![]() |
Kiezen knippen bij cavia
Mijn arme caviaatje heeft te lange kiezen en moeten daarom geknipt worden. Hij kan zn tong niet goed meer bewegen waardoor hij ook niet kan slikken en dus niet eten... Ik ben vandaag naar de dierenarts geweest en aankomende dinsdag moet hij onder narcose om de kiezen te knippen. Er zit een groot risico aan, aangezien hij ouder is dan ik dacht.
Ik maak me zo'n zorgen... Wie zn cavia is ook wel eens voor zo'n behandeling geweest? Hoe ging dat tijdens en na afloop? |
Er zit inderdaad een groot risico aan, kleine dieren komen niet altijd uit de narcose... wat een ratje van mij had :(
Met cavia's heb ik geen ervaring, maar mocht ik ooit nog eens een ratje nemen laat ik die nooit meer onder narcose brengen... |
De keus is;
of laten knippen en het risico hebben dat ie niet meer ontwaakt of niet laten knippen en hem pijn laten lijden en dat hij nooit meer zelf kan eten... Dwangvoeding voor altijd is ook niet leuk:( Die dierenarts zou hem een lage dosis geven zei hij:( |
Mijn ratje kwam zeg maar half bij van de narcose... wel oogjes open enzo, maar kon verder niet bewegen, was heel akelig om te zien.
Maar het gaat natuurlijk vaker goed dan fout :) |
Ik ben bij een andere dierenarts geweest en die zei dat zijn kiezen niet te lang waren maar zijn ondertanden:| Nu heeft ie zn ondertanden gigantisch ingekort en nu kan ie niet meer eten omdat ze te kort zijn:| Wat nu?
|
Gemalen groenvoer geven :) (Ons caafje is ooit eens gevallen en toen waren d'r tanden afgebroken, die groeien wel weer aan, tot die tijd van het voer een soort papje maken zodat 'ie het op kan 'slobberen' :p)
|
Citaat:
|
Hoe lang kan dat duren dat de cavia zijn eten weigert? :(
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Ik weet niet hoelang cavia's zonder eten kunnen, maar kan het niet zijn dat hij geen echte noodzaak ziet om te eten omdat hij steeds net vol genoeg zit met wat jij hem gegeven hebt?
|
Citaat:
|
Likt hij het ook niet op als je het heel fijnmaakt dan?
|
Citaat:
Ze verzorgen hem daar nu tot ie wat sterker is. Daarna komt ie weer terug (hopelijk). Hij eet heel slecht, dus je moet het echt in zn mondje spuiten. Hij krijgt Criticare = vezeltjes die je moet oplossen in water. |
Een cavia-opvang!? :rolleyes: Wel gaaf dat ze dat hebben, voor zielige caafjes..
Hopen dat het een beetje goed gaat! |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:17. |