![]() |
Voor de toonbank
Voor de toonbank
Doet u eigenlijk ook nog maar die polaroidcamera daar, antwoord ik, dan kan ik alles vastleggen en later bij de foto’s zeggen wanneer het was en hoe en wat, dan kan ik ze op de muren hangen, het geel gerookt behang vervangen en altijd verlangen naar nog meer. Maar hoe ’t juiste moment te kiezen, zonder gedonder de mensen flitsen van ogen dicht, dan wel drakularood en anders de bedoeling dood: bewogen, vingertop voor de lens geschoven of allen gênant in dronken toestand want slechts die avond laat dat plaatje gelukzalige idealen zien (tot je nuchter nog eens kijkt). Nee – wacht even, kunt u in plaats daarvan een pakje pennen geven, hoeveel wordt dat in totaal? Ik schrijf wel weer een waar verhaal, verdraai een feit (de werkelijkheid) en feestjes blijven zoals ik dacht. Dan knip ik woorden in het ritme waarop ik gisternacht nog danste, rijm wat klanken et voila: het beeld dat ik dus hebben wilde. |
Leuk gedicht... Het heeft 't ritme van een sneltrein :cool: , en ik kan je niet onthouden van 1 van mijn favoriete gedichten, die hier wat van weg heeft.
Een foto hoeft niet een foto hoeft niet zeg ik haar zacht maar beslist want foto's zijn eeuwig vrijwel en aan eeuwigheid valt niet te tornen. mijn foto hoeft niet zeg ik je, ruw en hardhandig, want bij haar ben ik zacht en beslist, maar in dit gedicht heb ik bruine ogen en een rode mooie auto. in mijn dichten speel ik toneel, en in mijn zinnen verzin ik stukjes van een volledige foto die jullie nooit kunnen zien. Die slechts rechtsonder mijn doodzijn zal verschijnen. Jonas de Byttere |
Citaat:
Ik wil de laatste regel (na 'het beeld') eigenlijk veranderen in 'dat geen van de foto's vangen kon'. Of niet? |
Citaat:
Verder vind ik je hele 3e strofe erg mooi; het loopt lekker en klinkt gewoon fijn en sluit goed aan bij de rest :) |
gaaf.
|
Citaat:
Citaat:
Ja, dit gedicht heeft me toch verrast bij het verderlezen. Ik herkende er weer Reem in :) Drakularood, enzo :) En hoe er meer inzit dan je op het eerste gezicht zou denken. Je hebt het dichten onderhand wel onder de knie, zo. Mooi! (y) |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:50. |