![]() |
vragen over boekenlijst Nederlands
Dag allemaal,
Ik ben op het moment druk bezig met mijn afstudeerscriptie voor de master Book and Byte in Leiden. Mijn scriptie gaat over boekverfilmingen en over het effect van de film op de populariteit van het boek. Het zou mij heel erg helpen als zoveel mogelijk mensen onderstaande vragen beantwoorden en deze week naar mij terugsturen (A.R.Sterrenburg@umail.leidenuniv.nl). Als je niet alles meer weet, kun je opschrijven wat je je nog wel herinnert. Ik heb het lijstje expres zo kort mogelijk gehouden, in de hoop op veel reacties. Uiteraard zal ik geen namen vermelden in mijn scriptie. Alvast bedankt, Annemieke Sterrenburg ----------------------------------- Opleiding (vmbo/havo/vwo): Examenjaar: Man/vrouw: 1. Welke boeken stonden op je eindlijst voor het vak Nederlands? 2. Zijn er verfilmde boeken bij? (Zo ja: welke?) 3. Heb je die boeken op je lijst gezet omdat je wist dat er een film van was? 4. Heb je de film(s) ook gezien, vóór je mondeling? 5. Zijn er boeken die wel op je lijst stonden maar die je niet gelezen hebt? (Welke?) |
1. Welke boeken stonden op je eindlijst voor het vak Nederlands?
-Reinart de Vos (Willem) -Het wederzijds huwelijksbedrog (Pieter Langedijk) -Max Havelaar (Multatuli) -Blokken (Ferdinand Bordewijk) -De glazen brug (Marga Minco) -De aanslag (Harry Mulisch) -Voor een verloren soldaat (Rudi van Dantzig) -Phileine zegt sorry (Ronald Giphart) -De kleine blonde dood (Boudewijn Buch) -De reis van de lege flessen (Kader Abdolah) -De ruimte van Sokolov (Leon de Winter) 2. Zijn er verfilmde boeken bij? (Zo ja: welke?) Max Havelaar, de aanslag, phileine zegt sorry, de kleine blonde dood. 3. Heb je die boeken op je lijst gezet omdat je wist dat er een film van was? nee 4. Heb je de film(s) ook gezien, vóór je mondeling? alleen phileine zegt sorry voor boekverslag 5. Zijn er boeken die wel op je lijst stonden maar die je niet gelezen hebt? (Welke?) nee, maar wel niet gelezen voor boekverslag maar later wel ingehaald |
Ja, hier antwoorden kan natuurlijk ook!
Hartstikke bedankt. Oh en als je dit nog leest: vmbo/havo/vwo? examenjaar? m/v? |
Opleiding: vwo
Examenjaar: 2006 Man/vrouw: M 1. - Anoniem – Mariken van Nieumeghen; - F. Bordewijk – Karakter; - B. Büch – De kleine blonde dood; - L. Couperus – Eline Vere; - H. Lampo – De komst van Joachim Stiller; - Tessa de Loo – De tweeling; - H. Mulisch – De aanslag; - Th. de Vries – De wilde vrouwen van Pella; - A. Japin – Een schitterend gebrek; - A. Enquist – De thuiskomst; - W.F. Hermans – Nooit meer slapen; - J. Siebelink – Margaretha. 2. Ja: Karakter, De kleine blonde dood, De komst van Joachim Stiller, De tweeling, De aanslag en Nooit meer slapen. 3. Nee, bij geen van alle. 4. Karakter en De kleine blonde dood heb ik wel gezien, de rest niet. 5. Ja, ten eerste De tweeling, daar heb ik maar een pagina of honderd van gelezen; ik vond het verschrikkelijk saai. Helaas mocht ik het niet van mijn lijst schrappen omdat het boekverslag over De tweeling een verplicht onderdeel van mijn verzameling verslagen vormde (een boekverslag over Montyn of De tweeling was verplicht). :s Ten tweede Eline Vere; ik kon het niet meer op tijd uitlezen, ik had er slechts 190 pagina's van gelezen, maar ik heb me er mooi uit geluld met een verhaal over het naturalisme in relatie tot Couperus (ik had wel een goede samenvatting bestudeerd). :) |
