjes (of dat is toch de tijdsgeest). Naja, als je je rekenmachine door en door kent, kun je er geweldige dingen mee doen die een ander niet kan, een grote reden om je er wel in te verdiepen. En bovenstaande uitleg is wel volledig correct, maar te luie mensen zullen er weinig aan hebben, lijkt me...

!Bianca! 29-09-2014 19:31

Hallo, Ik wil even stellen dat ik erg veel aan je hulp heb gehad!
Dus ik waardeer het in ieder geval ;)
Dankje!


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:04.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.