![]() |
MIJN VERHAAL: Nina's droom
Ik ben sinds kort begonnen aan een verhaal, mijn vriendin vindt dat het al een leuk verhaal is nu wil ik jullie mening horen
Nina Linker (hfst 1 deel 1) Nina Linker is 15 jaar en houdt van dansen en zingen. Haar droom is om beroemd te worden, en succes hebben. Maar ze is niet de enige die van zingen en dansen houdt, Melody Verdy die bij haar in de klas zit wil ook beroemd worden. Gelukkig heeft Nina haar vriendinen Nienke, Imke, Lisa en haar zusje Mire die in haar geloven en haar steunen. Het is vroeg in de ochtend Nina zit samen met haar zusje Mire in de woonkamer. Nina en Mire zijn altijd als eerste op. 'Nina, Mire ONTBIJT' roept hun vader vanuit de keuken. Als Nina en Mire de keuken inkomen zien ze dat de tafel al is gedekt en dat hun Broer Nick al aan tafel zit te ontbijten. 'Zo dames ook wakker?' zegt Nick lachend. Nina negeert haar broer en gaat aan tafel zitten, pakt brood en wat beleg en begint haar brood te smeren. Als ze op de klok kijkt ziet ze dat ze moet opschieten. 'Heey slaapkop, ik dacht dat jij altijd zo vroeg was?' zegt Nienke lachend als ze Nina ziet aankomen. 'Ha ha, ik moest weer eens afwassen en Nick die eet altijd zo sloom' zegt Nina wat vrolijker. Ze fietsen vrolijk verder, als ze het schoolplein opfietsen zien ze Melody staan. 'Heey Nina, nog fijn onder de douche gezongen' zegt ze plagerig. 'Neej, maar wel in de Lava Java' zegt Nina vrolijk terug, ze ziet dat Melody groen ziet van jaloezië. 'Ej Mel hoe gaan we haar terug pakken, de talentenshow is al over een maand' vraagt Boukje, Melodys beste vriendin. 'Dat weet ik nog niet' zegt Melody terwijl ze kwaad naar Nina kijkt. 'Nina let je wel even op' vraagt meneer van Hobelen. Nienke ziet dat Nina niet zit op te letten en stoot haar aan, 'ja meneer' zegt Nina snel. De bel gaat, 'Hehe' zucht Lisa diep 'dacht dat er nooit een eind aan zou komen'. Nina, Nienke en Imke schieten in de lach, ze weten waarom Lisa zo zucht ze heeft een hekel aan wiskunde. 'Wat hebben we dadelijk' vraagt Imke aan Arnonld die druk in zijn agenda aan zit bladeren, 'wat dacht je van blokuur Engels' zegt Arnold. Nina, Nienke, Imke en Lisa slenteren samen met Arnold, Jason en Bas naar lokaal. Als ze binnen komen zien ze dat mevrouw Hazelnoot al haar bureau zit en bezig is met de proefwerken van hun klas . Pas als ze op hun plaats zitten merkt ze hun op, 'sorry kinderen, waar is de rest van de klas' vraagt ze. 'Hier zijn we' roept Isa door de klas en gaat langs Nina zitten. 'Heey meid goed gedaan gisteren in de Lava Java' zegt ze opgewekt tegen Nina, 'dankje, Isa' zegt Nina vrolijk terug. Melody is nog steeds kwaad omdat Nina in de lava Java mocht optreden en zij niet, ze hadden gezegd dat ze alleen ECHTE talenten konden gebruiken. 'Melody , gaat het wel?' vraagt Lobke haar. 'Ja echt het gaat goed, ik moest alleen aan iets denken' zegt melody snel terug. Maar de rest van de dag denkt ze niet aan de Lava Java zelfs niet aan Nina alleen nog maar aan de talenteshow, die moet ze winnen om beroemd te worden. Melody en Nina zitten al sinds groep 4 bij elkaar in de klas, toen konden ze elkaar al niet uitstaan en dat is alleen maar erger geworden. De rest van de dag is er geen ruzie meer tussen Nina en Melody. 'TRING TRING' de bel gaat, Nina, Nienke, Imke en Lisa staan als eerste op het schoolplein. 'HeHe eindelijk weekend' roept Imke vrolijk. Ze gaan de stad in 'hey, moet je dat zien' roept Lisa ze wijst naar een winkeltje op de ramen hangen grote borden waar opstaat UITVERKOOP alles 50% KORTING, snel rennen ze er op af. 