![]() |
[F1] GP van Canada
http://img124.imageshack.us/img124/1...af1logo7az.jpg
Programma 23 juni 2006 17:00-18:00 1e training 20:00-21:00 2e training 24 juni 2006 16:00-17:00 Vrije training 19:00 Kwalificatie 25 juni 2006 19:00 Race http://img70.imageshack.us/img70/232...daklein5ht.jpg Circuit : Montreal Land : Canada Lengte : 4.421 Aantal ronden : 70 Totale lengte : 305,270 km Baanoppervlak : hobbelig Hoeveelheid grip : medium Ronde record : 1:13.622 (R. Barrichello) http://img205.imageshack.us/img205/479/can20053tz.jpg Oorspronkelijk was Mosport Park de plaats in Canada waar het Formule 1-geweld jaarlijks neerstreek. In 1978 kwam hier echter een einde aan. De raceorganisatoren vonden het circuit te verouderd en te gevaarlijk. Daarom werd er uitgekeken naar een nieuwe locatie en die men vond in het huidige Circuit Gilles Villeneuve. Het circuit werd in 1967 gebouwd en net als Spa-Francorchamps is het deels een stratencircuit. De baan bevindt zich op slechts een steenworp afstand van het centrum van Montréal. Het was de lokale held Gilles Villeneuve die hier de eerste race in 1978 wist te winnen. Na zijn fatale ongeluk op Zolder in 1982 werd besloten om het circuit zijn naam te geven. Eén blik op het circuit zegt meteen alles. Dit is een racebaan waar al meer dan één wagen is gesneuveld. De mix van snelle en langzame bochten heeft in het verleden al meer dan één rijder verrast. Op de rechte stukken en in de snellere bochten komen de vangrails soms wel heel dichtbij, zoals Olivier Panis in 1997 nog aan den lijve - twee gebroken benen - mocht ondervinden. Net deze mix maakt het circuit enorm geliefd bij de piloten. Voor de teams is het eerder een echte uitputtingsslag voor de wagens. http://img205.imageshack.us/img205/2...pelling7ep.jpg In tegenstelling tot vader Gilles heeft zoon Jacques Villeneuve zijn naam niet op het lijstje van de winnaars weten toe te voegen. In 1996 kwam hij in de buurt van de overwinning, maar moest die uiteindelijk laten aan zijn teamgenoot Damon Hill. In de jaren 1997 tot en met 2003 wist de Canadese publiekslieveling de finish niet te halen. Meestal was Villeneuve te gretig en maakte daardoor onnodige fouten. In 2000 is Michael Schumacher de winnaar, die wordt geholpen door een natte baan en uitglijders van zijn concurrenten. Verstappen eindigt in het waterballet op een verdienstelijke vijfde plek. Ralf Schumacher troeft in 2001 zijn broer Michael af en passeert als eerste de eindstreep. De Duitse gebroeders zijn daarmee de Finnen Häkkinen en Räikkönen te snel af. In 2002 en 2003 toont Michael Schumacher zich als vanouds de sterkste. Even dreigde de Canadese Grand Prix van 2004 van de kalender te verdwijnen vanwege een nieuwe anti-tabakswetgeving. Maar dankzij een compensatieregeling voor de teams krijgt Montréal dit jaar voor de achttiende achtereenvolgende keer, een record, het Formule 1-circus op bezoek. http://img48.imageshack.us/img48/4264/canada013ci.jpg Historie circuit Toen Canada en de Formule 1 elkaar in 1967 eindelijk hadden gevonden, werd de eerste Grand Prix van Canada verreden op Mosport Park in Oost-Ontario. Nadat Mosport een paar keer stuivertje had gewisseld met St. Jovite-Mount Tremblant, kreeg het jarenlang het alleenrecht. Op een gegeven moment keerde het Formule 1-circus om veiligheidsredenen de bosrijke omgeving van Mosport de rug toe en streek het neer op het Ile de Notre-Dame in Montréal. Sinds 1978 is dit eiland in de St. Lawrence-rivier de vaste plaats van handeling voor de Canadese Grand Prix (met uitzondering van 1987). In 1982 werd het circuit na het dodelijke ongeluk van Gilles Villeneuve in België, Canada’s Formule 1-held bij uitstek, omgedoopt in ’Circuit Gilles Villeneuve’. Historie Grand Prix Bij de eerste Grand Prix van Canada voor sportwagens in 1961 werd wereldster Stirling Moss verslagen door de totaal onbekende Canadees Peter Ryan. Deze kwam echter een jaar later om, waarna het nog zo’n twintig jaar duurde voordat de eerste Canadese topcoureur (Gilles Villeneuve) zich manifesteerde. Toch