![]() |
Blauw--> gebroken?
Ik vroeg me af, ik heb vanmorgen de bovenkant van mijn pols gestoten (echt heel hard) tegen de stalen deurpost... nu doet het nog best wel zeer, maar het is nu blauw aan het worden. Kan het dan nog wel gebroken zijn of zou het dan alleen flink gekneusd zijn?
Ik heb voorheen mijn hand namelijk eens gebroken geslagen tegen de stalen deurpost, dus ik weet wel dat het zo kan breken. Maar ik kan me niet meer herinneren of het blauw was geworden toen... Kan iemand mij helpen?? |
als het echt gebroken is dan heb je er wel wat meer last van lijkt me, zeker bij gewrichten. Natuurlijk kan het wel zo zijn maar ik zou maar gewoon uitgaan van een kneuzing/bloeduitstorting tenzij je er echt last van hebt.
|
Ja, ik kan het namelijk wel gewoon nog buigen enzo, dat doet wel zeer, maar ik kan het wel.
|
Als het gebroken is hoef je er niet meer last van te hebben dan bij een kneuzing, integendeel, een kneuzing doet vaak meer pijn dan een breuk. Maar als je alles nog goed kunt bewegen (ook al doet het pijn) denk ik dat het inderdaad eerder gekneusd dan gebroken is.
|
Iets kan ook én gebroken én gekneusd zijn, natuurlijk.
(Mijn been was zwaar gekneusd en gebroken, dus prachtig blauw (bijna zwart) en 't scheenbeen helemaal door.) Goed koelen en kijk even of je nog alle bewegingen kan maken. 't Kan best pijn doen, maar als een beweging écht onmogelijk is, dan even naar de dokter voor de zekerheid. |
Het kan natuurlijk ook gewoon een blauwe plek zijn...? Dat kan ook pijn doen 'in' het lichaamsdeel waar de blauwe plek op zit.
|
Mijn zusje heeft lang geleden eens een scheurtje opgelopen in een bot bij haar pols en daar een tijdje mee rondgelopen. Toen ze alsnog naar de dokter gegaan is hebben ze er gips omheen gedaan. Je pols kan dan niet veel meer hebben natuurlijk dus ik zou niet al te lang wachten als het zeer blijft doen.
|
Nou ik had vanmorgen de dokterspost aan de telefoon gehad, en toen heb ik het even voorgelegd aan de assistente. Die gaf me als advies dat ik het even een dagje moest aankijken en als het morgen niet minder is geworden, ik ff langs de eerste hulp moet gaan.
Ik moet zeggen dat het al iets beter gaat en ik al wat meer kan doen. Het wordt nu ook echt blauw op het punt waar het zeer doet. |
Heb je arnica zalf in huis? Dat helpt nog wel eens goed tegen zwelling en verkleuring bij een kneuzing :)
|
Ja klopt, dat heb ik ook (y) Helemaal vergeten dat ik het in huis had, haha :)
Thanx!! |
Breuken doen vaak minder pijn dan kneuzingen.
|
Ik heb me ooit op de eerste hulp laten vertellen dat breuken vrijwel onmiddelijk blauw worden (echt binnen 5 minuten) en kneuzingen ed. pas wat later op komen zetten.
|
Citaat:
Maar het is gelukkig niet gebroken geweest. Wel heel erg gekneusd. |
Citaat:
Bij mij deden ze er bijna meteen ijs op en werd me verteld dat als het meer pijn ging doen het waarschijnlijk gebroken was en als het minder pijn ging doen het gekneusd was. |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:03. |