![]() |
Hardware voor 3d design
Ik ben de laatste tijd zeer veel bezig met het ontwerpen en maken van vanalles en nog wat in 3ds max. En aangezien ik nu met een goedkope dell muis werk, die langzaam uit elkaar valt, heb ik advies nodig over nieuwe stuff.
Wat kan ik nou goed gebruiken voor 3d ontwerpen? Voor een muis zat ik te kijken naar de logitech G5 link . Maar kan ik bijvoorbeeld ook een trackball goed gebruiken of een mooie wacom (zoals topic hieronder)? |
Een wacom is niet heel handig als je 'm gewoon als muis wil gebruiken, omdat je veel meer moet bewegen met je hand. Ik doe 't weleens, maar alleen als ik tussen tekenen door even m'n mail wil kijken/snel iets opzoeken/ander referentieplaatje zoeken/iemand op MSN wat zegt/etc. Het kán ook wel, maar 't is minder handig.
Voor ontwerp- en tekenwerk is het natuurlijk wel teh bom, alhoewel ik 0,0 ervaring heb met 3d-ontwerp en het daarbij dus anders kan zijn. Aan de andere kant werkt Captain N ook met een wacom en heb ik hier enkele 3D-dingen van hem gezien, dus ik neem aan dat 't wel gewoon kan. |
Een Wacom kan je best wel gebruiken als je 3d modelt. Maar ik vind een muis beter. Het werkt sneller, en precieser.
|
Met modellen hoef je niet zo precies te werken als met bijvoorbeeld een illustratie, je werk voornamelijk met snaps en nummers invoeren om je vertexes en shit op de goede plaats te krijgen...tenminste ik dan.
Dus ik prefereer muis over wacom als het op modellen aankomt :) |
Het lijkt me toch wel handig dus vraag maar een wacom A5 voor m'n verjaardag :cool: .
En een trackball, is dat wat? |
Ik vind voor 3d-ontwerpen een normale muis -mét scrollwiel voor in en uitzoomen!- veel handiger. Ik heb een Logitech Optical Mouse. Basismodel dus. Werkt uitstekend. Die aparte ergonomisch gevormde muizen zijn een overbodige luxe.
Wacom gebruik ik echt alleen voor tekenwerk (en af en toe tussendoor mail checken, forum doorscrollen, maar ook hiervoor geldt dat een muis preciezer en sneller werkt.) Een trackball lijkt me nog rampzaliger. Daarmee kun je toch niet nauwkeurig vertexen verslepen of objecten verplaatsen? |
Heb er nooit mee gewerkt dus ik zou het niet weten. Maar m'n wacom is inmiddels in bestelling en verwacht ik maandag. Yay!
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:11. |