vwo, 2004, vrouw
1. + Harry Mulish - De aanslag + WF Hermans - Au pair + ??? - Beatrijs + Joost van den Vondel - Gijsbreght van Aemstel + Gerard Reve - De avonden + Renate Dorrestein - Buitenstaanders + Gerrit Komrij - De klopgeest + Louis Couperus - Het zwevende schaakbord + verzameling stencils met verhalen/gedichten romantiek + Tessa de Loo - De tweeling + Kristien Hemmerechts - De kinderen van Arthur + verzameling stencils tussen de wereldoorlogen/ tom lanoye - niemands land 2. de tweeling/de aanslag 3. nee 4. de aanslag geloof ik wel, de tweeling later pas. 5. veel van de stencils niet, beatrijs alleen datgene dat in twee lessen in klas werd gedaan. |
Bedankt! Reageren kan nog steeds hoor, eind deze week ga ik de resultaten verwerken. Ik heb nu 36 reacties (een paar via deze oproep), maar kan er zeker nog meer gebruiken!
|
Opleiding: vwo
Examenjaar: 2006 vrouw 1) - Harry Mulisch - De aanslag - Oek de Jong - Hokwerda's kind - Heleen van Royen - De gelukkige huisvrouw - Tessa de Loo - De tweeling - W.F. Hermans - Au pair - Jan Cremer- Ik, Jan Cremer - Frederik van Eeden - Van de koele meren des doods - Carry van Bruggen - Eva - Hubert Lampo - De komst van Joachim Stiller - Hildebrand - Camera Obscura - G.A. Bredero - Spaanschen Brabander - Karel ende Elegast 2) De aanslag en De tweeling, van de andere boeken weet ik niet of ze verfilmd zijn. 3) Nee 4) Nee, een klein stukje van De tweeling toevallig. 5) Nee, alles helemaal gelezen. |
Opleiding: VWO
Examenjaar: 2005 Man/vrouw: Vrouw 1. Welke boeken stonden op je eindlijst voor het vak Nederlands? Warenar Sara Burgerhart Aagje Deken, Betje Wolff Xerxes L. Couperus De val van de pelikaan Ronald Westerbeek Twee koffers vol Carl Friedman Ivoren Wachters Simon Vestdijk Siegfried Harry Mulisch Bint F. Borderwijk Het dolhuis Boudewijn Buch Jakobsladder Maarten 't Hart 2. Zijn er verfilmde boeken bij? (Zo ja: welke?) Twee koffers vol (left luggage) 3. Heb je die boeken op je lijst gezet omdat je wist dat er een film van was? Nee 4. Heb je de film(s) ook gezien, vóór je mondeling? Ja. 5. Zijn er boeken die wel op je lijst stonden maar die je niet gelezen hebt? (Welke?) Nee |
Opleiding (vmbo/havo/vwo): havo
Examenjaar: 2006 Man/vrouw: man 1. Welke boeken stonden op je eindlijst voor het vak Nederlands? De ontdekking van de hemel - Harry Mulisch In Babylon - Marcel Möring Au pair - WF Hermans Indische duinen - Adriaan van Dis Het boek van violet en dood - Gerard Reve Opwaaiende zomerjurken - Oek de Jong De koperen tuin - Simon Vestdijk Dichtbundel van Hendrik Marsman 2. Zijn er verfilmde boeken bij? (Zo ja: welke?) Voor zover ik weet alleen dat boek van Mulisch. 3. Heb je die boeken op je lijst gezet omdat je wist dat er een film van was? Nee. 4. Heb je de film(s) ook gezien, vóór je mondeling? Nee. 5. Zijn er boeken die wel op je lijst stonden maar die je niet gelezen hebt? (Welke?) Nee. |
