Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Nieuws, Achtergronden & Wetenschap (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=40)
-   -   Welk opinieweekblad lees jij? En waarom? (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=143340)

nare man 28-06-2002 22:16

Welk opinieweekblad lees jij? En waarom?

Zie titel...

Ik lees Vrij Nederland, omdat het een magazine is met een eigen mening. Niet zoals Elsevier het nablaten van alles wat de VVD-tandartsenkliek wil horen, afgewisseld met reclames voor dure horloges en dure auto's, maar een magazine met een rationeel, helder geluid.

En jullie?

disaster 28-06-2002 22:40

HP / de tijd

ehm eigenlijk omdat het tijdschrift wat m'n ouders lezen...

en volkskrant magazine als dat telt... maar daarin vind ik voornamelijk hun aandacht kunst en vormgeving leuk en interessant

@pie 28-06-2002 22:48

wat is in godsnaam een opinieweekblad? ik heb genoeg aan het internet hoor :P

PV 28-06-2002 22:52

Geen op t moment.. heb proefabonnementen gehad op Elsevier en HP/De Tijd.. neem dr volgend schooljaar wel weer.

Boogie 29-06-2002 09:29

ik lees hem niet maar we hebben Vrij Nederland in huis

MAGIC-MAN 29-06-2002 09:49

Vrij Nederland, zoals al vaker gezegd om de artikelen die redelijk objectief zijn.

Gatara 29-06-2002 11:42

De Groene Amsterdammer.

En,..er,.. nou geen opinieweekblad, maar wel een weekblad:
National Geographic :)

Argumenten aangaande de Groene:
1. er staan vaak artikelen in over onderwerpen waar niemand anders het over heeft;
2. er staan vaak betogen in van filosofische aard of over de filosofie;
3. vroeger stond er een cartoon van opland in, maar tja nu helaas niet meer :( (Opland is afgelopen jaar overleden) en die waren altijd zeer pakkend;
4. hoewel met een linkse inslag, kunnen ze objectief overkomen. Niet altijd hoor :) Maar het is mogelijk dat je twee totaal verschillende meningen (1 meer rechts en de ander meer links) over 1 onderwerp tegenkomt in het blad.
5. als ze een uitgesproken (linkse) mening hebben, weten de journalisten dat vaak goed te onderbouwen met argumenten.

Gatara 29-06-2002 11:46

Citaat:

nare man schreef:

Niet zoals Elsevier het nablaten van alles wat de VVD-tandartsenkliek wil horen, afgewisseld met reclames voor dure horloges en dure auto's, maar een magazine met een rationeel, helder geluid.

Grappig dat je ook vaak aan het soort reclame's kunt zien wat voor een soort mensen dat blad lezen.

Bij de Groene staan bv advertenties voor rustige oorden waar veel te beleven valt op cultureel gebied.
Of er staan advertenties in over cultfilms, over concerten of theater.
Of er staan advertenties in over debatten, symposia, bijeenkomsten.
Of over boeken (vaak filosofische), historische tijdschriften e.d..

suze02 29-06-2002 12:30

Elsevier en de HP/De Tijd

Vindt ik interessant.

Rabbi Daniel 29-06-2002 12:35

Geen.

Vroeger VN, vond ik wel een goed blad.

(Die las ik al toen ik 8 was, was vrij vroeg geïnteresseerd in politiek (en leren lezen :o)).

Vincent Vega 29-06-2002 12:41

Ik lees de Vrij Nederland ook, alhoewel ik vooral dat literaire gemuts op de laatste pagina's overbodig vind, maar dat lees ik dus ook niet.

Verder vind ik Elsevier wel een aardig blad, ongetwijfeld met een rechtse inslag net zoals VN een linkse inslag heeft.

HP/de Tijd kijk ik altijd wel even door in de bruna, ligt aan de interessantheid van de artikelen of ik het wel of niet less.

Nieuw Revu is niet echt hoogstaande journalistiek maar dat lees ik ook nog wel.

Conan the Librarian 29-06-2002 13:04

Wij hebben thuis de Elsevier en als ik 'm tegenkom, blader en lees ik er een beetje doorheen. :)

PimpDude86 29-06-2002 15:29

Vrij Nederland omdat ik die thuis nogal vaak tegenkom

Nieuwe Revu (telt die ook mee) vanwege de humor...

LiViNg EnD 29-06-2002 16:48

Elsevier, HP de tijd, Nieuwe Revu

Hippielove 30-06-2002 05:47

Citaat:

MAGIC-MAN schreef:
Vrij Nederland, zoals al vaker gezegd om de artikelen die redelijk objectief zijn.
De artikelen in Vrij Nederland zijn zeker niet objectief. VN heeft een duidelijk sociaal-democratische grondslag en drukt zich duidelijk uit tegen alles wat aan de rechterkant van de CDA zit. Overigens lees ik zelf ook vaak VN. Die hebben ze op school nl. in de mediatheek liggen.

