![]() |
Herkansingen
Hoeveel herkansingen krijg je bij jullie op school als je in 5V zit?
|
Twee, teminste dat is bij mij op school.
|
2 per half jaar dus 4.
|
Twee, en dat terwijl ik iemand ken die 5 toetsweken heeft en na elke toetsweek 2 herkansingen, dat is dus 10 in een jaar! Echt belachelijk!
|
Ik mag over heel V5 en de 1e periode van V6, 2 SE's herkansen. 10 vind ik absurd veel. Lijkt me niet echt motiverend, "want we kunnen het altijd nog herkansen"
|
Kunstmatig hooghouden van de School Examen cijfers heet dat toch :p
|
1/5e van je SE's mag je herkansen, ongeacht in welk jaar je zit. De SE's van de vierde periode kunnen pas herkanst worden als je bevorderd bent en dan pas ná de zomervakantie.
|
Ik mocht altijd twee schoolexamens herkansen per toetsweek.
|
Ik mocht er slechts 1 per jaar herkansen :(. En het niveau van de SE's lag ook nog ver boven dat van het CE.
|
Wij 1 per examenperiode.
|
Ik geloof 2 per jaar. Maar het zou kunnen dat dat ergens een keer veranderd is :o Maar ik zou het niet meer weten. Ik gebruikte ze ook amper.
Dat sommige scholen er bijv. 10 hebben vind ik echt belachelijk. |
Wij vijf, maar dat mag ook wel op onze school.
|
Is alweer lange tijd geleden, maar ik meen 2 herkansingen per examenperiode, wat neerkwam op 4 per jaar.
Het lijkt me overigens niet heel zinvol om het aantal herkansingen te vergelijken, daar het niveau van de tentamens per school verschilt. Ik weet zelf niet of ik de voorkeur zou geven aan moeilijkere tentamens met veel herkansingsmogelijkheden of makkelijke tentamens zonder herkansingsmogelijkheden, bijvoorbeeld. |
Citaat:
|
Bij ons mocht de bovenbouw havo/vwo 2 toetsen per periode herkansinen, 1 voortgang, en 1 dossiertoets. Behalve als je meer dan 2 uur had gespijbeld, dan mocht je niks herkansen. Stomme regel.
|
Drie per jaar.
|
na elke toetsweek 2 herkansingen (ongeacht SE-/overgangstoetsen)
totaal dus: 4v-8 5v-8 6v-6 |
1/5 deel van het aantal SE's. Dat is op zich best eerlijk vind ik, want als je meer toetsen hebt is de kans dat je moet herkansen ook groter. Toetsen herkansen van toetsweek 4 kan pas als je bevorderd bent (dat is dan ook na de vakantie). De herkansing telt. Grappig is dus wel dat als je bijvoorbeeld 30 SE's hebt, je 6 herkansingen krijgt, en je dus na de vakantie 6 herkansingen kunt hebben. :p
|
ik mocht er 6 ofzo
wij hadden trouwens alleen maar dossier cijfers |
2 als ik me niet vergis... want volgens mij was het op vwo gelijk aan de havo
|
Citaat:
10 is idd veel... ik had die herkansingen helemaal niet nodig in de 6e klas, althans niet zoveel.... hoewel ik ze wel altijd gebruikte, waarom niet als je ze hebt? ik wou geneeskunde doen :o |
Toen ik op school zat mocht er helemaal niet herkanst worden. En terecht.
|
5 per jaar.
Overigens vind ik dat aantal (of meer) niet belachelijk. Je weet immers niet hoe moeilijk de toetsen zijn. Als het niveau consequent hoger ligt dan op een andere school, kan het best terecht zijn dat je ook meer toetsen mag herkansen. En ligt het niveau niet zo hoog, dan wordt er ook maar amper gebruik gemaakt van die herkansingen (of komt men voor grote tegenvallers te staan op het CSE) |
Citaat:
|
in de 4e en 5e hadden we er 5. De eerste 3 toetsweken 1 en de laatste toetsweek 2.
