![]() |
Drumvellen!?
Beste mensen die meer weten.
Ik heb laatste een 2de-hands drumstel gekocht van het merk Sonor. Maar als je naar de vellen van de "trommels" kijkt wordt je min of meer verdrietig... Dus ik wil graag nieuwe vellen kopen... maar op dat gebied ben ik nog een newbie. Dus weet iemand: -welke vellen ik moet hebben... -waar is die genoemde vellen kan kopen (ik woon in Leiden) -Moeten de vellen "onder" (dus niet het slagvel) ook vervangen worden -Hoe duur het me globaal gaat kosten De drumstel is een standaard set met 2 toms, floortom, snare en basedrum. Alles helpt! |
nou ja; ik geloof dat een beetje muziekzaak je het volgende zal aanraden:
Evans: G2 op de toms boven, G1 onder. Genery Dry op de snare, Hazy 300 onder. Eq3 of een EMAD op de bassdrum. Remo: Emperor of Pinstripes op de toms boven, Ambassador reso/diplomat onder. Powerstroke of een Ambassador op de snare, Ambassador Reso onder. Powerstroke 3 op de bass. Ik denk dat een drumzaak je misschien complete standaardsets (zoals boven beschreven) kan aanbieden. Qua winkels in/om Leiden moet je zelf maar even rondkijken want ik woon dr niet :) |
nog een aantekening: Laat iemand die er ervaring mee heeft je drumstel een keer goed stemmen (of misschien willen ze dat wel bij de winkel doen). Goed leren stemmen duurt gewoon jaren en is een kwestie van ervaring.
Het kan ook zijn dat bv die vellen die ik net beschreef misschien niet aan je "sound" voldoen, maar de meeste sites (remo, evans, aquarian) hebben wel aardige guides als je bv een drogere of een meer open klank zoekt. |
ook al mag je me niet, toch respect voor jou carn dat je altijd bereid bent informatie te geven
|
liefde voor het instrument enzo :)
|
hey, de topicstarter neemt ook de moeite om er een fatsoenlijk verhaaltje van te maken en op een vriendelijke manier om antwoord te vragen. dan kan hij dat krijgen ook (y)
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Met wat stem je dan!? Een stemfluitje?
|
ik geloof dat je naast elk schroefpunt op het vel tikt net zolang totdat het op alle punten hetzelfde klinkt en hij zo klinkt als je hem wilt hebben.
|
dat is de meest voorkomende manier ja. Fijne van vellen is dat je eigenlijk pas op een afstandje het goed hoort of ze goed gestemd zijn.
En stemmen doe je met een stemsleutel. |
Als op toms goede vellen liggen en die ook vet klinken is het de moeite waard om te gebruiken, anders kan je ze er net zo goed af halen want dan klinken ze niet vet en gebruik je ze toch niet. Dat zijn mijn en de drummer van men band zn bevindingen ;)
|
Is stemmen ook egt iets persoonlijks of is het egt nodig omdat het anders kut klinkt?
|
het is wel essentieel om een fatsoenlijk geluid te krijgen en je vellen heel te houden dunkt me.
|
Citaat:
|
In Leiden heb je schuin tegenover het Centraal Station een redelijke muziekzaak, ik geloof 'plus' of 'music plus' ofzo. Verder heb je op de Hooigracht 44 'Servaas-Strijk Muziekinstrumenten', vooral gericht op strijkinstrumenten maar ze hebben ook het een en ander aan drums geloof ik.
|
Maakt het ook uit wat voor vel onder zit? Of heb je daar aparte voor (die dus anders zijn dan de vellen waar je op slaat)?
|
Citaat:
|
Citaat:
2 hoe herken je dan de "ondervel"? |
het ondervel is simpelweg dunner en minder stijf dan het slagvel, maar dat kunnen ze je in de winkel ook haarfijn uitleggen.
|
met de aantekening dat er genoeg drummers zijn die een "dun slagvel" als ondervel gebruiken. Net wat je wilt.
|
Citaat:
|
elke combinatie klinkt anders.
|
Citaat:
|
bestaat er zoiets als een vals drumstel????? Hoe klinkt dat dan??? :s
|
Citaat:
Eigenlijk kan je het wel vergelijken met gitaarsnaren; die klinken na een tijdje gewoon 'dof' |
wauw.. jij bent sliiim ;) :p
|
mwah, dat valt reuze mee. Meer gewoon interesse in het instrument zelf.
|
Citaat:
|
dat valt reuze mee denkik
|
Citaat:
|
müller is je niet waardf spreekt voor zich.
|
Hm... dat stemmen werkt bij mij voor geen meter. :s
Ik kan de toon die ik wil hebben maar niet vinden. Daarnaast geeft de bas drum een irritante toon (alsof het vel heel snel trilt tegen iets aan) Is er een soort boek of site over stemmen van de drums??:confused: |
Citaat:
'The Drum Tuning Bible' is een goede start; je hoeft het niet te volgen maar bevat veel informatie over hoe en waarom een trommel op een bepaalde manier klinkt. Dat getril is waarschijnlijk je snaremat die onder in je snaredrum zit. Dit trillen is heel moeilijk weg te krijgen; het trilt namelijk omdat het ondervel meetrilt door resonante frequenties van bv je toms of je bassdrum. Om dit zo veel mogelijk weg te krijgen zou ik eerst heel je drumstel stemmen en daarna net zolang met je ondervel pielen totdat het minimaal is. |
Citaat:
|
Citaat:
|
heb zelf remo coated ambassador, daar zit een soort stroef laagje overheen (over al mijn trommels incl snare)
verder laten stemmen idd door een speciaalzaak of je trommels een keer meenemen naar je drumleraar als je die hebt, die van mij deed het wel aardig :D onderste vellen vind ik minder belangrijk, maar om echo te voorkomen wel strak aandraaien. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
of gewoon een stukje tape opplakken, wel lelijk, maar behoorlijk effectief
|
dan plak ik er liever wat vilt op dat aan 1 kant vast zit, vind tape zo'n dooddoener.
|
ik vind tape wel stijlvol :D
tamelijk off- topic aan het geraken, dat wel, maar wel interessant om hier beetje over te discussiëren :) |
stijlvol? pak dan gewoon moongel, dat kan je tenmisnten verwijderen en hergebruiken :)
|
plakband of je drum!? :eek: Is dat noet hetzelfde als Frans Bauer op een vette getunede bak zetten!? :s
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:33. |