'Heej Nina is dit niks voor jou' Nienke houdt een zwart topje omhoog waar opstaat StarSinger. 'Ja, bedankt Nienke echt iets voor mij' roept Nina vrolijk terug. Als ze even later het winkeltje uitlopen hebben ze elk 2 tassen vol kleren vast. 'Als jij nu nog niet wint, weet ik het ook niet meer' zegt Mire lachend als ze haar zus met 2 tassen vol kleren binnen ziet komen. Nina loopt snel naar haar kamer waar ze de tassen leeg gegooid op haar bed, Mire komt kijken wat Nina allemaal weer heeft gekocht. Meteen houdt ze het topje omhoog waar opstaat StarSinger,'dit past wel bij jou' zegt Mire vrolijk. 'Wow zus wat heb jij gekocht' roept Nick als hij zijn hoofd naar binnen steekt. Hij kijkt verbaast rond naar al die kleren die op en langs haar bed liggen. 'Nick, Nina, Mire komen jullie eten' roept hun moeder, snel rennen ze naar beneden. Als ze de keuken binnen komen. 'Bah, alweer varkenshaar' roept Mire 'Mam dit eten we bijna iedere dag'. 'Sorry jongens dan moeten jullie bij vader zijn hij had toch die prijsvraag gewonnen' zegt ze. 'Pap, Pap, waarom moest je nou winnen' roepen Nick, Nina en Mire tegelijk als hun vader de keuken in staat. Hij snapt niet waar ze het over hebben. 'Jongens waar hebben jullie het over' zegt hij verbaast 'jullie vonden varkenshaas toch zo lekker'. 'Ja eens per week niet elke dag' roepen Nina en Mire tegelijk. Vader gaat rustig aan tafel zitten. 'Pap ik ga met Jim, Harm en Mark na de friettent' roept Nick vanuit de kamer. 'Nick, wel om 11 uur thuis zijn'. 'Ja pap, doei' Nick gooit kei hard de deur achter zich dicht. 'Die is slim' fluistert Mire naar Nina, ze snappen waarom Nick naar de friettent gaat. Om de aan de varkenshaas te ontkomen. 'Mam, mogen Mire en ik van tafel, we moeten nog huiswerk maken' Nina kijkt op. 'Ja, ga maar' zegt hun moeder vrolijk. Snel rennen ze de trap op naar de kamer van Nina. Groetjes PS. als dit goede kritiek krijgt ga ik verder schrijven |
Dus als wij allemaal zwijgen als het graf, laat je ons met rust? ;)
Hehe, ik zal er morgen naar kijken, in dat geval. |
Citaat:
@ TS: Nina dit, Nina dat, Nina zus, Nina zo is niet erg bevordelijk voor het leesplezier. :) |
Mwoah Quis, zo overdreven opsommend vind ik het dan net weer niet.
Wel aardig wat taalkundige foutjes. Misschien leuk om daar nog eens naar te kijken... :) |
Ram 's wat vaker op je entertoets.
|
Allereerst, heel fijn dat je een verhaal schrijft en ook fijn dat je een verhaal laat lezen aan je vrienden, maar meestal schrikken zij er voor terug om goed hard commentaar te geven op hetgeen jij geschreven hebt. Ik schrik er niet voor terug en wat ik nu zie, geeft me genoeg stof tot commentaar. Vroeger, tegenwoordig valt het allemaal wel weer mee, kwamen hier vaak schrijfsters-in-spé die helemaal vol goede moed hun verhaal presenteerden, maar uiteindelijk hard te pakken werden genomen qua commentaar. Dat bleek uiteindelijk te komen door vrienden en familie, en het fancy-forum, die deze schrijfsters overstelpten met bemoedigende 'Ga door!'s en 'Hartstikke goed!'s. Vrienden, familie en fancy zijn doorgaans niet echt goede media om een waardeoordeel van je verhaal te krijgen, deels omdat ze je niet willen kwetsen en deels omdat ze je willen stimuleren om door te gaan met je schrijven, zodat je veel oefent en beter wordt. Ik denk zelf dat je meer hebt aan opbouwende kritiek die alle negatieve punten uit je verhaal vist en je suggesties geeft hoe je het beter kunt doen, naar de mening van de criticaster natuurlijk, dan aan de lege 'Ga door, keileuk'-commentaren.
