Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Verkeer & Vervoer (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=104)
-   -   Lege accu (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1434526)

Loontjuh 25-06-2006 18:31

Lege accu
 
Ik heb wat met accu's (zie Hardware :p :D) en nu dus ook wat met die van de auto.
Een tijd terug (vorig jaar ergens) was ik zo dom om de lampen te laten branden, dus m'n accu was leeg. Naja, met veel pijn en moeite dat ding weer aan de praat gekregen.
Een tijd later overkwam het me nog een keer, ach ja. Kan gebeuren... Een tijdje terug was weer mijn accu leeg, maar ditmaal had ik niet de lampen aan laten staan. Ditmaal lag het (volgens mijn moeder) aan het feit dat ik de radio niet uit zette en dat deze dan langzaam m'n accu 'leegvreet'. Dus sindsdien doe ik netjes de radio elke keer uit.
Wil ik vandaag, na een paar dagen geen autorijden, mijn auto starten... Het enige wat ik hoor is een tikje. Accu leeg. En nee, geen lampen laten branden, geen radio aan. Ik snap niet hoe dat nou kan. Iemand een idee?

le Y 25-06-2006 18:37

lekspanning misschien, als het nog een keer gebeurd even na laten kijken, tot die tijd even goed kijken of ook kleine lampjes enzo uitstaan


anders lekker duwen :p

MTpower 25-06-2006 19:06

Laad ie wel weer op als je hebt gereden?

mumumumumugen 25-06-2006 19:09

misschien is er een lek in de accu waardoor die shizzle eruit loopt of je hebt bijv. te lang iets in de aanstekershizzle laten zitten waardoor er te veel energie uitgaat..:D

Ivo 25-06-2006 21:04

Ook niet vergeten dat je accu zo eens in de 6 a 8 jaar gewoon aan het einde van z'n levensduur is. Goedkope accu's soms zelfs al na 3 jaar. Probeer dus ook even na te gaan hoe oud je accu is. Ik had 2 maanden terug het zelfde probleem, na een weekje stilstaan was de accuspanning steeds weg. Bij inspectie van de accu bleek dat deze toen al ruim 7,5 jaar oud was (1e accu in de auto). De accu heb ik toen vervangen en daarmee was het probleem direct opgelost.

Rachel 25-06-2006 21:09

Wij hebben het een keer gehad dat het lampje in de kofferbak bleef branden, maar dat kon je bij ons niet zien vanwege een dichte kofferbak.
En mijn oom heeft het 2/3 weken geleden ook gehad om deze reden. Wie weet is dat ook het geval bij je?:)

MightyMarcel 26-06-2006 07:41

Citaat:

mumumumumugen schreef op 25-06-2006 @ 20:09 :
misschien is er een lek in de accu waardoor die shizzle eruit loopt of je hebt bijv. te lang iets in de aanstekershizzle laten zitten waardoor er te veel energie uitgaat..:D
ja, lek in de accu... tjongejongejonge, dat zou je wel opvallen, lekkend water en/of lekkend accuzuur.

hoogst onwaarschijnlijk ook overigens. gewoon een lekstroom ergens lijkt me waarschijnlijker, of een slecht oplaadsysteem.

rij je veel korte stukjes ?

coopergirl 26-06-2006 12:55

Brand je accu lampje? Wat voor kleur?
Ik heb ook een tijdje last van een niet goed functionerende accu gehad.. Wat rondgebeld en uiteindelijk bij kwik fit voor 58 euro een nieuwe accu + montage.

Ze kunnen in principe zo zien of er een nieuwe accu in moet (of niet).

Loontjuh 26-06-2006 18:30

Citaat:

MTpower schreef op 25-06-2006 @ 20:06 :
Laad ie wel weer op als je hebt gereden?
Jup :)

Loontjuh 26-06-2006 18:31

Citaat:

MightyMarcel schreef op 26-06-2006 @ 08:41 :


rij je veel korte stukjes ?

Dat verschilt. Wat versta je onder korte stukjes?

Loontjuh 26-06-2006 18:31

Citaat:

Rachel schreef op 25-06-2006 @ 22:09 :
Wij hebben het een keer gehad dat het lampje in de kofferbak bleef branden, maar dat kon je bij ons niet zien vanwege een dichte kofferbak.
En mijn oom heeft het 2/3 weken geleden ook gehad om deze reden. Wie weet is dat ook het geval bij je?:)

Ik heb gewoon een laadklep zegmaar. Dus geen dichte kofferbak, dus dat kan het niet zijn.

