![]() |
wat nou als?
Wat nou als jou verteld werd, dat zuivel slecht voor je is, tarwe niet zeer gezond, varkensvlees ook niet en dat je het beste over kunt stappen op geitenproducten, groente, fruit en andere producten waar maar geen toegevoegde suikers inzitten? Ik vraag me soms wel is af hoe we zijn gekomen tot het voedsel dat we nu eten? Heel interessant om daar is over na te denken, dat heb ik tot voor kort nooit gedaan maar er zit amper logica in! Helemaal als je door de supermarkt loopt en al die koekjes, zakken chips enz ziet dan denk je toch op een gegeven moment.. waar zijn we nou helemaal mee bezig?
|
Ik denk alleen aan de calorieen en verder niet aan wat jij zegt doorgaans.
|
Ik denk alleen aan calorieën. Als ik bij alles wat ik eet na ga denken of het al dan niet verantwoord is, wordt het er ook allemaal niet leuker van.
|
Maar het interesseert je ook niet?
|
Jahoor, geregeld. Ik vind het wel een boeiend onderwerp.
|
ben absouut bezig met wat ik eet, maar nioet alleen calorieen, ook of t gezond is ed niet alleen de energie dus...
ik snap wel wat je bedoelt, k denk daar niet echt overna, omdat ik eigelijk wel n antwoord heb hoe we hierop zijn gekomen is denk ik door wat economisch slim is, wat wil de overheid dat we eten, de reclames roepen t drink melk eet kaas, waarom rookworst in de winter? vlees is lastig te bewaren (helemaal vroegahh geen koelkast ed) dus dank maak je er iets van wat op kamertemratuur te bewaren is al t slechte spul wat we eten, ja tuurlijk hebben we er nu alleen schade van, als er nooit snoep geweest zou zijn zou je er ook geen behoefte aan hebben, en zou t ook niet moeilijk zijn nee te zeggen (waarop immers) maar mensen hebben gewoon behoefte om zo lekker mogelijk eten te maken, naar gelang economische middelen en tijd uiteraard. chips btw, was vroeder (industriele revolutie) eten voor de armenlui, mensen die alleen aardappels konden kopen/verbouwen wilden t uiteraard zoveel mogelijk benutten, dus de kleinste restjes werden nog gebruikt, gefrituurd dus, flink voedzaam dus, ja nu een nadeel toen konden ze de energie goed gebruiken.... |
Ik denk er regelmatig aan, maar ik doe er niet altijd iets mee.
Meestal probeer ik zo gezond mogelijk te eten (vezels, vitamientjes, niet teveel toegevoegde suikers, goede vetten) maar soms heb ik geen zin om erop te letten en dan maakt het me allemaal niks uit. |
Citaat:
|
Citaat:
|
ik let niet echt op de calorieen, maar denk wel meestal aan of het vet of ongezond is.
|
Ja, ik vraag me ook af hoe we hier toe gekomen zijn.