was de eerste Grand Prix van Canada al in 1967 een feit. Winnaar werd Jack Brabham. Het Circuit Gilles Villeneuve heeft de huidige Canadese ster Jacques Villeneuve nog weinig geluk gebracht. In zijn debuutjaar in de Formule 1 werd hij tweede achter zijn toenmalige teamgenoot Damon Hill. Maar in 1997, ’98, ’99 én 2000 wilde hij te veel en ging hij in de fout. In 2001 viel hij uit door technische problemen. Hij is daardoor nog niet in de voetsporen van zijn vader Gilles getreden, die in 1978 met Ferrari zijn eerste zege in Montreal boekte. Nigel Mansell en Nelson Piquet waren, sinds zij in 1986 en 1987 teamgenoten waren geweest, niet bepaald de beste vrienden. Toch ’schonk’ Mansell in 1991 de zege aan Piquet, doordat hij tijdens de laatste ronde te vroeg juichte en al zwaaiend de motor liet afslaan. De editie van 1997 werd voortijdig gestopt door de crash van Olivier Panis, en die van 1999 eindigde achter de Safety Car na een zware crash van Heinz-Harald Frentzen. Mika Hakkinen won. Michael Schumacher won de andere drie races van de afgelopen vier jaar. In 2000 werd het zelfs een dubbelslag voor Ferrari met Rubens Barrichello op de tweede plaats. Ralf Schumacher was in 2001 de sterkste, voor broer Michael. In 2002 ging de oudste Schumacher weer met de zege aan de haal, in 2003 zegevierde hij opnieuw, voor broer Ralf. Canada 12 juni 2005 Voor het eerst dat seizoen vallen beide Renaults uit en Kimi Raikkonen is degene die profiteert en wint. Jenson Button verrast met een pole-position (1:15.217), maar valt in de race uit door een crash. Fisichella valt uit door een hydraulisch probleem. Alonso raakt een muurtje en ook hij ziet zijn race voortijdig eindigen. Michael Schumacher en Rubens Barrichello worden tweede en derde. Eerdere winnaars 2005 Kimi Raikkonen (McLaren) 2004 Michael Schumacher (Ferrari) 2003 Michael Schumacher (Ferrari) 2002 Michael Schumacher (Ferrari) 2001 Ralf Schumacher (Williams) 2000 Michael Schumacher (Ferrari) 1999 Mika Hakkinen (McLaren) 1998 Michael Schumacher (Ferrari) 1997 Michael Schumacher (Ferrari) 1996 Damon Hill (Williams) 1995 Jean Alesi (Ferrari) 1994 Michael Schumacher (Benetton) http://img227.imageshack.us/img227/1931/siiles010pc.jpg |
Kan ik niet zien, zit ik in de auto.. :(
|
Christijan steunt Oranje dit weekend:
http://images.f1racing.net/large/60743.jpg http://images.f1racing.net/large/60744.jpg Net als Jos Verstappen deed in 2000: http://www.atlasf1.com/news/2000/jun...20000616-1.jpg Ik vind het wel leuk, een speciale helm bij bijzondere aangelegenheden. (y) |
Lelijke helm zeg van Albers en wat een na-aper, precies wat Jos ook deed in 2000 :o
Verder wel een gave baan (y) nooit echt meegemaakt dat een race saai was volgens mij. Er zijn al heel wat dingen gebeurd vanaf 1998 wat ik me allemaal nog kan herrineren: 1998: Start crash van Wurz (zie plaatje) De start daarna Panis volgens mij die op een Sauber terecht kwam (of andersom weet niet meer precies) 1999: De crash van M. Schumacher in de laatste chicane, beter gaat dat dit jaar weer gebeuren (y) :cool: 2000: De regenrace en de 5e plaats en de mooie helm van Jos Verstappen natuurlijk, erg gaaf was dat (y) 2003: De superkwali ronde van Jos in de Minardi toen ie 15e werdt. |
Citaat:
Jos was ook niet zo origineel met zijn speciale helm. En wat maakt het eigenlijk uit? Het is toch gewoon geinig als een coureur zijn land op deze manier steunt? Blijkbaar vond Albers het een leuk initiatief van Jos, en zet hij het bij dit WK voort. Bekijk toch eens niet alles met een gekleurde bril. (n) |
Citaat:
|
Citaat:
En bij dat rijtje hoogtepunten mag wat mij betreft ook de hele GP van vorig jaar. Super veel uitvallers, Barrichello helemaal van achteraan naar voren gereden en gewoon heel veel spektakel. En in die kwalifiactie deed Albers het overigens ook super goed, hij was toen ook 15e in een Minardi. En in de race 11e. |
Er zijn zo veel hoogtepunten rond deze GP te bedenken. Ik kan me nog altijd herinneren dat bijna elk jaar de eerste fase van deze wedstrijd al het aanzien waard was.