Loontjuh 26-06-2006 18:32

Citaat:

coopergirl schreef op 26-06-2006 @ 13:55 :
Brand je accu lampje? Wat voor kleur?
Ik heb ook een tijdje last van een niet goed functionerende accu gehad.. Wat rondgebeld en uiteindelijk bij kwik fit voor 58 euro een nieuwe accu + montage.

Ze kunnen in principe zo zien of er een nieuwe accu in moet (of niet).

Nee. Behalve dus als ie op is. En het is gewoon een rood lampje. Of bedoel je een ander lampje?

Loontjuh 26-06-2006 18:33

Citaat:

Ivo schreef op 25-06-2006 @ 22:04 :
Ook niet vergeten dat je accu zo eens in de 6 a 8 jaar gewoon aan het einde van z'n levensduur is. Goedkope accu's soms zelfs al na 3 jaar. Probeer dus ook even na te gaan hoe oud je accu is. Ik had 2 maanden terug het zelfde probleem, na een weekje stilstaan was de accuspanning steeds weg. Bij inspectie van de accu bleek dat deze toen al ruim 7,5 jaar oud was (1e accu in de auto). De accu heb ik toen vervangen en daarmee was het probleem direct opgelost.
Het zou niet zo'n heel oude accu moeten zijn. Volgens mij heb ik mn moeder laatst horen zeggen dat hij er nog niet zo heel lang in zat.

Loontjuh 26-06-2006 18:33

Zouden ze zo'n lek ofzo bv zien bij de APK-keuring/kleine beurt? Of moet je t dan echt aangeven?

MightyMarcel 27-06-2006 06:48

Citaat:

Loontjuh schreef op 26-06-2006 @ 19:33 :
Zouden ze zo'n lek ofzo bv zien bij de APK-keuring/kleine beurt? Of moet je t dan echt aangeven?
bij de apk hoeven ze dat niet te controleren. bij een kleine beurt doen ze dat ook niet; de 'controle' die bij een kleine beurt gebeurd, komt er op neer dat ze ff kijken of er geen vloeistoffen onder de auto weglopen en of alle lampjes t doen.

bij een grote beurt zouden ze t wellicht merken, maar dat zou nog steeds toeval zijn.
immers, zo'n auto staat daar maar een korte tijd, en in die tijd loopt je accu niet leeg.

ik zou t ff zeggen als je toch bij je garage langsbent.

met korte stukjes bedoel ik zeg maar tot 10km of zo. bij korte stukjes laad je accu simpelweg minder op dan dat je 'eruit haalt'. (over t algemeen dan).

ik heb een tijdlang dagelijks 15km gereden (en 15 terug), toen zette ik 1x per maand de accu even aan de accu-lader.

Loontjuh 27-06-2006 19:20

Citaat:

MightyMarcel schreef op 27-06-2006 @ 07:48 :
bij de apk hoeven ze dat niet te controleren. bij een kleine beurt doen ze dat ook niet; de 'controle' die bij een kleine beurt gebeurd, komt er op neer dat ze ff kijken of er geen vloeistoffen onder de auto weglopen en of alle lampjes t doen.

bij een grote beurt zouden ze t wellicht merken, maar dat zou nog steeds toeval zijn.
immers, zo'n auto staat daar maar een korte tijd, en in die tijd loopt je accu niet leeg.

ik zou t ff zeggen als je toch bij je garage langsbent.

met korte stukjes bedoel ik zeg maar tot 10km of zo. bij korte stukjes laad je accu simpelweg minder op dan dat je 'eruit haalt'. (over t algemeen dan).

ik heb een tijdlang dagelijks 15km gereden (en 15 terug), toen zette ik 1x per maand de accu even aan de accu-lader.

Hmmm.. Bedankt. Ik moet 13 juli ofzo terug naar de garage, want tijdens de APK-keuring heeft hij meteen kleine beurt gedaan en er moet één of andere 'snaar'/kabel ofzo in, die echt vervangen moet worden, want als ik dan pech zou hebben zou ik dus niet meer kunnen rijden :D Distributienogwat?
Dan kan ik meteen dit even aangeven bij hem. Korte ritjes maak ik over het algemeen op zich wel. Met soms wat langere stukken ertussen.
En: Acculader? :confused:

Anton aus Tirol 27-06-2006 22:45

Citaat:

Loontjuh schreef op 25-06-2006 @ 19:31 :
Ditmaal lag het (volgens mijn moeder) aan het feit dat ik de radio niet uit zette en dat deze dan langzaam m'n accu 'leegvreet'. Dus sindsdien doe ik netjes de radio elke keer uit.