Hoe dan ook, riemen om en stevig vasthouden :) Zelf vind ik het storend als je in de titel zet waar je bent in een boek of verhaal. Ik ken geen boeken waar ze dat doen, de precieze plaats van het boek aangeven in de titel van dat deel, maar zulke boeken mogen van mij verbrand worden. Ik neem aan dat dit verhaal nog de werkversie is en dus nog niet helemaal vlekkeloos gepolijst is, dus zulke foutjes kunnen voorkomen. Als je een definitieve versie hebt, zou ik zulke dingen schrappen. Voor de lezer is het meestal ongeveer wel duidelijk waar hij is. Als je toch nog onderscheid wilt maken in stukken, kun je dat via andere titels doen, per zekere eenheid van tekst. Maar daar moet je voorzichtig mee zijn, je kunt natuurlijk niet per alinea een nieuwe titel verzinnen. Ik zou om de tien pagina's iets verzinnen, als je klein schrijft tenminste :). Verder, zonder te lezen wat je nu eigenlijk geschreven hebt, is de opbouw van de tekst één solide blok letters, wat niet fijn leest. De enige enter die ik zie, gebruik je midden in een zin, waardoor het er zo afgebroken en gehandicapt uitziet. Mooi is anders, prettig is anders. Ik zou per alinea een enter erachteraan gooien, of misschien zelfs een witregel na x aantal alinea's, zodat de lezer het overzicht kan houden en preciezer kan zeggen waar hij is, nadat hij zwarte koffie is gaan halen uit het automaat om de hoek. Met witregels weet je beter in welk stukje je precies zit, waardoor het verhaal niet zo moedeloos lang lijkt, omdat alles dus in hapklare brokken is verdeeld. Ook mis ik een heleboel enters in de dialogen, zoals het er nu uitziet lijkt het alsof je de dialogen helemaal achter elkaar typt, zonder een enter na iedere zin. Dat is jammer, want ook daar kun je het overzicht snel kwijtraken. Zelf schrijf ik per zin alles onder elkaar. Niet zo: Citaat:
Citaat:
Dan nu naar het verhaal zelf, waar ik begin met de spelling, grammatica en typstijl, daarna vertel ik wel wat ik vind van het plot wat je tot nu toe lijkt te gebruiken. Citaat:
Je hoeft in de introductie ook geen duizenden verborgen vragen te verstoppen, maar maak het alsjeblieft een beetje spannender dan 'Hoi ik ben Nina, 15 jaar en ik dans en zing graag'. Zulke zinnen zet je neer op sites als sugababes, CU2 of fancy, waar je in weinig woorden veel duidelijk wilt maken. Ik denk dat het met schrijven juist de kunst is om hetzelfde te vertellen met veel meer woorden. Ik denk dat ik met de gegeven informatie zeker een alinea zou kunnen vullen. Dan gooi ik er natuurlijk wel wat andere dingen tegenaan, maar hee, dan heb je een robuustere introductie, waar de lezer een beter beeld krijgt bij de hoofdpersoon. Dat is immers de persoon waar alles om draait in het verhaal, als die persoon niet goed is uitgewerkt stort je verhaal als een zwaan in elkaar. Citaat:
De kleine foutjes in je zinnen zal ik er nu ook maar even uithalen. Probeer getallen die schrijfbaar zijn, dus alles onder de twintig en de meeste tientallen, gewoon voluit te schrijven. Het is begrijpelijk dat je 87314 in cijfers neerzet, maar persoonlijk vind ik vijftien een beter alternatief voor 15. Schrijven doe je met letters, dus die geef ik ook de voorkeur boven cijfers. Grote getallen zou ik benaderen, in het geval van 87314 zou ik 'meer dan tachtigduizend' zeggen. Niemand geeft iets om precieze waarden, het is een boek en zulke getallen dienen alleen als beeldvorming. Bovendien kun je 'om' heel vaak weglaten, zo ook in je tweede zin. Een 'om' als het niet nodig is, werkt eigenlijk best storend, net als nutteloze komma's, punten en hoofdletters. Probeer me niet te sneaken dat ik overbodig komma's gebruik, want nee, dat doet ik niet ;). Citaat:
