![]() |
peettante
ik ben een paar dagen geleden gevraagd om peettante te worden. Hartstikke leuk natuurlijk dat zoiets aan je gevraagd wordt.
maarja, wat houdt het nou eigenlijk precies in? |
Dat je dat kind op moet voeden zodra de ouders dood gaan.
Maar volgens mij is dat tegenwoordig niet meer zo beladen, dacht ik :S |
Inderdaad, volgens mij dat je zorg draagt voor het kind, een extra oogje in het zeil houdt en dat je de voogdij op je neemt zodra er iets gebeurt met de ouders. (mocht dat ook daadwerkelijk de bedoeling zijn, dan is het handig om dat bij de notaris vast te leggen.)
|
in praktijk betekent het gewoon dure verjaardagscadeau's
|
Het is een puur symbolisch iets. Ik zou het pertinent weigeren, maar ik denk dan ook niet dat iemand mij ooit zal vragen peetoom te worden.
|
Niet als ze weten dat je bij voorbaat al zou weigeren... Waarom weiger je trouwens? Wil je die verantwoordelijkheid niet?
|
Citaat:
|
Voordat je zo mans loopt te doen, laat Mephostophilis eerst gewoon antwoord geven. Wat ben jij een bevooroordeelt mens zeg! Lekker zinnig antwoord met je duh! Bestaat zeker je hele vocabulaire uit? :rolleyes:
|
Inderdaad, Kenjirro! Ik denk dat Mephostophilis die verantwoordelijkheid juist dolgraag wil en dáárom pertinent zou weigeren!
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
En ik weet dat mijn oma echt wel beter voor een babytje/kind kan zorgen, dan mijn neef van 21. |
Het is inderdaad voornamelijk symbolisch tegenwoordig maar vroeger waren ze min of meer de mensen die op je letten naast je ouders, en dus ook als er iets met je ouders gebeurde. En ik geloof dat er ook van ze verwacht werd dat ze iets van het geloof, of hun geloof, mee gaven aan het kind. Vanaf je 14e mocht je als kind kiezen of je het allemaal nog wel wilde.
Ik heb zelf een peetoom en peettante, in praktijk komt het erop neer dat ik bij allebei een keer per maand een keer ga eten en even bij klets. Ze zijn absoluut niet als een paar 2e ouders voor me of zo.. gewoon, mensen met wie je contact onderhoudt. (overigens geheel vrijwillig hoor.. geen geforceerd contact :p) |
Citaat:
|
Ik schijn ook een peetoom en peettante te hebben, maar ik weet niet meer wie dat zijn en mijn ouders weten het ook niet meer. :)
|
Citaat:
|
Vroeger was het inderdaad zo dat de peetouders het kind opvoedden als er iets met de ouders gebeurde. Tegenwoordig is het vooral een erefunctie so to speak. Je bent misschien net wat specialer voor dat kind dan andere tantes/vriendinnen van mama.
|
het heeft niet echt meer een functie.
Het is gewoon leuk dat jij uitgezocht wordt, om peettante te worden. Ze zullen dus wel het beste met je voor hebben. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:20. |