![]() |
remblokken?
ik heb een opel astra uit 1994, niks bijzonders eraan gedaan.
Wanneer ik nu rem, hoor ik een geluid alsof er iets "afbrokkelt". Wat kan dit betekenen? |
Citaat:
|
dat sowieso ;)
maar vroeg me af, wat dit kan veroorzaken? (en wat dat evt. zou gaan kosten). Voor jullie ongetwijfeld moeilijk, maar wil me érgens op kunnen voorbereiden :) |
hehehe opel astra uit 94 :p :p :p
Tot nu toe heb ik altijd gratis kunnen laten checken wat eraan mankeerde. (Eigenlijk willen ze dan ook dat je het bij ze laat fixen maar goed). Remt-ie ook minder goed dan voorheen? |
het betekent dat je auto dermate roestig is, dat er bij het remmen delen van het koetswerk losraken :p
(dr moeten nieuwe remblokjes op. is normaal.) |
hij remt eigenlijk nog min of meer hetzelfde, alleen hoor ik dat het inmiddels metaal op metaal is, dus dan rem je vanzelf wel wat voorzichtiger ;).
Wat kost zo'n grapje gemiddeld? |
You're grinding metal!
Nieuwe remblokken. Hopelijk blijft het daarbij en zijn je remschijven zelf nog intact. Blokken is niet duur, schijven wel. Dus zo snel mogelijk naar de garage, (ook al omdat je remvermogen nu heel rap zal afnemen en dat is een tikje gevaarlijk) hoewel het een eenvoudig klusje is. Ik doe dat soort dingen gewoon zelf. Ja, ook schijven vervangen, en remleidingen vervangen en remmen ontluchten, maar dat zal met de nieuwe auto's van tegenwoordig ook wel niet meer hoeven. :D |
Moet nog wel, maar is een -tikje- ingewikkelder dan bij een klassieker ;)
|
Waarom denk jij dat ik een oldtimertje heb? Lekker makkelijk. Nog afgezien van het feit dat ik geen wegenbelasting betaal en nauwelijks verzekeringspremie. En dan rij ik nog een exclusieve wagen ook!
Een Daf 55 coupe marathon met lederen bekleding zie je niet vaak meer. (zijn allemaal weggeroest ;) ) |
Citaat:
|
Citaat:
Ik moet wel toegeven dat die dafjes wel geinig zijn om te zien rijden, mijn oude Nederlands lerares had ook een Dafje, geweldige bak was dat, vol roest enzo maar altijd rijden :D(y) |
In absolute termen? Geen idee. Ik heb alleen de kosten van de blokjes, paar tientjes. Maar wat je garage rekent? Even navragen.
|
Citaat:
En ik heb geen gewoon dafje he, zo'n truttenschudder die je kent van het achteruitrijden. Ik heb een 55 coupe. Dat is het sportmodelletje dat Daf gemaakt heeft, van een andere ontwerper. Michelotti, een FIAT ontwerper, en dat is te zien. Er is een Fiat sportwagentje dat heel erg lijkt op mijn Daf. |
Citaat:
Foto! (filmpje mag ook :p) |
|
Ja, van die van juno dan he :)
|
Citaat:
|
Citaat:
Maar, als dat ding jaarlijks naar de APK gaat kan ik me niet voorstellen ze die blokken tot op het metaal versleten zijn. Dan heb je ook ongeveer 0 remkracht op dat wiel, en dat is hardstikke gevaarlijk. Het belangrijkste van een APK keuring zijn juist de banden en de remmen. |
Citaat:
daarnaast, als hij die auto nog nooit zelf heeft laten keuren (dus laatste keuring was bij aankoop) dan weet je wat mij betreft nooi hoe precies zo'n ding gekeurd is. |
Citaat:
Citaat:
|
Ik denk dat MM meer doelde op hoe grondig de keuring was en óf er uberhaupt wel een keuring heeft plaatsgevonden.