Citaat:
|
Ronald Giphart. (n)
|
Citaat:
|
Citaat:
|
-----------------------------------
Opleiding (vmbo/havo/vwo): vwo Examenjaar: 2003 Man/vrouw: vrouw 1. Welke boeken stonden op je eindlijst voor het vak Nederlands? De Buitenvrouw, Joost Zwagerman Camera Obscura, Nicolaas Beets Nooit Meer Slapen, W.F. Hermans Lisa's Adem, Karel Glastra van Loon Phileine Zegt Sorry, Ronald Giphart Mijnheer Tip is de Dikste Mijnheer, Anton Koolhaas Karel ende Elegast en vast nog wat... :o 2. Zijn er verfilmde boeken bij? (Zo ja: welke?) Phileine Zegt Sorry 3. Heb je die boeken op je lijst gezet omdat je wist dat er een film van was? Die was toen nog niet uit, ik ben oldskool 4. Heb je de film(s) ook gezien, vóór je mondeling? Nee dus. 5. Zijn er boeken die wel op je lijst stonden maar die je niet gelezen hebt? (Welke?) Hahaha, ja, Nooit Meer Slapen. Die boekbespreking heb ik geheel en al gemaakt met behulp van scholieren.com. Waarom? Omdat het boek me werkelijk godvergeten saai leek, geloof ik, en ik nog maar weinig tijd had. En toch had ik een 9 voor mijn mondeling én ben ik Nederlands gaan studeren... :o |
Opleiding (vmbo/havo/vwo): vwo
Examenjaar: 2006 Man/vrouw: vrouw 1. Welke boeken stonden op je eindlijst voor het vak Nederlands? Adriaan van Dis - Zilver Leon de Winter - De hemel van Hollywood Renate Dorrestein - Een hart van steen Gerard Reve - Het zingend hart Boudewijn Buch - De kleine blonde dood Kees van Beijnum - De oesters van Nam Kee Carl Friedman - Twee koffers vol Tim Krabbé - Kathy's dochter Leon de Winter - Supertex Rascha Peper - Dooi 2. Zijn er verfilmde boeken bij? (Zo ja: welke?) De oesters van Nam Kee, de kleine blonde dood 3. Heb je die boeken op je lijst gezet omdat je wist dat er een film van was? Nee 4. Heb je de film(s) ook gezien, vóór je mondeling? Nee 5. Zijn er boeken die wel op je lijst stonden maar die je niet gelezen hebt? (Welke?) Nee |
Opleiding (vmbo/havo/vwo): vwo
Examenjaar: 2006 Man/vrouw: vrouw 1. Welke boeken stonden op je eindlijst voor het vak Nederlands? 1. Mariken van Nieumeghen 2. Couperus - Noodlot 3. Couperus - Eline Vere 4. Mulisch - Siegfried 5. Mulisch - De ontdekking van de hemel 6. Van Paemel - Vermaledijde Vaders 7. Palmen - De wetten 8. Brakman - De reis van de douanier naar Bentheim 9. Claus - Het verdriet van Belgie 10. Van Eeden - Van de Koele meeren des doods 11. Gorter - Mei 12. Bordewijk - Bint 2. Zijn er verfilmde boeken bij? (Zo ja: welke?) Mariken, Noodlot, Eline Vere, De ontdekking van de hemel, Van de koele meeren des doods 3. Heb je die boeken op je lijst gezet omdat je wist dat er een film van was? Nee. Alleen Noodlot moesten wij verplicht in de klas kijken. Voor Van de koele meeren des doods bestond de mogelijkheid. 4. Heb je de film(s) ook gezien, vóór je mondeling? Alleen van Noodlot en van De ontdekking van de hemel. 5. Zijn er boeken die wel op je lijst stonden maar die je niet gelezen hebt? (Welke?) Nee |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:02. |