Citaat:
Bovendien hoef je er niet constant op te wijzen dat Mire het zusje van Nina is. De regel ervoor vertelde je dat al en je schat je publiek erg laag in als je het steeds maar weer blijft herhalen. We zijn geen dementerende kiwi's :). Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Misschien vervelend om te zeggen, maar je verhaal staat te vol met (consequente) schoonheidsfoutjes dat ik ze er echt niet allemaal uit ga halen. Ik heb het ook niet woord voor woord gelezen en ik zou je ook niet meer volledig kunnen vertellen waar het over gaat. Afijn, ik ben in ieder geval verder gekomen dan Quis en ik heb nog wel meer dingen te zeggen over je stijl. Je schrijft, zoals ik al zei, in vrij korte, nietszeggende zinnen. Ook verwerk je er nogal overdreven en onrealistische dingen in. Wie de fuck rent er op aanbiedingen af? Ik ken een hoop koopgestoorde meisjes en vrouwen, maar zelfs zij zijn niet zo erg. Tja, verder is dit natuurlijk een parel van een tienerverhaaltje, zoals je ze met bosjes gratis af kunt halen bij een willekeurig meidenforum. Het schijnt dat er in dat wereldje maar twee onderwerpen bestaan, namelijk (zeden-)misdrijven en beroemd worden. Dit verhaaltje springt er niet uit, gaat over de gewone tienermeisjedingetjes en is voor de meeste van de lezers, hier zijn we dit soort dingen geloof ik wel gewend. Zeker na de fancy-invasie hebben we genoeg van dit soort dingen gehad, waardoor ik ze kan dromen. Origineel is het dus niet echt te noemen. Probeer daar aan te werken. Je kunt oneindig veel kanten op met je verhaal, maar heel veel dingen lijken op wat er al gedaan is. Natuurlijk, het onderwerp is niet alles van het verhaal, clichéverhalen kunnen ook mooi zijn als het goed uitgewerkt is, maar dit verhaaltje is niet goed genoeg geschreven om eruit te springen. Probeer iets met onverwachte dingen, dubbele, driedubbele of nog-meer-dubbele verhaallijnen en verwerk er onverwachte dingen in. Wat is onverwacht? Makkelijk, hetgene wat jij zelf ook niet verwachtte toen je aan het schrijven was. Ik wens je nog veel sterkte met je verhaal en hoewel dit commentaar overwegend negatief was, moet je nooit ophouden met schrijven 'omdat je het niet kunt'. Iedereen kan schrijven, maar hoe meer je oefent, hoe beter je wordt en hoe leniger je fantasie wordt. Schrijven (eigenlijk iedere kunstvorm, om onze vrienden van DoP tevreden te stellen) is eigenlijk turnen met je hoofd, je moet sterk [in je zinnen] en lenig [met je fantasie] zijn en als je gaat puberen gaat het meestal fout :D Hier kun je lezen wat wij Letteraars zo ongeveer over het schrijven te zeggen hebben, waaronder enkele handige tactische tips. Dit geheel is gebundeld door onze opperforumheld LUH-3417 die je gerust weg mag pesten met vragen over het schrijven, want daar is hij voor. Net als wij allemaal, overigens. Als je wat langer rondhangt kun je je wagen in de verhalen- en columnwedstrijden, want daar word je ook rap beter van met schrijven. En geloof niet dat de oudste of best bekende leden altijd winnen, want de laatste verhalenwedstrijd is gewonnen door Orpheus en hij hangt hier ook niet niet zo lang rond. You wouldn't know. Het is warm buiten, ik houd ermee op. Grimm PS: Waarom zet je zo duidelijk 'MIJN VERHAAL' in je topictitel? Denk je dat wij anders het gevoel krijgen dat je kopieert? :p |
Dat waren ook mijn punten, maar Grimm was me weer eens voor..
