![]() |
Na mij de vloed
Na mij de vloed
Hier rust ik met vijf sterren boven op me met madeliefjes en een klein lichtje voor als het donker wordt in plaats van zwart. Hoe alles anders was toen ieder meisje een prinsesje kon zijn en ik ik de eerste niet was en ook niet de laatste want de wereld die moet cirkelen en cirkelen en cirkelen voor altijd rond en rond en nooit meer stoppen. De deuren open splinters in het rond. Witte duiven vliegen naar buiten ze pikken kruimels uit mijn haar en fladderen ook weer weg. Want duiven vliegen weg ja dragen ziektes met zich mee voor de prinses die een reden zoekt om dood te gaan en misschien heel misschien nog even te vliegen op het laatst. Ik vang een kruimel op mijn tong of was het de regen? Was het de regen drinken we haar lustig op de fiets als de vogels schuilen in de lucht en water langs raamkozijnen loopt. Mijn bloes zal nat en wit zijn mijn graf gedrenkt in zeewater. |
Die titel lijkt verdacht veel op "Apres nous, le déluge," uitspraak van Mme de Pompadour, maitresse van Lodewijk XV. Ook met dit als aanknopingspunt kan ik je metaforen niet ontcijferen.
|
Citaat:
|
Citaat:
Maar het spreekwoord lijkt te zeggen dat je je nergens over bekommert omdat je niks met de gevolgen te maken hebt, maar in dit gedicht draagt het meisje toch nogal een last, zou ik zeggen :confused: |
Citaat:
|
Citaat:
@ NfS: Volgens mij hebben ik en wikipedia gelijk. Wist je overigens dat wel vaker de herkomst bekend is van hele normale spreekwoorden? Het spreekwoord over de lelijke aap met de gouden ring is bijvoorbeeld van Cats. |
Citaat:
] Citaat:
|
Citaat:
ik ben inderdaad de schrijfster en bij deze een beetje toelichting. Het gedicht is gebaseerd op beelden, op gevoelens die beelden op roepen. Ik weet weldegelijk waar het over gaat maar ik weet ook dat het op verschillende manieren kan worden begrepen. De bedoeling is dan ook dat de beelden op worden geroepen, niet de verhaallijn. Ik weet niet of je daar ook een beetje boos van wordt, ik hoop het niet. P.S Ik snap je irritatie wel hoor, het is nooit leuk om als lezer in het diepe te worden gegooid. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:02. |