![]() |
Salaris na behalen diploma
In februari haal ik (zeer waarschijnlijk) mijn MBO diploma, secretaresse (BBL). Dan ben ik 19.
Het bedrijf waar ik nu werk wil me dan voor vast in dienst nemen, omdat mijn collega rond die tijd met zwangerschapsverlof gaat. Hoeveel zou ik dan kunnen verdienen? * 19 jaar * MBO diploma * werk daar dan 2 jaar * 32 uur in de week * wat we nu met z'n tweeen doen ga ik grotendeels alleen doen Op internet kan ik het nergens duidelijk vinden, dat gaat veelal over volwassenen... |
Citaat:
|
nog geen 23 :rolleyes:
|
Citaat:
|
op basis van een 36-urige werkweek, is het minimumloon voor een 19-jarige 4,28 bruto per uur.
http://www.fnv.nl/bijbaan/ |
Ik zou zeggen, ergens tussen de 900 en 1200 euro bruto per maand. Toen ik 18 was en net van school af was, met 1 jaar MBO en mavo diploma verdiende ik al 8,65 euro per uur op een klantenservice.. Maar administratief werk verdient meestal net iets minder.
|
Toch eigenlijk wel raar dat het minimumjeugdloon ook geldt als je te maken hebt met negentien- en twintigjarigen die overigens geheel als volwassenen leven (eigen huishouding, eigen lasten en baten, et cetera).
Het is niet alsof je als vierentwintigjarige zoveel meer geld nodig hebt om te leven dan als tweeëntwintigjarige als je zelfstandig woont en werkt. |
Ze zouden het misschien beter naar opleiding kunnen doen, maar ja. En dat doen werkgevers soms ook al.
|
Citaat:
Waarom is dat niet zo landelijk geregeld (anders: wat zijn de nadelen?) |
Citaat:
|
Nouja, ik sta dan ook niet afwijzend tegenover het gelijkschakelen van het minimumloon per uur voor jeugdigden in een bepaalde leeftijdscategorie (bijv. 18-22) waarin men volledig onderling uitwisselbare functies vervult en de leeftijd er verder totaal niet toe doet.
|
Citaat:
minimumloon is meer voor bijbaantjes en echt simpel werk bedacht lijkt me. (overigens wel verdraaid weinig, dat minimumloon. ) |
Ja, maar dat hangt dan al weer af van de aanwezigheid van een cao. Als je puur naar het uitgangspunt van de wet kijkt gaat mijn betoog wel op.
Naar mijn idee geldt het inderdaad ook meer voor bijbaantjes e.d., niet wanneer je gewoon fulltime werkt. |
Duh, omdat dan de vakkenvullers meer moeten verdienen, en dat stuwt de inflatie zeer hard ;)
|
Een bijbaantje is niet voor iemand die de schoolverlaat en dan een baantje wil hebben.
Dus valt hij/zij niet in het criminele vak etc... Ook is hij/zij interessanter voor het bedrijfsleven. Jeugdwerkloosheid (daarom was het ook ingesteld) En dat weegt een stuk hoger op tegenover de mensen die niet meer bij hun ouders wonen. genoeg redenen om het minimumjeugdloon te houden. |
Citaat:
via salarischeck kom je uit op ongeveer 10,75 per uur. |
Citaat:
|
Citaat:
|
| Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:44. |