![]() |
kamer n00b
Oke ik ga waarschijnlijk mijn eerste kamer huren maar ik heb nog niet precies in kaart wat ik moet doen om het formeel vast te leggen.
Zou iemand stap voor stap kunnen uitleggen, welke administratiele voorbereidingen ik moet maken? Bijv. als je op kamers gaat moet je inschrijven bij de gemeente maar moet dat vooraf of achteraf gebeuren en wat voor papieren moet je aantonen, huurcontract bijv.? Alvast bedankt voor de moeite en de tijd. En wat is bijv slim de betalingen gezamenlijk doen bijv het huurcontract valt onder de huisgenoten samen dus ze betalen gezamenlijk de huur of ieder apart? |
Je moet met je paspoort en een kopie van je huurcontract naar de gemeente, dan kun je je inschrijven.
Huur betaal je apart, waarom zou je dat samen willen doen? Of huren jullie echt samen een huis? Verder moet je je adres wijzigen bij de ib-groep, bij de bank/verzekering/universiteit e.d. als je wilt dat je post op je nieuwe adres komt. Volgens mij hoef je verder niks te doen.. |
vergeet je (inboedel)verzekering niet
|
Ik moest toen ik me ging inschrijven wel iets meer meenemen dan alleen huurcontract en paspoort namelijk:
- paspoort of identiteitskaart van jezelf - huurcontract van jezelf - verklaring van de verhuurder waarin hij/zij verklaart dat het okee is dat je daar gaat wonen - verklaring van inwoning van je eventuele medebewoners - (kopie van) identiteitsbewijs van je medebewoner(s) Het verschilt dus per gemeente, dit was in de gemeente Rotterdam. |
Ik kon me in Groningen bij de gemeente gewoon inschrijven via internet, dat moest je in ieder geval binnen vijf dagen nadat je daar was gaan wonen (dus wanneer je huurcontract inging) doen.
Switch ook op tijd van thuis naar uitwonend bij de IB-groep. Een vriendin van mij belt momenteel dagelijks met de IBG omdat ze die wijziging maar niet doorvoeren om één of andere reden. |
Moet je voordat je je gaat inschrijven in een andere gemeente je eerst als 'zoekend' inschrijven ofzo?
|
Citaat:
|
Citaat:
via de site http://www.tpgpost.nl/voorthuis/post...vice/index.jsp kun je je adreswijziging bij veel instanties doorgeven |
Je moet ook opletten dat je iets van een studentenverzekering ofzo afsluit.
Nu ben je met je ouders mee verzekerd, maar als je op jezelf woont en bijvoorbeeld een ongeluk krijgt met de fiets, dan ben je niet verzekerd.. |
Citaat:
ik heb trouwens het op kamers pakket van de postbank |
Kleine tip over die verzekeringen: kijk wel wat je echt nodig hebt. Ze willen je nogal snel van alles aansmeren, zonder dat je dat misschien nodig hebt. Kijk ook of je zelf voor de eventuele schade op kunt draaien als er wat gebeurt.
|
Citaat:
|
Citaat:
In Zwolle moest ik wel een copy van mijn huurcontract + identiteitsbewijs copy opsturen. (Ik ben niet naar het gemeentehuis zelf geweest) |
Ik had hier ook niks nodig behalve een identiteitsbewijs, en toen ik er daar achterkwam dat die een week 'over datum' was was het nog geen probleem :)
|
Citaat:
|
Citaat:
Uit mijn hoofd geldt dat voor een flink aantal straten in west, in centrum alleen eerste middellandstraat en de westkruiskade, en op zuid een hele hoop (heel Carnisse bijv.). Maar goed, op Zuid wil je toch niet wonen (woon zelf in west, dat is prima te doen hoewel 75% hier allochtoon is maar het is wel heel gezellig, op Zuid ook veel allochtonen maar daar heerst een hele nare, grimmige sfeer). Het beste kun je even naar www.rotterdam.nl gaan, dan naar Gemeenteloket, Verhuizen, en dan Huisvestingsvergunning, daar staat alles uitgelegd. Voor zover het al relevant is voor ze krijgen studenten trouwens vaak ontheffing van die eisen, omdat de gemeente immers juist hoger opgeleiden naar de oude pauperwijken wil trekken. |
Citaat:
|
Dan is het mooi, want dan is dat geen hotspotgebied. Wat je nodig hebt moet je dan gewoon checken op dezelfde site. Voor zover ik weet moest ik ook alleen een verhuurdersverklaring overleggen en een huurcontract, tenminste voor wat betreft de gewone inschrijving. Voor de aanvraag van een huisvestingsvergunning had ik wel een bewijs van voldoende inkomen nodig.
Maar als jij aan de Coolhaven woont en die staat daar niet vermeld, dan is er dus niks aan de hand, maar wil je het zeker weten dan check je gewoon nog even bij de gemeente. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Verder weten ze inderdaad niets, zijn ze meestal om vier uur en op donderdag zelfs al om half twee dicht. Het is gewoon gericht op werklozen en die ambtenaren zelf bakken er ook weinig van. |
Citaat:
|
Boeiend, die vijf dagen. Ze gaan echt niet moeilijk doen als je wat later bent, het zou een mooie boel zijn, de meeste mensen hebben het nogal druk rond een verhuizing ;)
|
Citaat:
|
Citaat:
|
ik ga iig maandag, ook gelijk wat zooi oververhuizen enzo
|
ik ben van de kamer af gezien, het was 10m2 voor 280 euro p maand, 280 borg, 10 euro adminstratiekosten. Woonde een volwassen man in de 30 en een vrouw met een baby van 1 jaar. Naja niet echt gezellig en niet echt mijn leeftijd daarnaast was er ook nog geen internet.
Weet iemand trouwens hoe het zit met Utrecht met huisvestigingsvergunning is daar ook een bep. inkomen aan verbonden? |
Voor zover ik weet geldt dat alleen in (bepaalde wijken van) Rotterdam.
Hoewel het ook voor (onder andere) Utrecht en Amsterdam geen kwaad zou kunnen om weinigverdienende, laagopgeleide paupers gewoon de stad uit te schoppen. :) |
Citaat:
|
Citaat:
|
ik ga met goede moed mezelf inschrijven, begint dat mens te lachen en geeft me n envelop "ja post maar want ik denk niet dat je 1,5 uur wilt wachten"
dus... |
| Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:23. |