Huh, normaal gesproken gaat je radio toch gewoon uit als je de sleutel uit het contact haalt (mits de radio goed is aangesloten). :confused:

MightyMarcel 28-06-2006 07:20

Citaat:

Anton aus Tirol schreef op 27-06-2006 @ 23:45 :
Huh, normaal gesproken gaat je radio toch gewoon uit als je de sleutel uit het contact haalt (mits de radio goed is aangesloten). :confused:
nee hoor. dat hangt er maar vanaf hoe je de radio aansluit. Ik heb zelf mn radio op de constante plus aangesloten, omdat ik het bloedirritant vond dat je de radio niet aan kon hebben zonder sleutel in het contact.

is dus maar net wat je bedoelt met 'goed' aangesloten.

MightyMarcel 28-06-2006 07:23

Citaat:

Loontjuh schreef op 27-06-2006 @ 20:20 :
Hmmm.. Bedankt. Ik moet 13 juli ofzo terug naar de garage, want tijdens de APK-keuring heeft hij meteen kleine beurt gedaan en er moet één of andere 'snaar'/kabel ofzo in, die echt vervangen moet worden, want als ik dan pech zou hebben zou ik dus niet meer kunnen rijden :D Distributienogwat?
Dan kan ik meteen dit even aangeven bij hem. Korte ritjes maak ik over het algemeen op zich wel. Met soms wat langere stukken ertussen.
En: Acculader? :confused:

:D jij weet echt niks van auto's he ?
1) distributieriem (of -snaar), die zorgt voor de aandrijving en zo. Die brengt de beweging van de cilinders / krukas over op t vliegwiel. ... alsof dat jou wat gaat zeggen...
anwyay, als je distributieriem knapt, kun je niet alleen niet meer rijden, maar knallen de zuigers tegen je kleppen aan, en over het algemeen kun je dan gaan zoeken naar een ander motorblok. gewoon op tijd laten vervangen, dus.

2) een acculader is een apparaatje dat je in t stopcontact steekt en waarmee je dan je accu op kan laden. (wij hebben hier aan huis een halve werkplaats, dat soort zooi ligt hier dus gewoon. je kan zoiets wel bij de halfords kopen. Het is natuurlijk geen permanente oplossing, en zo'n ding is volgens mij duurder dan een nieuwe accu.)

Loontjuh 28-06-2006 10:05

Citaat:

Anton aus Tirol schreef op 27-06-2006 @ 23:45 :
Huh, normaal gesproken gaat je radio toch gewoon uit als je de sleutel uit het contact haalt (mits de radio goed is aangesloten). :confused:
Ja, maar dan schijnt ie nog wat van de accu te vreten zei de meneer van de ANWB eens tegen mijn mama :)

Loontjuh 28-06-2006 10:07

Citaat:

MightyMarcel schreef op 28-06-2006 @ 08:23 :
:D jij weet echt niks van auto's he ?
1) distributieriem (of -snaar), die zorgt voor de aandrijving en zo. Die brengt de beweging van de cilinders / krukas over op t vliegwiel. ... alsof dat jou wat gaat zeggen...
anwyay, als je distributieriem knapt, kun je niet alleen niet meer rijden, maar knallen de zuigers tegen je kleppen aan, en over het algemeen kun je dan gaan zoeken naar een ander motorblok. gewoon op tijd laten vervangen, dus.

2) een acculader is een apparaatje dat je in t stopcontact steekt en waarmee je dan je accu op kan laden. (wij hebben hier aan huis een halve werkplaats, dat soort zooi ligt hier dus gewoon. je kan zoiets wel bij de halfords kopen. Het is natuurlijk geen permanente oplossing, en zo'n ding is volgens mij duurder dan een nieuwe accu.)

Nee, ik weet inderdaad echt niets van auto's :D Maar ik vind het wel interessant :D Dus dank voor de uitleg :)

O, had ik nog nooit van gehoord. Grappig :)

Anton aus Tirol 29-06-2006 00:08

Citaat:

MightyMarcel schreef op 28-06-2006 @ 08:20 :
nee hoor. dat hangt er maar vanaf hoe je de radio aansluit. Ik heb zelf mn radio op de constante plus aangesloten, omdat ik het bloedirritant vond dat je de radio niet aan kon hebben zonder sleutel in het contact.

is dus maar net wat je bedoelt met 'goed' aangesloten.