Wordt een leuke "sportdag" zondag, vanmiddag eerst even in mijn stadje naar het NK Wielrennen kijken, dan de F1 en aansluitend Oranje. :) |
Een van de meest aparte circuits van 't seizoen :) Hopelijk gebeurt er nou eindelijk 's wat. Ik heb nog g1 fatsoenlijke inhaalactie gezien dit jaar :mad: Maar goed, een stratencircuit betekent altijd wel wat crashes ;) Hopelijk dit keer een keer geen Renault of Ferrari. Ik hoop egt dat Williams weer trugkomt en (natuurlijk) mag McLaren van mij ook winnen :p McLaren 4 life :D
|
V1:
1 R. Kubica Pol BMW Sauber 1:16.390 - 2 A. Davidson Eng Honda 1:18.306 + 0:01.916 3 A. Wurz Oos Williams 1:18.941 + 0:02.551 4 M. Schumacher Dui Ferrari 1:18.994 + 0:02.604 5 R. Barrichello Bra Honda 1:19.070 + 0:02.680 6 J. Button Eng Honda 1:19.165 + 0:02.775 7 N. Jani Zwi Torro Rosso 1:19.258 + 0:02.868 8 R. Doornbos Ned Red Bull 1:19.681 + 0:03.291 9 V. Liuzzi Ita Torro Rosso 1:20.154 + 0:03.764 10 C. Albers Ned MF1 1:20.646 + 0:04.256 11 T. Monteiro Por MF1 1:20.799 + 0:04.409 12 R. Schumacher Dui Toyota 1:20.861 + 0:04.471 13 F. Montagny Fra Super Aguri 1:21.783 + 0:05.393 14 T. Sato Jap Super Aguri 1:21.891 + 0:05.501 15 S Yamamoto Jap Super Aguri 1:23.159 + 0:06.769 16 F. Massa Bra Ferrari 1:23.179 + 0:06.789 17 J. Trulli Ita Toyota 1:24.029 + 0:07.639 V2: 1 R. Kubica Pol BMW Sauber 1:16.965 - 2 F. Alonso Spa Renault 1:17.095 + 0:00.130 3 A. Wurz Oos Williams 1:17.337 + 0:00.372 4 K. Raikkonen Fin McLaren 1:17.490 + 0:00.525 5 A. Davidson Eng Honda 1:17.627 + 0:00.662 6 G. Fisichella Ita Renault 1:17.805 + 0:00.840 7 M. Webber Aus Williams 1:17.848 + 0:00.883 8 V. Liuzzi Ita Torro Rosso 1:18.009 + 0:01.044 9 N. Heidfeld Dui BMW Sauber 1:18.015 + 0:01.050 10 J. Villeneuve Can BMW Sauber 1:18.035 + 0:01.070 11 R. Doornbos Ned Red Bull 1:18.201 + 0:01.236 12 R. Barrichello Bra Honda 1:18.279 + 0:01.314 13 J. Button Eng Honda 1:18.429 + 0:01.464 14 C. Albers Ned MF1 1:18.503 + 0:01.538 15 M. Schumacher Dui Ferrari 1:18.549 + 0:01.584 16 R. Schumacher Dui Toyota 1:18.614 + 0:01.649 17 J.P. Montoya Col McLaren 1:18.761 + 0:01.796 18 C. Klien Oos Red Bull 1:18.865 + 0:01.900 19 J. Trulli Ita Toyota 1:18.868 + 0:01.903 20 S. Speed Usa Torro Rosso 1:18.907 + 0:01.942 21 N. Rosberg Dui Williams 1:19.048 + 0:02.083 22 F. Massa Bra Ferrari 1:19.099 + 0:02.134 23 A. Sutil Dui MF1 1:19.138 + 0:02.173 24 D. Coulthard Sch Red Bull 1:19.313 + 0:02.348 25 N. Jani Zwi Torro Rosso 1:19.541 + 0:02.576 26 T. Sato Jap Super Aguri 1:19.624 + 0:02.659 27 S Yamamoto Jap Super Aguri 1:20.197 + 0:03.232 28 T. Monteiro Por MF1 1:20.262 + 0:03.297 29 F. Montagny Fra Super Aguri 1:21.434 + 0:04.469 |
De Renauts speelden de hele dag verstoppertje en 3 minuten voor het einde knallen ze er een snelle tijd uit. Ferrari ziet er slecht uit, maar ze zitten in dezelfde situatie als in Monaco (weinig grip) waar ze in de race wel de snelste wagen hadden.
