![]() |
VWO-diploma halen
Oké. Lang verhaal.
In de tweede van het VWO ben ik het halve schooljaar ziek geweest, waardoor ik dus de helft heb gemist. Dat jaar ben ik gemakkelijk overgegaan, met taken voor Biologie en Geschiedenis (om bij te werken). Het volgende jaar, de derde, ben ik blijven zitten door wis- en scheikunde. Vorig jaar, mijn tweede maal in de derde, gewoon met gemak weer overgegaan. Maar mijn vierde lesjaar -met M-profiel- ging niet zo best. Ontzettend lastige leraren; mijn docent economie die een toets kwijtraakt, mijn anw-docent die overspannen wordt en de werkstukken van zo'n beetje de hele klas kwijt maakt en dan maar 1en geeft. En wiskunde. Daar ben ik nooit goed in geweest, maar ik sta nu een 5. Voor economie sta ik een 5,3. ANW wonderbaarlijk genoeg een 6. Máár, economie en wiskunde zijn profielvakken. En op mijn school ga je niet over als je twee profielvakken onvoldoende zijn. Nou heb ik volgend jaar geen economie meer - mocht ik over gaan. Het is ook geen (school)examencijfer. Ik mag er dus ook geen herexamen voor doen en ik kan ook geen werkstuk of iets dergelijks maken om het op te halen. Het economiecijfer telt mee voor mijn overgang en daarna... verdwijnt het in de vergetelheid. Zeg maar. En wiskunde is in elk profiel hetzelfde; iedereen heeft wiskunde A1,2. Verder sta ik 3 zessen, 5 zevens en 2 achten. Mijn gedrag is goed: ik let goed op in de les en ben stil. Geen één keer eruit gestuurd dit jaar (wat echt een record is voor mij). Mijn coördinator heeft gezegd tegen mij dat ze samen met de examencommissie zal kijken naar mijn economiecijfer. Ze zou kijken of het misschien 2 punten omhoog gehaald kon worden, waardoor ik dus gewoon over zou gaan. Maar stel nou dat dat dus niet gebeurd. Ik ben bijna 17 en zou volgend jaar 5 VWO moeten doen. Als ik niet over ga, kan ik dan naar bijvoorbeeld het Regio College om mijn havo/vwo-diploma te halen? Of misschien de VAVO - ik geloof dat dat hetzelfde is.. Wat kan ik doen, als ik niet overga, om mijn VWO-diploma alsnog te krijgen? Behalve het van iemand stelen dan. |
Dus: ( ff kijken of ik alles snap staat nogal onduidelijk)
2 VWO half jaar gemist door omstandigheden maar wel overgegaan 3 VWO 1 keer blijven zitten 4 VWO door omstandigheden en doordat je niet zo geweldig bent in wiskunde is er een kans dat je blijft zitten. Je deed in 4 VWO profiel richting maatschappij en je wilt in de 5de CM doen. Je bent bijna 17 wat je zou kunnen doen, mits je blijft zitten: 1. Gewoon op school blijven, in 5 VWO zijn er altijd wel mensen die dan al 19 zijn. (In mijn klas 3 mensen van 19 ) 2. 4 VWO op school doen , volwassen onderwijs met desnoods 5 en 6 vwo in een jaar. 3. Andere opties maar daar kan ik je niet echt mee helpen. Er zijn al wel wat meer topics over, je zou die alvast kunnen doorlezen. Ook zou je al wat kunnen gaan zoeken met www.google.nl . |
Als je in de toekomst wilt voorkomen dat je weer blijft zitten is het wellicht verstandig om op te houden met het leggen van de schuld bij een ander dan jezelf. Je blijft nu niet bijna zitten vanwege "ontzettend lastige leraren", maar omdat je of te dom bent of te weinig aan school hebt gedaan. Tenzij uiteraard het hele jaar is blijven zitten vanwege deze "lastige leraren", maar dat lijkt mij niet het geval.
