![]() |
het voltooiddeelwoord
dat is meestal met ge- ervoor, toch?
woorden zoals geweest, gehoord, gedaan zijn voltooid deelwoorden. maar ze zijn niet allemaal te herkennen aan ge- ervoor, klopt dat? zoals; "ik had dat voorspeld/voorspelt(?)" dan is voorspeld/voorspelt (moet dus weten of het vt.dw is) toch het vt.dw??? of niet??? onwijs bedankt voor andwoorden!! miep |
Voorspellen
Ik voorspel Jij voorspelt Hij/zij/het/men voorspelt Jullie voorspellen Wij voorspellen Zij voorspellen Ik heb voorspeld Het hele werkwoord is voorspellen. Daar moet en af om er een voltooid deelwoord van te maken: voorspell Er zijn twee ll-en dus mag 1 l ook daarvan af: voorspel Vervolgens pas je het ezelsbruggetje "'t kofschip" toe: komt aan het einde van dit afgekapt woord een t, een k, een o, een f, een s, een c, een h, een i of een p voor dan wordt het voltooid deelwoord gevormd door een t aan het einde. Dus: voorspellen --> voorspel einde is een l l komt niet voor in 't kofschip, dus: een d aan het eind van het woord: voorspeld Ik heb voorspeld. Onregelmatige werkwoorden zoals eten krijgen "ge, be of ver" voor het werkwoord en behouden de "en" aan het eind van het woord. Zoals: eten - at - gegeten Hier is een g aan toegevoegd om 1 of andere reden (dit is gewoon een kwestie van weten, helaas) omdat je anders ge-eten zou krijgen en dat klinkt niet. Groetjes, Suzan [Dit bericht is aangepast door DruidessI (05-12-2001).] |
Als je er "ik heb" voor kan zetten en het klopt ook nog eens, dan is het een voltooid deelwoord http://forum.scholieren.com/smile.gif
|
ik heb of ik ben..
|
of wij zijn
iets in die trant |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:27. |