![]() |
Rapport/verslag
Voor mijn stage moet ik een onderzoek uitvoeren. Dit onderzoek heeft betrekking op verkopen/kopen op internet. En heeft als doel de internetafdeling van mijn bedrijf de nodige informatie te verschaffen.
Maar mijn vraag is: Hoe moet ik het verwerken in een rapport of verslag? Ik heb zo zitten denken aan wat voor rapport/verslag het zou kunnen worden, maar heb geen flauw idee. Ik kwam alleen met een aanbevelingsrapport, maar dit pas weer niet geheel bij de opgestelde vragen en de de doel van het rapport/verslag. Misschien heeft iemand een idee? En nog een vraag, het onderzoek betreft open en gesloten vragen (70/30), er worden +- 400 mensen gevraagd. Maar hoe kan ik deze antwoorden het makkelijkst verwerken? |
Bedenk eerst een onderzoeksvraag. Wat wil je precies weten? Wat is er al over bekend? Hoe kun je hier wat aan toevoegen door middel van jouw eigen onderzoek?
Dan: hoe kun jij in je eigen onderzoek die vraag beantwoorden? Waarschijnlijk een enquete als ik het zo hoor. Dus dan ga je die ontwikkelen, of een andere test als dat nodig is. Je zoekt een representatieve steekproef van je doelgroep op, je neemt de enquete af, interpreteert de resultaten. Dan kun je de implicaties van je bevindingen beschrijven en je onderzoekje evalueren. Gesloten vragen zijn vrij makkelijk te verwerken. Dat kun je zelf wel. Open vragen zijn wat moeilijker. Het beste is waarschijnlijk antwoorden in categorieën te verwerken en percentages te noemen van hoe veel mensen bijvoorbeeld behoefte hebben aan product x oid. Is wat ik denk. |
Nou, hoe wij het zo ongeveer doen:
- Titelpagina - Samenvatting (beschrijf kort je eindresultaten van het onderzoek) - Inhoudsopgave - Inleiding (motiveer je onderzoek en geef achtergrondinformatie) - Leg uit wat je onderzoeksmethode is - Geef je resultaten - Leg je resultaten uit, trek conclusies en geef aan waar punten van verbetering zijn - Geef je referenties |
Citaat:
De rest over steekproeven is ook al bekend :) Ook is er al een onderzoeksvraag. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Een scriptie of stageverslag op basis van een onderzoek kun je beste als volgt maken (tenminste, wij op de universiteit doen het op de volgende manier):
1. Titelblad / voorblad 2. Inhoudsopgave 3. Abstract / kleine samenvatting van je hele verslag 4. Inleiding (als laatste schrijven!) 5. Eventuele variabelen en de theoretische achtergrond van je onderzoek 6. Methode van onderzoek 7. Informatie over je datasample 8. Resultaten van je onderzoek 9. Conclusies en eventuele beperkingen van je onderzoek |
Hey, nog een vraagje. Nu ik de steekproef aan het nemen ben, zie ik dat ik te weinig responsen heb. Ik kan natuurlijk meer mensen vragen, maar mijn stage is bijna voorbij. Het is de bedoeling dat ik dit voor het einde van mijn stage af heb en in een rapport verwerk. Nu vroeg ik mij af hoe het onderzoek nog steeds representatief kan worden, indien ik niet het aantal van de steekproefgrootte haal.
Want ik kom er niet echt uit. Ik dacht zelf dat ik een percentage van die steekproefgrootte neem en dat ik daar dan mijn rapport op basseer. Maar dat is niet representatief denk ik, ook al heb ik nog niet bedacht waarop ik dat heb gebaseerd :p. |
Citaat:
En sowieso, als je steekproef niet groot genoeg is, kun je nog altijd je onderzoek uitvoeren, maar er bij zetten dat je steekproef niet representatief is en dat men daarom voorzichtig moet zijn met de interpretatie. |
Ok volgend probleem. Ik ben klaar met het rapport...dacht ik! Zegt mijn begeleider dat ik niet weet hoe een rapport in elkaar zit :s.
Wat ik nu heb gedaan is het volgende. Elke vraag (van de enquete), heb ik uitgewerkt. Dus: het merendeel van blabalbal vond blabalbalabla. En na elke vraag heb ik een korte conclusie gegeven. En op het einde heb ik een totale conclusie gegeven. En pas daarna aanbevelingen. Doe ik iets fout? Want volgens mij deed ik het op school altijd zo :s |
Citaat:
|
Kijk dat is nou het probleem. Zij zegt dat het niet klopt en zet mij zwaar voor schut. Zij zegt niet hoe het wel moet. En dan denk ik bij mijzelf, schijt.
Zij mag mij niet en is bereid om mij een onvoldoende te geven. Ik heb tot morgen (dinsdag) om het goed te maken :s |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:15. |