![]() |
U verleende mij een gunst
Eigenlijk is hij bedoeld als VO bij Letteren, maar als je bij die VO een verhaal wilt maken is het volgens mij nóg lastiger:p
U verleende mij een gunst Neem een monster, hier is mijn arm, zet je tanden erin en bijt bijt beet. Beter één monster aan je arm, dan tien in je maag. Vliegen zwaluwen altijd zo hoog? Vallen mussen van het dak? Het zou vandaag warm worden, maar ik heb het koud, door de monsters kou gevat. Toen ze even niet keken, draaide ik me om en rende weg uit het ziekenhuis. Het bloed druipt uit mijn lijf, uit de beten van de beschermer die ik zal blijven eren. Beter één God in de hemel, dan de duivel dichtbij de tempel van mijn lichaam dat beschadigd is, onherstelbaar beschadigd, beschermer, hoort u me, ik heb u nodig, u kunt mij beter maken. Een zwaluw is braver dan een havik, maar nog altijd een carnivoor. Voordat ik mij toevertrouw, moet u mij vertellen hoe ik smaakte, was ik zuur, is mijn bloed groen van kleur? Monster van mijn nagels, help me en God, ik bid toch elke nacht dat ze mij niet mogen bijten, dat ze mij niet mogen eten, knagend van binnenuit. Alstublieft, maak mij beter, maak mijn bloed rood en laat het in mij blijven stromen. Hier is mijn arm, hier is een vogel, hier is de hitte, hier heerst de kilte. |
Wow, vogelvrij :) Hier en daar overdrijf je een beetje (en sommige terugkeringen van dat Monster vind ik overbodig of een beetje té kinderlijk), maar je vondsten zijn leuk! Het blijft ook boeien, hoewel het redelijk lang is. Ook het einde is goed; "bijt bijt beet" : goed gevonden.
Nog één opmerking: vanwaar die herhaling van 'beschermer'? |
Ik ging op Letteren kijken en toen bleef ik daar hangen en vergat ik weer te reageren. :p
Ik vind het maf en dan in dit geval wel positief. :) Het leest wel een klein beetje als een verhaaltje, alsof het bij zo'n groot prentenboek hoort met een groot plaatje erbij. (er was toch zo'n topic op Artistiek om tekeningen bij gedichten te maken? Zou hier wel bij passen). Maar goed, het is helemaal geen lief kinderverhaaltje. :o Wel origineel! Weet verder niet zo goed wat ik erover moet zeggen omdat ik het heel moeilijk vind om het echt als een gedicht te zien. :o |
Citaat:
Deze herhaling? Citaat:
@Thoughtful: Ja, bedankt:) Het is ook een soort van verhaaltje, hoewel er niet echt tijd voorbij gaat en er geen opvolging van gebeurtenissen is (ik heb wel opgelet bij Verhaalanalyse:P), maar het is ook niet alleen situatiebeschrijving, geloof ik. Maar een lief kinderverhaaltje is het in ieder geval niet:D |
Citaat:
|
Een geweldig spel.
Meer hoef ik niet te zeggen denk ik - want je zult zelf wel weten dat dit gedicht de lezer totaal mee kan voeren en aan het eind aan een vrije val naar de werkelijkheid overgeeft. |
Citaat:
@Orpheus: dat wist ik niet, dat hoopte ik alleen maar. Dank je:bloos: |
Misschien heb ik een concentratiestoornis, maar je raakt me steeds halverwege kwijt. Ik heb het een paar keer gelezen en het gaat steeds beter, dus wellicht ligt het gewoon aan mij, maar ik vind het een beetje lang :o .
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:39. |