MightyMarcel |
23-07-2006 19:28 |
Citaat:
SilverBlue schreef op 22-07-2006 @ 00:17 :
Wanneer is dit ingegaan, want ik vind geen enkele topic over dit.
Ik heb net 1 dag geleden mijn rijbewijs gehaald. En nu zitten sommige te zeggen dat ik een punten rijbewijs heb? Dat houd ong in als je paar foutjes maakt dat je je rijbewijs moet inleveren en dat je alles weer opnieuw kan doen. Te hard rijden is 1/2 punten zo iets.
Iemand die mij hier iets meer over kan vertellen en wanneer dit officieel is ingegaan ?
Alvast bedankt
Silver
|
ja, jij hebt - net als iedereen die op of na 30 maart 2002 zijn rijbewijs gehaald heeft - een beginnersrijbewijs. (ook bekend als puntenrijbewijs, maar zo heet t officieel niet).
wie heeft jou wijsgemaakt dat 'een paar foutjes' je meteen je hele rij-opleiding zouden kosten ?
maar goed, om ff duidelijkheid te scheppen, en dan meteen maar een slotje aan te vragen, aangezien de vraag beantwoord zal zijn :
wat kost nou punten ?
- bumperkleven
- een snelheidsovertreding van meer dan 30km/u
- alcolholpromillage van 0,8 promille of hoger. (maar je mag al niet meer rijden met een promillage van 0,2 de eerste 5 jaar. daarna wordt dat 0,5. Overigens is dronken rijden geen overtreding, maar een misdrijf. Niet doen, dus.)
- het veroorzaken van ongevallen waarbij doden of gewonden vallen. (het gaat daarbij om het schuldig zijn aan de oorzaak van het ongeval; dat is lang niet altijd het geval.)
hoeveel punten mag je verliezen ?
- elke overtreding (als hierboven) kost 1 punt
- je hebt er drie
- dus na drie overtredingen, wordt je rijbewijs geschorst
geschorst ? en wat dan ?
Citaat:
Het rijbewijs wordt geschorst als iemand voor de derde keer is aangehouden en veroordeeld. Blijkt uit het daaropvolgende rijvaardigheidsonderzoek dat de beginnende bestuurder niet rijvaardig is, dan wordt het rijbewijs ongeldig verklaard.
Rijvaardigheidsonderzoek
Het rijvaardigheidsonderzoek bestaat uit een theorie- en een praktijkgedeelte. Naast educatie staat de kwaliteit van het rijgedrag tijdens het onderzoek voorop.
Als de rijvaardigheid en theoriekennis onvoldoende zijn, moet de kandidaat opnieuw een volledig examen doen. De kosten voor het onderzoek komen voor rekening van de overheid.
|
puntenadministratie
De punten worden niet bijgehouden op het papiertje zelf. Ze worden centraal bijgehouden, door het CBR. Bijhouden op het papier zou erg fraudegevoelig zijn. Sowieso zou dat niet kloppen; je rijbewijs moet tien jaar mee. Je hebt enkel de eerste 5 jaar een beginnersrijbewijs.
dudelijk, leutjes ?
|