dat is omdat ik graag wil weten wat ik in mijn mond stop, ik ben er de ene dag meer mee bezig dan de andere dag. op de dagen dat ik er heel erg mee bezig ben, wijs ik andere mensen er ook op :o. ik let altijd wel op wat ik eet, omdat ik zo min mogelijk zuivel binnen moet krijgen, anders ben ik een aantal minuten erna ziek... |
Ik denk wel eens na bij wat ik eet, maar dan let ik vooral op in hoeverre het nuttige voedingsstoffen levert. Dat antwoord staat er alleen niet bij. Het eten van voldoende gezonde dingen is op korte termijn echter veel belangrijker dan het laten staan van voldoende ongezonde dingen.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Ik blaat een beetje veel op het moment; ik ben een maatschappelijk-medisch-ethisch werkstuk aan het schrijven en zit helemaal in het taalgebruik dat daarvoor bij mij gebruikelijk is. Een andere keer ben ik misschien beknopter :) |
Citaat:
|
Ik snap niet echt waar je nu naar toe wilt. Denk ik er wel eens over na hoe we zijn gekomen tot het voedsel dat we nu eten? Nou, de mens heeft altijd al willen overleven en eet dus al duizenden jaren dagelijks meerdere maaltijden per dag. De natuur biedt ons een grote verscheidenheid aan voedsel, en dan heb ik het over zowel groenten, planten, vruchten, dieren enz. De oermens heeft door zijn instincten kunnen overleven door dit voedsel uit de natuur te nuttigen. Naar mate er meer en meer mensen op de aarde kwamen nam de behoefte naar het verbouwen van grote hoeveelheden voedsel toe. Aardappelen, tomaten, melk en vlees worden allemaal door de bio-industrie op grote schaal geproduceerd om ons van voedsel te voorzien. Daarnaast zijn er ook nog bedrijven die uit allerlei grondstoffen voedsel 'maken' als snoepjes, koekjes en allerlei voorbereid voedsel. Dit doen zij omdat er vraag naar is, deze vraag is er omdat mensen dit lekker vinden. Allerlei voedselproducenten proberen zoveel mogelijk geld te verdienen, ze zullen dus iets moeten produceren wat in smaak valt bij de mens, dit is veelal ongezond ('lekker') eten. Welkom in de 21ste eeuw :D.
|
Nee, ik denk er nooit bij na.
Het eten in de supermarkt ís er en hoe het er gekomen is boeit me niet, als t maar lekker is. En over calorieën maak ik me uit principe niet druk. |
Ik denk er zelden over na, en voornamelijk omdat we er zo weinig over weten. Pas waren bloemkolen opeens kankerverwekkend, de week erna niet meer. Natuurlijk is teveel ongezonde vette rommel niet goed, maar wat wel? Dat is niet zo duidelijk. Ik probeer dus wel niet al te veel te snoepen, maar verder ga ik er echt niet bij stil staan.
|
Ja, daar sta ik wel eens bij stil.
Ik heb het niet geteld, maar ik gok dat er minstens 20 verschillende soorten chocoladekoekjes zijn. Idioot toch? En ik geloof ook niet dat al die producten bestaan omdat er vraag naar was. Het lijkt me eerder zo dat mensen meer te besteden kregen en de tijd kregen dat te besteden aan luxe, ook wat eten betreft. Fabrikanten springen daar op in en produceren chocoladekoekjes, dáárdoor ontstaat er meer vraag naar en anderen springen daar weer op in zodat we nu een hele zooi aan troep kunnen kopen waar een normaal mens echt niet op zou komen. (ketchup-chips, om maar wat te noemen) We laten ons graag verleiden en nu zijn we verwend :p Ik voel me lekkerder bij 'normale' dingen (brood, pasta, groente) maar ik profiteer ook graag van soms goed uitgevallen experimenten. Dus hoewel ik soms denk 'dit is écht overdreven' vind ik het meestal wel prima. Je raakt gewend aan zoveel keuze. (y) / (n) |
Ik sta er wel even bij stil, maar niet zo lang dat het mijn eetgedrag gaat beïnvloeden. :bloos:
|
Je poll is verschrikkelijk slecht.
En ja ik denk na over de afkomst, gezondheid en eerlijkheid van mijn voedsel. |
Daar denk ik niet echt over na. Ik eet wat ik eet :p
|
Mijn gezondheid is erg belangrijk voor me. En een goede gezondheid heeft (o.a.) een direct verband met je voeding. Daarom let ik op wat ik eet. Bovendien is het voor mijn sport noodzakelijk op (de juiste) voeding te letten.
|
Slechte poll zeg, ik heb een vezelrijk dieet dus ik kijk vaak op verpakkingen etc, maar niet i.v.m. calorieen, alleen de vezels.
|
Ik let wel op wat ik eet en dat is niet alleen calorien maar ook: voldoende vezels, vitamines e.d.
Maar ik ga niet bij elk bericht in de krant '**** kan kankerverwekkend zijn' (oid) mijn eetpatroon veranderen. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:38. |