MAGIC-MAN 30-06-2002 11:13

Citaat:

Hippielove schreef:

De artikelen in Vrij Nederland zijn zeker niet objectief. VN heeft een duidelijk sociaal-democratische grondslag en drukt zich duidelijk uit tegen alles wat aan de rechterkant van de CDA zit. Overigens lees ik zelf ook vaak VN. Die hebben ze op school nl. in de mediatheek liggen.

Dat valt best wel mee hoor, maar iedere blad heeft toch wel iets, de elsevier is bijvoorbeeld op liberale inslag. ;) Maar goed je hebt redelijk gelijk.

perseus 30-06-2002 11:22

Elsevier en Hp de tijd

dystopia 01-07-2002 02:15

Citaat:

@pie schreef:
Same here :)

Ieke 01-07-2002 09:31

Elsevier omdat dat de enige is die we meestal hebben (komt van mijn opa)

RuffThugg 01-07-2002 11:11

Uhm....wat ik tegenkom op mijn weg.

Dus wat er in de mediatheek ligt, bij de kapper, in de trein, bij anderen, en M Magazine(oke maand maja).

Oja, en zowat elke week de nieuwe Time bij engels.(lees ik liever dan de saaie engelse les volgen)

autodropje 01-07-2002 11:33

Geen.

a little vague 01-07-2002 14:22

Vrij Nederland, hebben m'n ouders een abonnement op.

De Groene Amsterdammer lijkt me ook wel wat.

Tampert 01-07-2002 15:27

VN want die hebbe nwe op de faculteit

AGH 01-07-2002 18:27

Nieuwe Revue??????
Mag dat een opinieblad genoemd worden?

Al ga ik mezelf waarschijnlijk ook schuldig maken aan het lezen van een opinieblad wat eigenlijk geen weekblad genoemd mag worden.
Ik lees alleen de wekelijkse bijlage van de Volkskrant.

susun 01-07-2002 20:35

Citaat:

@pie schreef:
precies, want ik ben toch altijd online ;-)

dystopia 02-07-2002 14:02

Zie nu dat het NRC ook columns op internet aan biedt (y). Dat kan overigens best interessant zijn :p

NN 02-07-2002 19:40

Citaat:

nare man schreef:
Zie titel...

Ik lees Vrij Nederland, omdat het een magazine is met een eigen mening. Niet zoals Elsevier het nablaten van alles wat de VVD-tandartsenkliek wil horen, afgewisseld met reclames voor dure horloges en dure auto's, maar een magazine met een rationeel, helder geluid.

En jullie?

Mee eens. Ik lees ook (wel eens) VN.

marlies 02-07-2002 20:36

Soms de Elsevier soms wat anders, maar hier thuis hebben we niets en heb geen zin om het zelf te kopen, maar als ik het ergens zie liggen dan ga ik het wel lezen.

Rollo Tomasi 02-07-2002 22:46

Omdat ik zo gierig ben, ben ik niet op die dingen geabonneerd. Nou ja, heb al de OOR en de Kijk, is al duur zat.
Maar eens in de week maak ik een tour langs de Bruna's e.d. waar ik heel onbeschoft een paar artikels uit Vrij Nederland, Nieuwe Revu, en nog wat andere bladen ga zitten lezen. :D :o

BTW, nare man, ik geloof dat je je CU2 moet updaten.... ;)

ESCO 03-07-2002 11:57

We hebben thuis V.N 2 jaar gehad nou eigenlijk niks alleen als ik bij vrienden van me moeder ben lees ik t wel die hebben altijd zo'n stapel liggen , bij de tandarts en de huisarts heeft alleen maar vrouwen bladen dus dat schiet niet op.
Ja de volkskrant maar dat is dacht ik geen opinieweekblad.

Internationalist 03-07-2002 16:24

Vrij Nederland, af en toe HP de Tijd. Waarom, ja ach, ik vind het gewoon lekker leesvoer. Qua politieke denkbeelden staan ze nog steeds ver van mij vandaan dus daar doe ik het niet om en om kwaliteit gaat het ook niet echt (ik lees ook Panorama :cool: en actueel :o), ik vin ze gewoon lekker lezen....

Sommetje 04-07-2002 17:05

Geen, maar dat komt omdat mijn moeder er niet lid van wel worden. Anders zou ik wel "Vrij Nederland" lezen. Dat ligt wel op mijn lijn.

miss_sunshinegirl 05-07-2002 11:01

Citaat:

Conan the Librarian schreef:
Wij hebben thuis de Elsevier en als ik 'm tegenkom, blader en lees ik er een beetje doorheen. :)
Same here!

jellerd 05-07-2002 11:34

Ik lees regelmatig HP/de Tijd en Vrij Nederland. En ook regelmatig het volkskrant Magazine.

McCaine 07-07-2002 17:07

Citaat:

autodropje schreef:
Geen.

Go 08-07-2002 23:07

Elk opinieweekblad dat gratis is. Klikt misschien dom, ik ga echt geen geld uitgeven voor zo'n blad.

Breg 09-07-2002 12:31

De Elsevier van mn vader. Maar ik had een tijdje geleden een soort mini-Vrij Nederland tegen (zat bij een ander blad volgens mij), en de artikelen daarin vond ik interessanter.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:51.