In de 6e hadden we er vier, waarvan de laatste toetsweek 2. |
na elke toetsweek 1. dus dat zijn 4 herkansingen in 1 jaar.
|
Citaat:
|
Ik geloof 2 per trimester ofzo, niet alle SE's vielen in een toetsweek.
|
Citaat:
|
1 per kwartiel
Daarnaast aan het eind van het jaar mag je één totaalvak herkansen als je dat afsluit. En nog een PO herkansing aan het eind van het jaar. |
Maximaal 2 in een schooljaar en 3 in totaal (klas 4,5 en 6 samen).
|
in de 4e en 5e mochten we na het hele jaar 2 SE;s herkansen (mits ze herkansbaar waren) en in de 6e mochten we er 3 herkansen (1 na elke toetsenweek)
|
Citaat:
|
3 per jaar, 1 voor elke periode, behalve de laatste toetsweek (met heel veel stress ten gevolge).
|
Op mijn oude middelbare school kregen we twee herkansingen per toetsperiode, dus 8 per jaar.
|
Citaat:
|
Citaat:
Toch moet het aantal herkansingen niet worden overdreven. De herkansingen op de middelbare school zijn geďntroduceerd om lage cijfers wegens omstandigheden te voorkomen. Wat ik een redelijk aantal herkansingen vind is 1 op de 5. Ook worden de herkansingen bij ons op school niet altijd ingezet. Ik heb dit jaar er namelijk maar 2 herkanst en zodoende 2 herkansingen verspilt. Dit omdat je bij ons op school geen voldoendes mag herkansen. Een oneerlijke regeling vind ik. Het is immers niet normaal dat mensen met een 5,5 smeken om een 5,4. Of in mijn geval vragen bij wiskunde expres niet invullen om geen 5,5 te halen en dus een herkansingsmogelijkheid te hebben. Ook is dit lullig voor de mensen die een lotingstudie willen doen. In plaat van minder herkansingen zou het niveau omhoog geschroefd moeten worden. Maar de discussie over het te lage niveau van het Vwo is niet relevant voor dit topic. |
Citaat:
Trouwens haal je per vak meerdere cijfers, dus waarom zou je herkansingen geven? Je krijgt gewoon dubbele kansen in mijn ogen, en zo sleep je iedereen er wel doorheen of krijg je iedereen wel kunstmatig op hogere cijfers. Zo word door de school heenkomen nog makkelijker dan het al was. |
Ik heb in totaal 8 herkansingen gehad in 5V, waarvan er 1 voor PO's (als je ze te laat inleverd) en 7 voor toetsen, eentje in tw1, in de drie andere toetsweken 2.
Vrij veel als ik het zo zie. :| Zonder die herkansingen was ik nu niet over geweest trouwens. Volgens jaar in 6V hebben we er 5 (omdat de laatste tw wegvalt voor de CE's). |
Citaat:
|
Bij ons is het zo dat je in de eerste, tweede en derde één herkansing hebt per periode, maar meestal gebruiken leerlingen het niet (je beoordeling is dan toch alleen maar o/v/g bij mij op school, dus dan maakt 1 goed niet heel erg veel uit.)
In de voorexamenklassen (4H en 4&5V) heb je per periode van twaalf weken 2 herkansingen, je mag alles herkansen. In de eindexamenklas heb je 1 herkansing per periode van twaalf weken. Ook mag je bij ons op school, als je bijvoorbeeld een 5,4 staat voor Maatschappijleer/ANW/Geschiedenis/Duits1/Frans1 een brief schrijven naar de eindexamencommissie met een verzoek voor een extra opdracht om je cijfer op te hogen zodat het voldoende is. Ik vind het best redelijk bij mij op school geregeld, natuurlijk wil je altijd meer herkansingen, maar vaak is het niet eens nodig en ga je "omdat het misschien wel hoger kan" toch die 6 herkansen. Misschien moet er wel een landelijke regeling worden gemaakt waarin er een verhouding is tussen het aantal toetsen per periode en het aantal herkansingen. (ondergrens en bovengrens). Wat vinden jullie daarvan? |
Citaat:
|
Citaat:
Als een school alleen maar moeilijke toetsen geeft die boven CSE niveau liggen dan hebben leerlingen misschien wel recht op meer herkansingen. |
Citaat:
|
Citaat:
|
2
en ik vind dat ze dit eens landelijk moeten gaan bespreken en hetzelfde maken want ik vind het belachelijk dat de ene school 8 herkansingen per jaar heeft en de andere maar 2 :nono: |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:30. |