Er zijn namelijk garages die ook APK "keuren", m.a.w.: gegevens achterlaten, half uurtje later terugkomen en de auto kan weer een jaar mee, zonder daadwerkelijk gekeurd te zijn. |
Citaat:
Citaat:
de apk is een sneue instelling die ervoor zorgt dat zelfs de grootste lapzwans nog een beetje naar zn autootje omkijkt en er zo min mogelijk onveilige auto's rondrijden. persoonlijk vind ik de apk een belemmering in mijn onderhoudsschema. (mijn auto gaat gewoon bij vaste km-standen naar de garage voor afwisselend een kleine en een grote beurt; en dan moet-ie ook nog af en toe voor de apk langs, nou jippie. ) |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
Het is overigens wel gunstiger voor een noodstop als je remkracht iets minder is :o
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Abs
:p |
Citaat:
|
Even een ander vraagje over remmen... Ik kreeg van de monteur bij de beurt te horen dat ik af en toe wat harder moet remmen, want op mijn remmen zat een laag roest. Nu heb ik al een maand amper met mijn auto gereden, kan daar ook een groot deel van die roest vandaan komen? Of betekent het echt dat ik al die tijd al niet fors genoeg geremd heb van tijd tot tijd?
|
Als je er amper mee rijdt is dat heel goed mogelijk ja.
Gewoon iets vaker een eindje gaan rijden dan en iets harder remmen, dan slijt de roestvorming er vanzelf af. |
Citaat:
overigens heb je met verminderde remkracht wel degelijk een probleem. oke, je wielen blokkeren niet zo snel (maar de idioten die zo remmen dat hun wielen blokkeren hebben doorgaans sowieso wel een probleem als er wat is, dat heb je, met idioten), maar je stopafstand is wel degelijk langer. normaal gesproken rem je, en als t niet hard genoeg remt, dan rem je geleidelijk harder. beetje lullig als je dan niet harder blijkt te kunnen remmen. als 'verminderde remkracht' ideaal zou zijn, dan zouden auto's af-fabriek wel met bagger remmen uitgerust worden, denk je niet ? |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
Die keer dat ik op vol op mijn zelf afgestelde en dus spijkerharde remmen stond bij een noodstop, maar verder gleed op het natte wegdek...die vergeet ik niet.
Er is geen enkel gevoel enger dan 800 kilo plaatstaal die je niet onder controle hebt en een auto vóór je die ook remt waarvan je weet dat je er tegenop gaat botsen. Mijn Daf heeft met zijn RVS bumpers nergens last van, maar ik had wel een hele achterkant van mijn voorganger ontzet. 4000 gulden schade. (die nieuwerwetse auto's kunnen ook niks hebben he) |
Citaat:
|
Citaat:
Gewoon een keer met een niet al te hoge snelheid (kilometertje of 20/30 per uur) VOL op de rem trappen. |
Citaat:
overigens is het nut van abs nou niet 'de remweg verkorten', maar 'de auto bestuurbaar houden'. maar je hebt van die minkukels die, in een gloednieuwe mercedes c-klasse, vol in de rem gaan staan om een botsing te voorkomen, en TOCH ergens tegenaan knallen. (dit terwijl de vluchtstrook vrij was; de beste kerel had met zijn auto gewoon de vluchtstrook op kunnen rijden. Dat lukt je met geblokkeerde wielen nooit, maar met abs wel. maar ja, daar heb je niks aan als je dat niet snapt.) @MTPower : de wielen van mijn alfa blokkeren niet als je vol remt bij 30 km/u. De enige keer dat ik dat heb 'mogen meemaken' was bij een snelheid van boven de 120. Heeft wellicht iets met de afstelling te maken, maar het is vrijwel onmogelijk om de wielen van dat ding te blokkeren bij lage snelheden. @juno : wat heb je nou geleerd, dat je remmen niet deugen of dat je te weinig afstand hield ;) ? |
Citaat:
|
Met 210km/u op kale banden in de ABS hangen is ook een aparte ervaring ;)
|
Citaat:
In de praktijk houd bijnan niemand voldoende afstand including mezelf, alleen is de afstand die tegenwoordig als "normaal" word gezien vaak zeer kort. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:25. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.