![]() |
HBO-V boeken vraagje
Ik begin in september met de opleiding HBO-V op de Hanzehogeschool in Groningen en heb me toch een boekenlijst gekregen :eek: als ik alleen de verplichte boeken zou aanschaffen zit ik al rond de 700/ 800 euro. Nou hoorde ik van een MBO-V student dat zij lang niet alle boeken gebruikt en dat er mensen zijn de stukken van het internet halen e.d ik vroeg me af of er meer mensen zijn die hier ervaring mee hebben en wat zouden jullie adviseren? alle boeken kopen en een tijdje op water en brood leven of een andere manier zoeken?
|
Als je de boeken makkelijk kan krijgen (en er dus geen weken of zelfs maanden op hoeft te wachten), zou je ook eerst eens naar de lessen kunnen gaan om te zien of je voor dat vak echt het boek nodig hebt. Mocht je het boek echt nodig hebben, dan loop je diezelfde dag nog naar de winkel en schaf je het aan. Zo voor alle vakken.
Ik koop mijn boeken vaak per blok; ieder blok hebben we andere vakken. Ik moet wel al mijn boeken aanschaffen, maar zo heb je niet meteen een enorme klap in je financien, maar verdeel je de kosten een beetje over het jaar. Dat is wel prettig :) €700,- aan boeken voor het eerste jaar is overigens vrij normaal; denk er ook aan dat je in het eerste jaar vaak boeken aan moet schaffen die je je hele opleiding gaat gebruiken. Dus nu heb je even veel boeken in een keer nodig, maar de komende jaren zijn er dat minder. Misschien ook een troost :) En veel boeken kan je in prima staat tweedehands krijgen, soms voor de helft van de nieuwprijs. Dat scheelt ook al aardig. Boeken die je maar één jaar nodig gaat hebben, zou ik tweedehands aanschaffen. Boeken waar je vier jaar mee moet doen, zijn fijner nieuw, vind ik. Is ook net iets specialer. Zoek eens op www.tweedehandsstudieboeken.nl , misschien vind je wel goede deals :) |
Hey toekomstige HBO ver
Ik heb de afgelopen twee jaar aan de Hogeschool Arnhem en Nijmegen de HBO V gedaan. We waren daar voor 1200 euro aan boeken kwijt...dus denk dat je in groningen goedkoper uit bent. Inmiddels ben ik gestopt met de hbo v maar misschien heb jij wel intresse in mijn boeken, voor de helft van het geld zou je ze mogen hebben, moet je anders maar even je boekenlijst toe sturen kan ik kijken wat ik heb en laat ik het je weten. De boeken zijn allemaal in goede staat. Groetjes Phoebe en succes volgend schooljaar. |
Een vriendin van mij heeft HBO-V gedaan; zij heeft in het eerste jaar een heleboel naslagwerken moeten kopen die ze ook in de jaren erna nodig had.
Verder kun je inderdaad even wachten met het aanschaffen van boeken tot je zeker weet dat je ze nodig hebt; of ze proberen tweedehands aan te schaffen. |
Bedankt voor de tips iedereen!
Ik denk dat ik idd maar ga wachten tot ik zeker weet welke boeken ik nodig heb! en hopen op een financiele meevaller ergens natuurlijk :p |
Sommige boeken heb je inderdaad erg veel nodig, andere kijk je een aantal keer in. Ik had toen wel alle boeken aangeschaft, maar achteraf gezien had ik beter kunnen wachten tot welke boeken ik echt nodig had.
Daarnaast kan je ook per blok de boeken aanschaffen die je nodig hebt, zo is de prijs niet in een keer heel hoog maar verdeel je het. Ook, mocht je meteen in het begin al boeken nodig hebben die je (nog) niet hebt, dan kan je altijd op school in de bibliotheek gaan werken (waar vrijwel alle boeken aanwezig zijn). Veel plezier met je opleiding! |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:53. |