![]() |
schoolexamens
He wat vinden jullie eigenlijk van de cijfergeving van de schoolexamens waar je geen CE in doet?
ik vind het eigenlijk heel raar dat dit per school is geregeld. Omdat de ene school hele hoge cijfers geeft en de andere juist weer hele lage cijfers Bijv GS1. In dit vak doe je geen CE. Bij ons op school werkt iedereen zich uit de naad voor dat vak en het gemiddelde is zo ongeveer een 6je. er worden heel veel onvoldoendes uitgedeeld. of letterkunde. ook hier ligt het gemiddelde een 6/7 ik vind dit heel erg jammer. Vooral omdat ik graag een lotingstudie wil doen. maar zulke vakken halen je gemiddelde dan wel mooi omlaag. wat vinden jullie hier nu van? |
Bij ons valt het wel mee. Als je gewoon je best voor die vakken deed had je makkelijk een voldoende te pakken.
Op geschiedenis had ik dan ook een 8 en op letterkunde een 9. Nou moet ik zeggen dat de vakken nogal redelijk pittig waren (vooral letterkunde, we kregen rampzalige toetsen op de computer!) en dat je natuurlijk ook wel een beetje 'gevoel' voor het vak moest hebben aangezien er ook voldoende mensen uit mijn klas zijn die net een 6je voor letterkunde hebben gehaald. Wel heb ik het idee dat vooral bij Frans 1 erg streng genormeerd werd, daar zijn ook nog een paar leerlingen met een 5 het examen in gegaan. Maar toch denk ik dat de cijfers van de schoolexamens waarover je geen CE hebt ook aan de leraar liggen (en natuurlijk aan je eigen werk, maar dat is logisch ;) ) |
Enkele weken geleden stond in de Volkskrant een artikel waarin werd geconcludeerd dat de onderwijsinspectie vaak niet ingrijpt indien een school jarenlang veel te hoge SE-cijfers geeft, met als gevolg de toename van de inflatie waaraan de diploma's al jaren onderhevig schijnen te zijn...
|
het verschilt bij ons heel erg per vak.
Wij hadden in de 4e Frans1 en Duits1 ging door op de onderbouw. Dus nog gewoon met zo'n boek, lezen, woordjes leren, grammatica, etc. Het SE-cijfer was je rapportcijfer, dus dat gaf wel een goed beeld denk ik. KCV was dramatisch makkelijk, in de zin van: multiple choice toetsen. Als je een beetje geleerd had, had je die 8 wel te pakken. |
ANW, maatschappijleer, Duits1, vakken waar ik een hekel aan had tot... ik geneeskunde wilde gaan doen! Vooral bij ANW had je zo een dik cijfer te pakken, ik sta er een 9 voor net als voor MA en GS1 en Literatuur:D Maar opzich is literatuur niet zo simpel en ook bij Dui1 waren er voor sommigen moeilijkheden. ANW was bij ons gewoon echt een weggevertje, Ma dan weer niet.
Het is dus niet zo dat alle SE vakken bij ons kado'tjes zijn, het zou wel beter zijn als dit wat meer centraal was. Maar het schijnt dat scholen het liefste zelf regelen en niet dingen centraal laten bepalen. Voor de rest vind ik het verkeerd om in beginsel hoge cijfers van leerlingen te wijten aan de simpelheid van een toets, het omgekeerde gebeurt toch ook niet? Het kan ook aan de leerlingen zelf liggen of mischien is het vak gewoon niet moeilijk? tsja ANW is nu eenmaal niet bepaald ingewikkeld en dat geldt ook voor Dui1 of CKV. Dus waarom zou een leerling daar niet hoog voor mogen scoren? Je moet toch toetsen maken die aansluiten op het lesniveau en verwachtte eindkennis. Het is toch zot om te zeggen dat een leerling nooit een tien zou mogen halen terwijl het cijfer wel bestaat. Maar om toetsen speciaal zo simpel te maken dat iedereen een 10 haalt kan ook niet. zesjescultuur sucks :o |
Citaat:
|
ja dat bedoel ik nou. Bij de ene school haal je 'gemakkelijk' een 9 en terwijl je bij de ander met moeite een 6 haalt. Dit vind ik erg jammer ivm lotingstudies.
|
Citaat:
|
Uh.. ANW bij ons was echt dom!
Zo weet ik me nog een vraag te herinneren: 'Wat voor kleur sokken heeft je leraar aan' A) Geel B) Een gele en een rode C) Geen D) Het is lekker weer buiten Alle antwoorden waren hierbij goed, behalve antwoord D omdat dat geen antwoord gaf op de vraag.. Hoezo vaag, hoezo punten scoren?! :confused: |
De invulling van vakken verschilt nog veels te veel per school. Er moet meer uniformiteit komen vind ik. Duidelijke richtlijnen. Noem het centralisering, maar die verschillen vind ik echt niet kunnen.
|
Citaat:
ik verzon dat het raadsel op de dagelijkse voetbal wedstrijd sloeg en verzon een willekeurige uitkomst 100 % goed :p (n) oh en een vraag over of we wel of geen informatie over onzelf de ruimte in moeste sturen mijn antwoord nee want dan kunnen aliens hier binnestromen en ons 24 uur per dag te salsa laten dansen alle punten :P (n) |
wtf dat menen jullie toch niet, was dat echt ANW bij jullie. Wat een lompe vragen.
Wij kregen meer vragen zoals: noem alle planeten. Wat was de grondslag om over te gaan van het filosoferende denken tot doen. We moesten een keer de afstand van aarde en venus berekenen met het lichtjaar. Wat is de evolutie theorie en wat heb je daarvoor nodig. Toen kregen we een aantal voorbeelden en moesten we uitleggen of ze met de evolutie theorie te maken hadden of niet. Leg het onstaan van de aarde uit. Allemaal van dat soort vragen. Moeilijk was het niet echt, maar je moest er toch voor leren. De domste vraag bij ons ooit was in welke tijd leefde Darwin. Die wisten heel weinig mensen. Heb ANW met een 8 afgesloten. My was bij ons erg moeilijk. De eerste 2 tentamens had ik goed gemaakt, beide een 8. De laatste tentamen was dodelij, we kregen ruim 40 vragen voor 1,5 uur. Allemaal vragen die bestonden uit a,b,c,d,e (nee geen multi!) en bronnen van 1 blz. lang. Ik miste uiteindelijk 14 vragen ofzo. En had een 6 gescoord. Maar de vragen die ik maakte had ik haast allemaal goed. |
Hmm... Bij ons hield de leraar steeds in het achterhoofd dat er ook mensen van C&M en E&M in zaten die dus écht geen ANW konden.. (hebben het allemaal net met een 6je afgesloten).. Daardoor werd het voor de N&G en N&T mensen wel érg gemakkelijk, omdat er dus ook super makkelijke vragen inzaten.
Maarja, als ANW leraar wil je natuurlijk ook niet dat mensen met een onvoldoende voor ANW zakken! |
op zich allemaal wel jammer ja...maar om nu overal een gezamelijk examen van te maken :(
|
ja nou het is in ieder geval eerlijker met loting enz
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:19. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.