Albers laat zich goed zien en Doornbos heeft de hele dag met een zware auto gereden. Een oude foto van een Legendarische rijder: http://www.f1-info.cz/images0014/197..._312_t4_12.jpg |
Citaat:
Waar baseer je dat nu weer op? Hij is sneller dan beide teamgenoten, en nergens is gezegt dat hij constant met een volle tank heeft gereden... Beetje vage conclusie trek je nu. |
Citaat:
Echt wel.. Citaat:
|
Nou egt spektaculaire acties heb ik niet gezien. De mooiste van 't jaar waren dan nog wel in de 1e bocht van Australië, waar Button door Alonso en later door Räikkönen werd ingehaald. Maar wat ik nou egt mis in de F1 is rondenlange strijd waarbij men elkaar meerdere keren inhaalt en weer ingehaald wordt. Maar helaas met de huidige aerodynamica zit dat er gewoon niet in :(
http://video.google.com/videoplay?do...39820811225789 Zo'n actie (Piquet in een Williams haalt Senna in een Lotus in - Hongarije 1986) kan bijvoorbeeld gewoon niet meer omdat de wagens van nu veels te stijf zijn. Hierdoor kun je wel sneller door de bochten maar het verkloot wel de stabiliteit bij het uitbreken van de 8erkant. Driften met een huidige F1-wagen is egt een mission impossible. Ja dat is idd Gilles Villeneuve. Met 'maar' 6 overwinningen mss niet 1 van de beste coureurs ever, maar wel degene met de meeste guts zolang als de F1 bestaat denk ik (y) |
Ik heb trouwens nog een filmpje van Villeneuve.. heel prachtig (y)
De kwaliteit is wel wat minder helaas. http://www.iprimus.ca/~trauttf/Gilles/Dijon79.mpeg |
Citaat:
23-6 - Robert Doornbos kende een zware vrijdag op het eiland van Ile de Notre-Dame, gelegen op een steenworp afstand van het centrum van Montréal. Niet zozeer omdat de auto niet deed wat hij wilde, maar omdat hij met een zware tank op zoek moest naar een goede afstelling voor de race. Hoewel Doornbos al sinds eind 2004 meedraait in de Formule 1, debuteerde hij vandaag op het semi-stratencircuit in Canada. Vorig seizoen mocht Jordan namelijk geen vrijdagcoureur inzetten omdat Franck Montagny twee weken daarvoor op de Nürburgring teveel bandensets had gebruikt. Het circuit heeft indruk op hem gemaakt. ,,Het heeft wel wat weg van Melbourne, daar rijd je ook zo dicht langs de muren. Dat geeft best een kick!” In totaal reed de Rotterdammer vandaag 52 ronden. Zijn snelste tijd in de middagsessie (1:18.201) was goed voor de elfde positie. Misschien op het oog niet zo goed als de andere vrijdagcoureurs, maar Doornbos reed dus met veel benzine aan boord. Omdat het team hem die opdracht had meegegeven. ,,De voorbereiding verliep goed, prima zelfs. De RB2 is zondag zeker competitief met een volle tank.” Toch valt er ook nog wel wat te verbeteren. Doornbos: ,,Het gaat niet enkel om snelheid in de race. In de kwalificatie moeten we ook zo goed mogelijk presteren. Daarom gaan we samen met Michelin kijken hoe we het uiterste uit de banden kunnen halen, dat geldt met name voor de eerste ronde.” KVN www.Formule1.info |
Citaat:
|
Albers wéér na het eerste deel van de kwali eruit... het lukt hem helaas nog steeds niet om bij de eerste 16 te komen. Jammer dat zo weinig progressie geboekt wordt bij Midland.
|
Citaat:
Maar er zijn nog genoeg prachtige inhaalacties.. Hakkinen buitenom bij Schumacher op Spa, met daartussen nog Zonta, Trulli in Loews 2005, Alonso in de 130R 2005, Raikkonen in de laatste ronde van de GP van Japan 2005, waarmee hij de overwinning pakte, etc. om er maar een paar te noemen. |
Leuke wedstrijd. :) Maar dat is het in Canada meestal zo. Een paar lekkere crashes en een mooie inhaalactie van Coulthard op het einde. Alonso wint voor de 5e keer op rij dacht ik, het kan dit seizoen toch niet meer fout gaan voor Renault...