Het is vrij makkelijk om anderen de schuld van je eigen falen te geven, maar je houdt er niemand mee voor de gek, hoogstens jezelf. Dus wees dapper en geef toe dat je gefaald hebt dit jaar, JIJ dus, niet je docenten. Zal je zien dat je volgend jaar veel beter presteert. |
Citaat:
Jij weet niet genoeg om over zoiets te kunnen oordelen. Ik heb mijn werk gewoon gemaakt. Als ik in mijn toetsweek een economietoets maak en de docent het vervolgens kwijtmaakt om mij vervolgens maar gewoon een 4 ervoor te geven, is dat niet mijn schuld. Ik heb allevier de opgegeven werkstukken van ANW gemaakt en op tijd, één zelfs te vroeg, ingeleverd. Je moest eens weten hoe laks sommige leraren op mijn school zijn. Mijn mentor van de tweede klas heeft nooit en dan ook echt nóóit contact met mij of mijn ouders opgenomen tijdens mijn ziekteverzuim van víer maanden. Zo zijn er nog wel tig voorbeelden van dit soort situaties tussen docenten en leerlingen op mijn school. En het ligt heus niet aan het niveau van de leerlingen of iets dergelijks. Verder heb ik toch zeker gewoon voldoendes? Ja, misschien had ik wat harder kunnen werken aan maatschappijleer om een 7 te krijgen. Voor mijn anw-toetsen heb ik allemaal hoger dan een 7, daar heb ik mijn best voor gedaan en sta nu dus een zes. Voor drie talen en geschiedenis en ckv een 7. Voor engels en informatica een 8. Lichamelijke opvoeding, een zes. Mijn cijfers zijn verder gewoon goed genoeg om mee over te kunnen gaan. Misschien niet zo goed als ze zouden kunnen zijn, dat is dan maar jammer want in het derde kwartaal had ik wel iets anders aan mijn hoofd dan druk studeren, wat mijn gemiddelde voor 2 vakken dus naar benden haalde. Ik ben niet iemand die elke week uitgaat of iets dergelijks, ik houd daar niet van. Ik besteed waarschijnlijk meer tijd aan mijn schoolwerk dan de meeste mensen uit mijn klas. Die bestaat dan ook voornamelijk uit mensen wiens prioriteit het is om het platste mobieltje te hebben. Er zijn meer mensen in mijn leerjaar die een onvoldoende voor economie en/of wiskunde staan. Je weet echt niet waar je het over hebt (y) . |
Citaat:
Sorry voor de onduidelijkheid, maar ja, je hebt het begrepen. Bedankt voor je antwoord, maar mijn coördinator belde rond zevenen om te zeggen dat ik het met een werkstuk mag ophalen. |
Citaat:
1. Je staat slecht, je hebt een extra werkstuk nodig om nipt over te mogen. 2. Er zijn meer mensen in jouw jaar die een onvoldoende staan voor wiskunde of voor economie. Conclusie: 1. De meerderheid staat dus voldoende voor wiskunde en/of economie. 2. Jij presteert slechter dan de meerderheid. Vraag: 1. Waarom presteer jij slechter dan de meerderheid? Omdat alle docenten zo stout zijn? Logische verklaring: 1. Je werkt niet genoeg 2. Je beschikt niet over de benodigde capaciteiten. En kom niet met dat verhaal over dat je andere dingen aan je hoofd had. Iedereen heeft altijd andere dingen aan zijn hoofd. Daarom is het niveau ook zo laag dat je zonder inspanning gemakkelijk voldoendes moet kunnen halen. Als je er een periode eventjes niet verschikkelijk hard aan trekt en daardoor bijna blijft zitten dan is dat een goede indicatie dat het probleem bij jou ligt en niet bij de stoute docent. |
Citaat:
Mijn moeder had kanker en sommige mensen (oh, wat een vreselijk slechte smoes is dit zeg) kunnen daar niet goed mee overweg, daarbij ben ik ook nog een meisje en meisjes zijn kennelijk gevoeliger dan de meeste jongens (wat natuurlijk niet voor iedereen geldt). Ik had mijn voldoende voor economie gewoon kunnen behouden als de docent mij niet onterecht een vier had gegeven. En hoe presteer ik slechter dan de meerderheid als er meer mensen zijn met twee onvoldoendes? |
Ik maak uit dat werkstuk wat je moet maken op dat je over bent als dat werkstuk voldoende is? Dan mag hier een slotje op want dan is het hele probleem niet meer van toepassing.
Misschien een les voor de volgende keer: als er iets mis gaat omtrent werkstukken en toetsen die kwijtraken ga dan altijd naar de examencommissie op school, en als die er niet is de coördinator/rector. Die kunnen meestal wel een passende oplossing vinden (overdoen van de toets bv.). |
@ axgimpa: het is nooit alleen de schuld van docenten dat je blijft zitten, dat is onmogelijk. De vraag is dus: wat moet je aan jezelf veranderen zodat dit niet nog eens gebeurt? En let wel: ik zeg niet dat het volledig jouw schuld is. Alleen dat het verstandig is om het volgende keer voor te zijn.
|
Citaat:
Als het echt zo met de docenten is gesteld zou ik gewoon met mn ouders naar de school stappen. En sowieso als je niet overgaat een andere school zoeken. Want als je 3 maanden ziek ben en ze zoeken geen contact, dat vind ik niet kunnen! Wat betreft economie als je onterecht een vier krijg , had je daar gelijk iets aan moeten doen. Desnoods hier even geinformeerd naar welke instantie je dan moet gaan. Want als een docent dingen kwijt raakt, is het zijn schuld en ik neem dat je kan bewijzen dat je het wel gemaakt heb, ofniet? |
Citaat:
Het is ook onlangs gebeurd dat hij voor die toets maar een vier gaf (terwijl de toets al een tijdje geleden is gemaakt). Mijn ouders hebben een brief geschreven dan ook, maar omdat er toch de kans bestond dat ik, omdat het twee profielvakken zijn, niet over zou gaan. Krummeltje: Ik had inderdaad beter de werkstukken kunnen mailen, of misschien wel een 'bewijs van ontvangst' kunnen vragen. I love stars: Dankjewel! En ja, ik heb van drie van de vier werkstukken bewijs dat ik het heb gemaakt, het andere heb ik tijdens een les gemaakt (wat ook de bedoeling was). Ook is er een absentielijst voor die economietoets als het goed is, waar ik niet op sta. Evatjuhhhh: Ja, hij mag dicht (y) . |
Mooi. :)
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:11. |