Waarom zou je dat doen? Lijkt me best wel irritant als je elke keer de radio moet uitdrukken als je de auto uit stapt (en 9 van de 10 keer wil je dat de radio uit gaat als je de sleutel uit het contact haalt).

MightyMarcel 29-06-2006 09:09

Citaat:

Anton aus Tirol schreef op 29-06-2006 @ 01:08 :
Waarom zou je dat doen? Lijkt me best wel irritant als je elke keer de radio moet uitdrukken als je de auto uit stapt (en 9 van de 10 keer wil je dat de radio uit gaat als je de sleutel uit het contact haalt).
ik dus niet. daarom niet. ik vind t niet zo heel erg prettig om de sleutel erin te laten zitten omdat ik (of mijn medepassagiers) de radio aan willen laten.

MTpower 02-07-2006 01:44

Citaat:

Loontjuh schreef op 27-06-2006 @ 20:20 :
er moet één of andere 'snaar'/kabel ofzo in, die echt vervangen moet worden, want als ik dan pech zou hebben zou ik dus niet meer kunnen rijden :D Distributienogwat?
**
En: Acculader? :confused:

Vrouwen... :p

mugenpower16v 22-07-2006 01:10

Citaat:

MTpower schreef op 02-07-2006 @ 02:44 :
Vrouwen... :p
Had laatst het mooiste van allemaal.

"ey, dat klokkending is kapot hij gaat de hele tijd op en neer"



Turbodruk meter :rolleyes:





verder niets tegen vrouwen.. zou niet zonder ze willen hoor :D

Chimera 24-07-2006 11:38

Citaat:

MightyMarcel schreef op 27-06-2006 @ 07:48 :

met korte stukjes bedoel ik zeg maar tot 10km of zo. bij korte stukjes laad je accu simpelweg minder op dan dat je 'eruit haalt'. (over t algemeen dan).

ik heb een tijdlang dagelijks 15km gereden (en 15 terug), toen zette ik 1x per maand de accu even aan de accu-lader.

Nadeel van kleine stukjes is ook dat je veel condens krijgt in je laatste demper. Kwam er gistermiddag achter dat m'n einddemper van z'n pijp afgeroest is. Vond m'n auto al zo sportief klinken opeens :P

MTpower 24-07-2006 14:06

Citaat:

mugenpower16v schreef op 22-07-2006 @ 02:10 :
Had laatst het mooiste van allemaal.

"ey, dat klokkending is kapot hij gaat de hele tijd op en neer"



Turbodruk meter :rolleyes:

:D

juno 27-07-2006 09:23

Een accu vindt het niet zo lekker als hij een paar keer achter elkaar helemaal leeg is geweest. Dat verkort zijn levensduur aanzienlijk.

Tegen lekken haal ik altijd de aardedraad van zijn pooltje af. (die platte draad, die aan de carrosserie vastzit) Als ik mijn auto wil gebruiken, leg ik hem er weer op. (nee, is niet gevaarlijk, zit geen spanning op)

MightyMarcel 27-07-2006 15:18

Citaat:

juno schreef op 27-07-2006 @ 10:23 :
Een accu vindt het niet zo lekker als hij een paar keer achter elkaar helemaal leeg is geweest. Dat verkort zijn levensduur aanzienlijk.

Tegen lekken haal ik altijd de aardedraad van zijn pooltje af. (die platte draad, die aan de carrosserie vastzit) Als ik mijn auto wil gebruiken, leg ik hem er weer op. (nee, is niet gevaarlijk, zit geen spanning op)

je kan ook gewoon de boel zo aansluiten dat er geen stroom weglekt, das net ff wat gebruiksvriendelijker.

maar ach, bij een daf hoef je natuurlijk niet eerst de halve motor de demonteren voordat je bij de accu kunt.

juno 28-07-2006 12:46

Nee, ik doe de klep open, en hij zit pal links vooraan. Pool eraf, klep weer dicht, klaar in een halve minuut. :D

Voordeel van een daf is inderdaad dat ik onder de motorkap echt zeëen van ruimte rondom mijn motorblok heb.

Alleen de kachelunit, daar moet je het halve dashboard voor slopen. Vandaar dat ik een hele koude winter lang met wantjes aan heb moeten rijden. Hij gaf nog net genoeg warmte om de ruiten te ontdooien, maar verwarming van de cockpit was iets teveel gevraagd.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:36.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.