Goed. En inderdaad- ik ben hier nou goed en wel een maand denk ik ongeveer (op Letteren, dankzij mijn vriendin) en inderdaad heeft mijn eerste stuk de verhalenwedstrijd gewonnen. Neem de tips van Grimm ter harte en ga lekker door, post het volgende stuk ook en laat zien dat je geleerd hebt van de kritieken en wie weet heb je over een jaar of vier vijf een bestseller ;) |
Ik had ongeveer het commentaar voor me wat Grimm nu allemaal gezegd heeft (alleen iets minder uitgebreid ;))
maar goed , ik zou zeggen doe wat met de tips! ze zijn erg nuttig. Ik zelf vind je schrijfstijl nogal kinderachtig maar je bent dan ook nog maar 14 en je zult vanzelf meer op niveau gaan schrijven als je het vaker doet. Groetjes Barones |
Hé Grimm, bedankt, dat bespaart mij een hoop moeite. :o
Nee, maar goed, ik zal een beetje lief doen en zelf ook nog commentaar geven. Het valt mij op dat je wel heul vaak het woord "vrolijk" gebruikt. Wat is dat toch? Is iedereen daar zo vrolijk dat het duizend keer vermeld moet worden? Wat ik eigenlijk bedoel is: laat mèrken dat je hoofdpersonen vrolijk zijn, vertel het niet. Je kunt het ook subtiel aangeven. Verder vind ik dat je wel wat zorgvuldiger mag schrijven, zoals hierboven al gezegd werd. Let op je spelling, je taalgebruik (wissel van zinsbouw, gebruik synoniemen voor dezelfde woorden), je interpunctie et cetera. Ik vraag me altijd af waarom zoveel mensen slecht zijn in interpunctie. Is het werkelijk moeilijk te onthouden dat een citaat begint met aanhalingstekens (' of "), er daarna een woord met een Hoofdletter volgt, er aan het einde van de zin een komma, punt, uitroepteken of vraagteken staat en vervolgens nogmaals aanhalingstekens? Vergeef mij de slechte opbouw van die zin, het is verdomd warm hier. Vergeet dan natuurlijk niet de komma aan het eind, om je zin mee af te sluiten. Dus: Citaat:
Citaat:
En verder heb ik niet zoveel te zeggen dat nog niet gezegd is. Alleen: hoe heet het zusje van Nina in gòdsnaam? Mire is geen naam die ik ken, hoe wordt het uitgesproken? Miere? Majr? Mirre, met dubbel R, lijkt me logischer. Als laatste: blijf schrijven, oefenen en om "echt" commentaar vragen. Met kritiek kun je heel veel, mits je er niet tegenin gaat en luistert naar wat men te zeggen heeft. Jij persoonlijk hoeft je er niets van aan te trekken, ik beoordeel niet jou maar je verhaal. Het is belangrijk dat je dat beseft. Met commentaar van vriendinnen et cetera zul je echter niet ver komen; zij "vinden het toch wel goed". Succes iig met schrijven! |
Ja, het zou bijzonder vervelend worden als je je als een fancy eigenwijs pubertje zou gaan gedragen, omdat de kritiek goed is. Als je geen kritiek kunt aannemen, kun je het beste stoppen met schrijven.
@Roosieh (:p): Mire zou best een naam kunnen zijn, ik denk dat je qua naamkeuze nooit echt fout kunt zitten :) Bekende namen zijn af en toe wel fijner, maar dat is echt de smaak van de auteur. |
@ Grim: Een jaar geleden heette ik Roosieh en dat weet je best. Maar goed, ik lees Mire steeds als een verkeerd gespeld Mirre, dat is voor mij meer het punt. :p
|
Citaat:
Ach ja ;) Jij bent Mirre gewend inderdaad =\ |
Citaat:
Ja, daarom. En sowieso, dat iemand Mire heet kan ik me niet echt indenken, maar dat ligt misschien aan mijn beperkte inlevingsvermogen. |
Citaat:
Anyhow, Melody Verdy zou ik mijn kind ook niet aandoen :) |
Citaat:
Amerikaanse ouders? :p |
Citaat:
|
Citaat:
|
Godverdomme, de schrijfster reageert niet op mijn commentaar :(
|
En Wouter heeft nog wel zo hard zijn best gedaan je van opbouwende kritiek te voorzien :(
Ik kwam niet ver, elke zin leek wel hetzelfde te willen zeggen. |
Citaat:
|
Nee, daarmee bedoel ik dat ik in elke zin wel Nina dit dat lees.
|
Killer voor het verhaal.
|
Citaat:
Citaat:
dat 'godverdomme' is trouwens niet erg nodig. |
Citaat:
|
Respect grimm
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:44. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.