![]() |
Gaelic
Uit pure nieuwsgierigheid: wie beheerst deze taal? En wie heeft er nog goede tips/websites met lessen oid? Vind het een erg gave taal, maar weet er helaas nog maar weinig van, dus alle links zijn welkom (Y)
|
|
De sleutel tot alle wijsheid is een oog des onderscheids vaardig, waarvan Dynamo er maar liefst twee heeft. (y)
|
Of Manx
|
Dat is geen moderne taal :o
|
Zie je? Men moet scherp onderscheiden!
|
:(
|
|
Citaat:
|
Citaat:
Ta me go maith :) Pog mo thoin. (als ik het goed spel) Da's het enige dat ik ken :P |
Citaat:
|
Citaat:
"De laatste oorspronkelijke spreker, Ned Maddrell, stierf in 1974, maar daarna leefde de taal kunstmatig weer op en mensen begonnen haar weer als tweede taal te leren. Vele kinderen die nu worden geboren, worden zowel in het Engels als het Manx opgevoed. De regering van het eiland bevordert de taal en er kunnen lessen e.d. in het Manx worden gevolgd." Bron |
:cool:
|
Citaat:
|
gaelic is juist wel n moderne taal en wordt telkens vernieuwd
Als je in een bedrijf in ierland wilt werken prefereren ze zelfs mensen die Iers gaelic kunnen. Iers is verplicht op scholen. ik heb 50 paginas aan lesmateriaal voor je mocht je dat willen. Verder moet je maar eens browsen op internet, er zitten wel wat lessen bij. Het enige is de uitspraak: die is niet zoals je het schrijft en je kunt het ook niet precies vanuit de vertaling die gegeven wordt, goed leren. beste is dus om een ierstalig persoon te vinden of naar ierland te gaan. Gaelic kent vele takken inderdaad, cornish, welsh, schots, manx, galicisch, allemaal voorbeelden van gaelic. Ik moet zeggen dat alleen schots best op het iers lijkt. de grammatica is wel heel anders dan de meeste germaanse/latijnse talen MAAR er zijn ook vele overeenkomsten tussen ierse en franse woorden! Zo is roi koning in t frans in het iers rí. Voeg me maar toe als je meer vragen hebt :) |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:17. |