![]() |
Lege accu
Ik heb wat met accu's (zie Hardware :p :D) en nu dus ook wat met die van de auto.
Een tijd terug (vorig jaar ergens) was ik zo dom om de lampen te laten branden, dus m'n accu was leeg. Naja, met veel pijn en moeite dat ding weer aan de praat gekregen. Een tijd later overkwam het me nog een keer, ach ja. Kan gebeuren... Een tijdje terug was weer mijn accu leeg, maar ditmaal had ik niet de lampen aan laten staan. Ditmaal lag het (volgens mijn moeder) aan het feit dat ik de radio niet uit zette en dat deze dan langzaam m'n accu 'leegvreet'. Dus sindsdien doe ik netjes de radio elke keer uit. Wil ik vandaag, na een paar dagen geen autorijden, mijn auto starten... Het enige wat ik hoor is een tikje. Accu leeg. En nee, geen lampen laten branden, geen radio aan. Ik snap niet hoe dat nou kan. Iemand een idee? |
lekspanning misschien, als het nog een keer gebeurd even na laten kijken, tot die tijd even goed kijken of ook kleine lampjes enzo uitstaan
anders lekker duwen :p |
Laad ie wel weer op als je hebt gereden?
|
misschien is er een lek in de accu waardoor die shizzle eruit loopt of je hebt bijv. te lang iets in de aanstekershizzle laten zitten waardoor er te veel energie uitgaat..:D
|
Ook niet vergeten dat je accu zo eens in de 6 a 8 jaar gewoon aan het einde van z'n levensduur is. Goedkope accu's soms zelfs al na 3 jaar. Probeer dus ook even na te gaan hoe oud je accu is. Ik had 2 maanden terug het zelfde probleem, na een weekje stilstaan was de accuspanning steeds weg. Bij inspectie van de accu bleek dat deze toen al ruim 7,5 jaar oud was (1e accu in de auto). De accu heb ik toen vervangen en daarmee was het probleem direct opgelost.
|
Wij hebben het een keer gehad dat het lampje in de kofferbak bleef branden, maar dat kon je bij ons niet zien vanwege een dichte kofferbak.
En mijn oom heeft het 2/3 weken geleden ook gehad om deze reden. Wie weet is dat ook het geval bij je?:) |
Citaat:
hoogst onwaarschijnlijk ook overigens. gewoon een lekstroom ergens lijkt me waarschijnlijker, of een slecht oplaadsysteem. rij je veel korte stukjes ? |
Brand je accu lampje? Wat voor kleur?
Ik heb ook een tijdje last van een niet goed functionerende accu gehad.. Wat rondgebeld en uiteindelijk bij kwik fit voor 58 euro een nieuwe accu + montage. Ze kunnen in principe zo zien of er een nieuwe accu in moet (of niet). |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Zouden ze zo'n lek ofzo bv zien bij de APK-keuring/kleine beurt? Of moet je t dan echt aangeven?
|
Citaat:
bij een grote beurt zouden ze t wellicht merken, maar dat zou nog steeds toeval zijn. immers, zo'n auto staat daar maar een korte tijd, en in die tijd loopt je accu niet leeg. ik zou t ff zeggen als je toch bij je garage langsbent. met korte stukjes bedoel ik zeg maar tot 10km of zo. bij korte stukjes laad je accu simpelweg minder op dan dat je 'eruit haalt'. (over t algemeen dan). ik heb een tijdlang dagelijks 15km gereden (en 15 terug), toen zette ik 1x per maand de accu even aan de accu-lader. |
Citaat:
Dan kan ik meteen dit even aangeven bij hem. Korte ritjes maak ik over het algemeen op zich wel. Met soms wat langere stukken ertussen. En: Acculader? :confused: |
Citaat:
|
Citaat:
is dus maar net wat je bedoelt met 'goed' aangesloten. |
Citaat:
1) distributieriem (of -snaar), die zorgt voor de aandrijving en zo. Die brengt de beweging van de cilinders / krukas over op t vliegwiel. ... alsof dat jou wat gaat zeggen... anwyay, als je distributieriem knapt, kun je niet alleen niet meer rijden, maar knallen de zuigers tegen je kleppen aan, en over het algemeen kun je dan gaan zoeken naar een ander motorblok. gewoon op tijd laten vervangen, dus. 2) een acculader is een apparaatje dat je in t stopcontact steekt en waarmee je dan je accu op kan laden. (wij hebben hier aan huis een halve werkplaats, dat soort zooi ligt hier dus gewoon. je kan zoiets wel bij de halfords kopen. Het is natuurlijk geen permanente oplossing, en zo'n ding is volgens mij duurder dan een nieuwe accu.) |
Citaat:
|
Citaat:
O, had ik nog nooit van gehoord. Grappig :) |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
"ey, dat klokkending is kapot hij gaat de hele tijd op en neer" Turbodruk meter :rolleyes: verder niets tegen vrouwen.. zou niet zonder ze willen hoor :D |
Citaat:
|
Citaat:
|
Een accu vindt het niet zo lekker als hij een paar keer achter elkaar helemaal leeg is geweest. Dat verkort zijn levensduur aanzienlijk.
Tegen lekken haal ik altijd de aardedraad van zijn pooltje af. (die platte draad, die aan de carrosserie vastzit) Als ik mijn auto wil gebruiken, leg ik hem er weer op. (nee, is niet gevaarlijk, zit geen spanning op) |
Citaat:
maar ach, bij een daf hoef je natuurlijk niet eerst de halve motor de demonteren voordat je bij de accu kunt. |
Nee, ik doe de klep open, en hij zit pal links vooraan. Pool eraf, klep weer dicht, klaar in een halve minuut. :D
Voordeel van een daf is inderdaad dat ik onder de motorkap echt zeëen van ruimte rondom mijn motorblok heb. Alleen de kachelunit, daar moet je het halve dashboard voor slopen. Vandaar dat ik een hele koude winter lang met wantjes aan heb moeten rijden. Hij gaf nog net genoeg warmte om de ruiten te ontdooien, maar verwarming van de cockpit was iets teveel gevraagd. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:36. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.