Alleen sneu voor Villeneuve die een goede wedstrijd reed en toch nog een dure fout maakte. Verder ook rot voor Albers dat zijn teamgenoot hem meteen in het begin uit de wedstrijd duwt. :s |
Sja, 2x geelimineerd door een Portugees(en)... :(
Eerst Albers en toen Oranje. |
Was wel een aardige race, maar ik heb ze wel eens beter gezien in canada.
Positief: - Alonso, wie kan hem nog stoppen? - Heidfeld, sprokkelt punten en is constant. Negatief: Monteiro , hij lijkt per race slechter te worden. Montoya , kon weinig doen aan het incident met Rosberg, raak wel weer de muur daarna, wie wil hem nog voor volgend jaar? Villeneuve , maakte een blunder en dat met zijn ervaring, dag punten.. |
Was idd wel een redelijke race.
Albers schijnt een aanbieding van een beter team te hebben dan die nu bij rijdt. BRON |
ik was in slaap gevallen :bloos: gebeurt me te vaak dit seizoen :(
|
Citaat:
De race zat vanaf het begin vol met spanning en mooie momenten. In het begin bedreigt Kimi Alonso nog even... Daarna wist je wel wie de winnaar ging worden, maar was het verder naar achteren nog best spanning wat de klok sloeg... |
Citaat:
|
Door het vervelende uur geen live verslag ter beschikking, enkel een ruime samenvatting op het (te) late uur. Dus bijna niets gezien...
|
|
Albers nodigt spontaan fan uit in pitbox
29 juni 2006 Agelopen weekend heeft een Nederlandse racefan het weekend van zijn leven gehad. Rutger Werkman kwam er na een toevallige ontmoeting met Christijan Albers achter dat de wereld van de F1 helemaal niet zo ontoegankelijk is als vaak wordt gedacht. Werkman stond op Schiphol te wachten op zijn vlucht naar Canada om de Grand Prix daar te bezoeken, toen Christijan Albers hem aanstootte en een opmerking maakte over zijn petje. Albers verbaasde zich erover dat Rutger helemaal alleen naar Canada reisde om naar de Formule 1 te kijken, waarna hij hem uitnodigde om een kijkje in de pitbox van Midland te nemen. Werkman mocht ook de race vanuit de pixbox volgen. Albers: "Ik kwam Rutger tegen op Schiphol. Hij viel mij op, omdat hij dezelfde pet op had die ik ook altijd draag. Ik snapte er niets van dat hij helemaal alleen naar Canada ging om de Formule 1 te bekijken. We zaten in hetzelfde vliegtuig en ik heb hem toen gevraagd of hij niet eens bij ons in de pitbox wilde komen. Daar werd niet lang over getwijfeld, dus op vrijdag hebben we hem meteen gebeld. Toen op zondag bleek dat we nog een kaartje over hadden, hebben we hem weer lastig gevallen zodat hij de race bij ons kon komen kijken. Hopelijk heeft hij het goed naar zijn zin gehad!" Werkman stuurde Albers een dankbriefje: "Bij de laatste veiligheidscontrole op Schiphol zei iemand tegen me: 'Wat een goed petje'. Stond ineens Christijan Albers naast me in de rij. Nadat we door de controle waren, vroeg ik aan hem of we samen op de foto konden. Je maakt niet elke dag mee dat je samen met een F1-coureur in hetzelfde vliegtuig zit. We raakten aan de praat. Tijdens het gesprek vroeg hij of ik het leuk zou vinden om tijdens het GP-weekend in Canada bij hem en Midland in de piboxen te kijken. Daar zeg je geen nee tegen. Het werd een onvergetelijk weekend." Bron: F1racing Toch wel goeie actie van hem. (y) Hij wist dat ie al niet zo heel populair was bij het Nederlandse publiek en om dan zo'n actie uit te halen is toch wel behoorlijk slim. |
Citaat:
Lijkt me wel cool om een keer mee te maken. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:24. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.