![]() |
Duivennest voor m'n raam
Ik ben een weekje niet thuisgeweest en in die tijd stond het raam van mijn slaapkamer een stukje open (met een hor ervoor). Twee duiven kwamen op het geniale idee om daar een nestje te bouwen, lekker uit de wind en zo.. d'r ligt iig al één ei.
Wat is nou diervriendelijker, die beesten gewoon hun gang laten gaan, of het toch maar weghalen? Straks waait ineens het raam dicht en zit zo'n duif geplet ofzo :s Of als er baby-duifjes komen, dat ze dan te pletter vallen? Geen idee of dat snel zou gebeuren :o 't nest zag er niet al te geweldig uit, gewoon een paar takken op een hoop. Ik heb er zelf niet zoveel last van, ik ben maar 2 nachten in de week thuis. |
Kan je niet het nest nog verplaatsen naar een richeltje bij je raam ofzo?
Verder geeft een duivennest vaak veel uitwerpselen. Zowel in je raamkozijn als eronder (in de tuin bijv). Weet niet of jij of je ouders daar op zitten te wachten. Ik denk dat als je het liever hebt, je het nest nog wel weg kan halen. Ze zijn nog maar net begonnen, het ei zal nog niet bebroed zijn, dus ze kunnen nog makkelijk ergens anders opnieuw beginnen. Neem ook aan dat bij heel slecht weer het raam toch ook dicht moet kunnen, of maakt dat niet uit? |
Verplaatsen zal moeilijk worden.. het zit tussen mijn raam en de hor in, boven een kleine vensterbank. Maar 'los' op een vensterbank zal het niet lang meegaan. Ik kan het wel ergens anders leggen (op de grond, in een boompje) maar dan vinden ze het missch niet terug.
Eronder zit een stoep, m'n kamer zit aan de straatkant. Dat is verder niet zo erg denk ik. Bij slecht weer doen we idd wel altijd de ramen dicht... op zich maakt een beetje binnen-regen mij niet uit, missch denken mn ouders er anders over :p |
Kan je misschien het raam vast zetten op een of andere manier? Ik zou de duifjes gewoon even hun gang laten gaan, die zijn zo weer weg.
|
Binnen twee weken is een babyduif al redelijk groot... Als je zo lang kunt wachten:P
|
Citaat:
We hebben besloten het met rust te laten.. ze zoeken het maar uit met zn tweetjes :) |
zo snel gaat het nou ook weer niet hoor. Denk dat er komende week eerst nog een stuk of 2 eieren bij komen en dan gaat de duif pas broeden. Net even opgezocht en dat duurt ongeveer 2,5 week. Daarna moeten de jongeren nog volwassen worden, ook even opgezocht en dat duurt nog ongeveer 4 weken voordat ze kunnen vliegen. dus denk dat je nog minimaal 1,5 maand moet wachten voor ze weg zijn.
|
Citaat:
Nja het is niet anders dan. 't is misschien ook wel leuk om het zo van dichtbij te kunnen volgen. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Dat lijkt me echt gaaf ^^ Kun je geen fotoverslagje maken?
Ik denk dat het pletten wel mee zal vallen en anders zou je er nog iets van een wig tussen kunnen duwen voor de zekerheid. |
Citaat:
|
k zal vrijdag eens kijken hoe het ermee staat ;)
|
Toevallig zit ze nu net het nestje goed te leggen, foto's:
http://www.boomspeed.com/pvpv/duifklein.jpg http://www.boomspeed.com/pvpv/duifkleindichtbij.jpg De twee eitjes zijn te zien op de onderste foto :) Maar tis dus een nest van niks, ik weet niet of die eitjes het lang vol gaan houden :o aan de andere kant ligt er eentje al een week of 2 nu, dus misschien... |
nieuwe foto's toen ze er 10 seconden vandoor was:
http://www.boomspeed.com/pvpv/duifei.jpg http://www.boomspeed.com/pvpv/duifeigroot.jpg ze heeft een eitje dus fatsoenlijker gelegd, het ander ligt bijna verborgen onder de takjes (1 verkeerde beweging en het valt op de grond denk ik) |
ohh dat is een turkse tortelduif <3 die zijn zó mooi :o
|
1 eitje is gesneuveld :(
|
:(
Vreemde duiven daar :o :P |
Het andere ei is net ook kapot gevallen op de stoep :( zag er best smerig uit, dr zat al een babyduifje in, nu is t een bloederige massa :( ik doe mn raam zometeen maar dicht voor ze het opnieuw gaan proberen :/
|
Ahw :(
|
Is denk wel een goed idee. Krijg het idee dat het jonge duiven zijn die voor het eerst broeden, anders zouden ze het volgens mij niet zo raar aanpakken.
Maar wel jammer idd :s |
Wees blij dat ze iig nog voor je raam zitten, ik heb ze IN de keuken :D (n)
En ja die jaag ik er constant weg voor ze de kans krijgen hun nestje af te bouwen en het nestje gaat netjes naar het balkon. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:37. |